سعید معیدفر، جامعه شناس با اشاره به ارتباط دغدغه های معیشتی با خشونت موجود در جامعه اظهار کرد: مردم نباید این حس را داشته باشند که دستگاه‌های حاکمیتی نمی‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند.

ارتباط مستقیم دغدغه‌های معیشتی با افزایش خشونت در جامعه

پرخاش، جدل، رفتارهای خشن و... پدیده‌هایی هزینه‌ساز هستند که این روزها به کرات در سطح جامعه اتفاق می‌افتد و به همین دلیل واکاوی علل چنین حالتی باید در دستور کار متخصصان و حتی تصمیم‌گیران حاکمیتی قرار بگیرد.

به گزارش سلام نو، سعید معیدفر، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: اینکه مردم بتوانند خشم خود را کنترل کنند تا به خود و دیگران آسیب نزنند، مساله‌ای بسیار مهم است. اما باید ببینیم، شرایط حاکم بر جامعه و وضعیتی که مردم در زندگی شخصی‌شان دارند، آیا به گونه ای است که از عموم مردم توقع کنترل خشم داشته باشیم یا نه؟ برای پاسخ به این پرسش باید ببینیم، نهادهای اجتماعی تا چه اندازه می‌توانند در این راستا فعالیت داشته باشند؟ به هر حال این نهادها می‌توانند کنشگری لازم را برای کنترل خشم موجود در جامعه از خود بروز بدهند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: همچنین نمی‌توانیم نسبت به تاثیرگذاری قانون و نهادهای قانونی در این مساله بی‌تفاوت باشیم. یعنی برای زیاد نشدن خشونت، قانون می‌تواند اجازه ندهد این پدیده ناهنجار، هزینه‌ساز باشد. به همین دلیل قانون هم باید در پیشگیری و هم در مواجهه با خشونت طوری عمل کند تا حتی‌المقدور رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه رنگ ببازند. اما اگر قوانین با شرایط متناسب نباشد و به جای اینکه موانع را از پیش روی مردم بردارد، در خدمت اشخاص و گروه‌های ذی‌نفع باشد، عدم آرامش در جامعه پررنگ خواهد شد. یعنی مردم نباید این حس را داشته باشند که دستگاه‌های حاکمیتی نمی‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند.

او همچنین تصریح کرد: یکی از نهادهای دیگری که می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد، نهاد اقتصاد است. یعنی وقتی مردم معیشت خود را در تنگنا ببینند و به دلیل عملکرد بد و غلط نهادهای اقتصادی روز به روز با مشکلات معیشت بیشتری روبرو شوند، طبیعی است که بیشتر در معرض بروز پرخاش در رفتارشان قرار می‌گیرند. مردم ایران در 2 سال و چند و ماه اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند زندگی‌شان را اداره کنند و به همین دلیل آستانه تحمل‌شان به طور کاملا ملموسی پایین آمده است. بنابراین دولت می‌تواند با نظم دادن به مناسبات اقتصادی کشور آرامش رفتاری را به جامعه تزریق کند.

وی توضیح داد:‌ جامعه این روزها به پدیده‌هایی چون فساد، تورم و بی‌عدالتی عادت کرده است و دقیقا به همین دلیل حتی شاهد خشونت جدی در درون خانواده‌ها هستیم که البته چون در خانه اتفاق می‌افتد، به چشم نمی‌آید. در حالی که فیلم سیلی یک نماینده مجلس به سرباز در همه جای کشور دست به دست می‌شود.

سعید معیدفر در پایان گفت: حاکمیت کار زیادی در راستای کارآمدی برای حل مشکلات انجام نمی‌دهد و تا این نقیصه برطرف نشود، نمی‌توانیم منتظر جامعه‌ای عاری از خشونت باشیم.

چکیده گفت‌وگو با سعید معیدفر

-نهادهای اجتماعی می‌توانند کنشگری لازم را برای کنترل خشم موجود در جامعه از خود بروز بدهند

-حاکمیت باید نسبت به پرخاشگر شدن مردم احساس مسئولیت کند

-مردم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند زندگی‌شان را اداره کنند

-آستانه تحمل‌ مردم به طور کاملا ملموسی پایین آمده است

-جامعه این روزها به پدیده‌هایی چون فساد، تورم و بی‌عدالتی عادت کرده است

- شاهد خشونت جدی در درون خانواده‌ها هستیم اما چون در خانه اتفاق می‌افتد، به چشم نمی‌آید

-دولت می‌تواند با نظم دادن به مناسبات اقتصادی کشور، آرامش رفتاری را به جامعه تزریق کند

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید