کبد چرب که از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود، یکی از بیماری های شایعه کبدی است که اکثر افراد دچار آن می شوند و درجه بندی های متفاوتی دارد و باید تحت نظر پزشک درمان شود وگرنه زندگی فرد را به خطر می اندازد.

علائم ابتدایی ابتلا به کبد چرب چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، شایعترین اختلال کبدی در بسیاری از نقاط جهان، ابتلا به کبد چرب است، متاسفانه کبد چرب به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، یعنی نمی‌توانیم به راحتی این بیماری را پیش از پیشرفته شدن تشخیص دهیم، اما شاید بتوانیم برخی نشانه‌ها را بشناسیم.

اگر هر یک از عوامل خطر زیر را دارید، باید با پزشک مشورت کنید. پزشکان ممکن است از عوامل مختلفی برای تشخیص بیماری استفاده کنند مانند آزمایش خون، سونوگرافی شکم یا نمونه برداری از کبد، اما شما نیز باید نشانه‌ها را شناسایی کنید:

پرخوری

شما تمایل به پرخوری دارید

نشانه اولیه بیماری کبد پرخوری است، یا دائماً احساس گرسنگی می‌کنید یا اشتیاق زیادی به قندها دارید. این عادات غذایی فقط به چربی‌هایی که از قبل در کبد شما جمع می‌شود، می‌افزایند. شما باید از آنچه می‌خوریم آگاه باشید، زیرا ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم و اگر کالری اضافی، به ویژه کالری غنی از شکر یا کربوهیدرات، در مدت زمان طولانی مصرف کنیم، پیامدهای منفی خواهد داشت.


کلسترول بالا دارید

سطح بالای چربی خون، یا تری گلیسیرید می‌تواند نشان دهد که مقدار زیادی چربی در کبد شما وجود دارد. کبد به خودی خود کلسترول ایجاد می‌کند و آن را در جریان خون شما گردش می‌دهد، اما هنگامی که ما غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس می‌خوریم، چربی بیشتری آزاد می‌کند و سطح کلسترول را افزایش می‌دهد.

قند خون


قند خون شما بالاتر از حد نرمال است


اگر دیابت دارید، انجام آزمایش‌های مرتبط با کبد چرب باید یک اولویت اصلی پزشکی برای شما باشد. بسیاری از افراد هرگز متوجه نمی‌شوند همزمان با دیابت دچار کبد چرب شده اند.

فشارخون بالا

فشار خون شما بالاست

هنگامی که محققان آلمانی داده‌های بیش از ۳۰۰۰ فرد را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که مبتلایان به کبد چرب سه برابر بیشتر از کسانی که به این بیماری مبتلا نیستند، دچار فشار خون می‌شوند. نظارت بر فشار خون و به طور کلی حفظ سلامت قلب به ویژه در صورت ابتلا به بیماری کبد بسیار مهم است.


یکی دیگر از اعضای خانواده به بیماری کبد چرب مبتلا است

گروهی از پژوهشگران بریتانیایی، به تازگی مطالعه‌ای بر روی ۲۵ خانواده را انجام داده اند که سابقه سیروز دارند. آن‌ها دریافتند که اگر یکی از اعضای خانواده نیز به این بیماری مبتلا باشد، خطر ابتلا به سیروز برای سایر اعضای خانواده بیشتر می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید