ساداتیان با تأکید بر اینکه اگر قرار است معیار انصاف باشد این خطای بلینکن در قدم اول بود که به واقعیت‌ها توجه نکرده است گفت: البته این احتمال هم وجود دارد که این سخنان تحت فشار لابی اسرائیل باشد.

ایران و آمریکا در حال وزن‌کشی پیش از مذاکرات هستند / بعید نیست سخنان بلینکن تحت فشار لابی اسرائیل باشد

سلام نو – سرویس بین‌الملل: آنتونی بلینکن، دیپلمات حرفه‌ای و کهنه‌کار آمریکایی بالاخره از سنا رای اعتماد گرفت و کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. او برای ایران چهره مهمی است و قرار است هدایت پرونده برجام را به عهده داشته باشد. از نظر ایران کار بلینکن ساده، روشن و البته عملیاتی است. او باید همه سیاست‌ها و اقدام‌هایی است که از ابتدای کار دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ در تناقض با برجام انجام شده است را ملغی کند.

به گزارش سلام نو، بلینکن در اولین نشست خبری خود بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به متعهد بودن ایران به تعهداتش کرد و گفت: ایران در چندین مورد عمل به تعهدات خود در برجام را متوقف کرده است و اگر تصمیم بگیرند مدتی طول می‌کشد که به تعهداتش عمل کند و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال عمل به تعهدات خود هستند.

در واقع بلینکن نه تنها بازگشت آمریکا به برجام را منوط به از سرگیری تعهدات ایران کرده، بلکه گفته که انجام این تعهدات باید از سوی آمریکا راستی آزمایی شود. این حرف در تضاد کامل با خواست ایران است. ایران به صراحت گفته که آماده از سرگیری تعهدات خود است، به شرط این که آمریکا تحریم‌های خود را لغو کند.

ایران و آمریکا در حال وزن‌کشی پیش از مذاکرات هستند

سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو چنین اظهاراتی را نوعی وزن‌کشی قبل از مذاکره ارزیابی می‌کند و می‌گوید واقعیت خروج آمریکا از برجام و صبر یک ساله ایران غیرقابل‌انکار است.

این دیپلمات پیشین با اشاره به وضعیت کنونی دو طرف گفت: اکنون ایران و آمریکا در شرایطی هستند که می‌خواهند در مذاکرات آتی دست بالا را داشته باشند و هر کسی در حال بیان شرایط خود است، ولی واقعیت امر چیز دیگری است و تاریخ به ما چیز دیگری می‌گوید.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بعد از امضای برجام و تصویب قطعنامه شورای امنیت، اولین کسی که از برجام خارج شد آمریکا و دولت ترامپ بوده است، در نتیجه این حرف غیرمنطقی است که آمریکا در ابتدا خواهان بازگشت ایران به تعهداتش باشد.

ساداتیان با اشاره به سابقه تعهد ایران به برجام گفت: بنا بر تأیید آژانس انرژی اتمی و اروپا ایران پس از خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود عمل کرد و این مسئله ۱۵ بار به تأیید طرف‌های مختلف رسید. بعد از یک سال تعهد ایران، اروپایی‌ها اینستکس را معرفی کردند که هیچ کارآمدی مشخصی برای ایران نداشت. پس از ناکارآمدی اینستکس بود که ایران در ۵ مرحله تعهدات خود را متوقف کرد.

وی با اشاره به اینکه از نظر تاریخی مشخص است که ایران به تعهدات خود عمل کرده است گفت: این آمریکا و اروپا بودند که به تعهدات خود عمل نکردند و باید به تعهدات خود عمل کنند. ایران از همان زمان و در تمام مدتی که تعهدات خود را تعلیق می‌کرد، تأکید کرد که اگر آمریکا و بعد اروپا به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم آماده است که به تعهدات خود بازگردد.

ایران راه را برای بازگشت باز گذاشته، آمریکا در حال فرصت سوزی است

ساداتیان با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد معیار را انصاف قرار دهیم بلنیکن خطای بدی مرتکب شده است، گفت: البته این احتمال هم وجود دارد که سخنان وزیر خارجه آمریکا تحت فشار لابی اسرائیل باشد، چون این رژیم رسماً تهدید کرده که در صورت بازگشت آمریکا به برجام اقدام نظامی می‌کند. با این همه حتی با این فرض هم این خطای دولت بایدن و وزیر امور خارجه آن است که به واقعیت‌های تاریخی توجه نکرده و حرفی را زده که وضعیت را دچار چالش می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه ایران راه را برای بازگشت باز گذاشته است گفت: این طرف مقابل است که در حال از بین بردن فرصت‌ها است. قاعدتاً بایدن باید فرمان بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌ها را امضا می‌کرد. اگر این اتفاق می‌افتاد آن وقت طرفین در یک شرایط عادی می‌توانستند درباره اشکالات برجام و موارد دیگر گفت‌وگو کنند.

احتمال دارد ایران و آمریکا بر سر یک برنامه زمان‌بندی شده توافق کنند

ساداتیان درباره افق احتمالی بازگشت آمریکا به برجام گفت: من شخصاً علاقه دارم با خوش بینی به ماجرا نگاه کنم و اظهارات فعلی را در جهت وزن‌کشی برای مذاکرات آتی ببینم، چون در عمل هم ما شاهد چینشی هستیم که میل به کاهش تنش با ایران دارد. در نتیجه با این فرض، نگاه و نشانه‌ها امید دارم که آمریکا نگذارد شرایط بحرانی شود و حتی با انجام اقدامات مرحله‌ای و پله‌ای هم که شده به سمت حل مشکل برود.

وی ادامه داد: در این صورت احتمال دارد ایران و آمریکا به توافقی برای اجرای یک برنامه زمان‌بندی شده برای لغو تحریم‌ها و انجام دوباره تعهدات ایران برسند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره شیطنت احتمالی دشمنان ایران و تنش‌زایی عملیاتی آن‌ها بین ایران و آمریکا گفت: ما باید انتظار هر حرکتی را از سوی دشمنان ایران و برجام داشته باشیم و مقامات باید هوشیار باشند که به دام بازی دیگران نیفتند و آن چه که به سود منافع ملی ایران است را دنبال کنند.

ساداتیان تأکید کرد: ما نباید منفعلانه تابع اقدامات دشمنان باشیم و بعید است که چنین هم شود، چون مسئولین ما در این زمینه تدبیر و عقلانیت خود را نشان داده‌اند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید