چه به خاطر گوش و سر تراشیده لیلا حاتمی باشد و چه به خاطر فشار رسانه‌هایی امثال مشرق، باید به مسئولان وزارت ارشاد هشدار داد که این رفتارها جشنواره فیلم فجر را به آخر راه می‌رساند. به جز قاتل وحشی نعمت‌الله، شیشلیک محمد حسین مهدویان هم با سانسور روبه‌رو شده است.

جشنواره فیلم فجر به پایان راه خود رسیده است؟

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تا چند روز پیش هم حاشیه کم نداشت. از مدیریت جشنواره تا شیوه نمایش فیلم‌ها برای منتقدین حواشی بسیاری در اطراف جشنواره شکل گرفته بود. با این وجود حذف قاتل وحشیِ حمید نعمت‌الله را می‌توان جدی‌ترین و تلخ‌ترین مورد جشنواره فجر دانست.

به گزارش سلام نو، قاتل وحشی ششمین فیلم کارنامه حمید نعت الله از حضور در جشنواره فجر محروم و توقیف شده است. دلیل توقیف فیلم دقیقاً مشخص نیست. برخی دلیل توقیف را گوش‌های مشخص لیلا حاتمی و برخی دیگر موهای تراشیده او می‌دانند. با این همه تراشیدن موی زنان پیش از این در فیلم‌های دیگر سینمای ایران سابقه داشته است و گوش بازیگران هم معلوم بوده.

نگاه سایت خبری مشرق اما خبر از جریانی پیچیده‌تر می‌دهد. مشرق با حمله به فیلم نعمت‌الله آن را اثری می‌داند که در ادامه سیاست توسعه خشونت در آثار نمایشی ساخته شده است و نخستین اثر سینمایی تاریخ سینمای ایران است که به صورتی آشکار به موضوع بردگی جنسی می‌پردازد.

مشرق با اینکه بر کارنامه قابل قبول نعمت‌الله مهر تأیید می‌زند می‌نویسد: وقتی قرار است برای آلترناتیو بودن، مرزهای فرهنگ عمومی را پشت سر بگذارد، باید اثرش مورد نقد قرار گیرد. مشرق معتقد است حتی با وجود حمایت‌هایی که از فیلم نعمت‌الله شده نباید اجازه پخش آن را دارد.

اشاره مشرق به حمایت گسترده هنرمندان از این فیلم است. تاکنون هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، سحر دولتشاهی، همایون شجریان، حامد بهداد، امیر جدیدی، طناز طباطبایی، نرگس آبیار، مهناز افشار، سجاد افشاریان، حبیب رضایی و تعدادی دیگر از هنرمندان به شیوه‌های مختلف با این اتفاق مخالفت و از فیلم نعمت‌الله حمایت کردند.

این مطلب با حمله به مدیریت فعلی وزارت ارشاد نوشته است که مسئولان فعلی این وزارتخانه با دل سلبریتی‌ها و هنرمندان راه می‌آیند و فیلم‌هایی مانند خانه پدریِ کیانوش عیاری، مطربِ مصطفی کیایی و سریال قورباغه ِهومن سیدی در حیاط خلوت ارشاد به سادگی مجوز گرفته‌اند.

تصویری که مشرق ارائه کرده برای حمله به فیلم نعمت‌الله مناسب و جذاب است ولی واقعیت این است که برخلاف تصور مشرق، وزارت ارشاد روحانی چندان هم به دل هنرمندان راه نیامده است.

جشنواره فیلم فجر به پایان راه خود رسیده است؟

چه به خاطر گوش و سر تراشیده لیلا حاتمی باشد و چه به خاطر فشار رسانه‌هایی امثال مشرق، باید به مسئولان وزارت ارشاد هشدار داد که این رفتارها جشنواره فیلم فجر را به آخر راه می‌رساند. به جز قاتل وحشی نعمت‌الله، شیشلیک محمد حسین مهدویان هم با سانسور روبه‌رو شده است و مثل هر سال چند فیلم کارگردانانی "کم‌تر خودی" نیز از دور رقابت خارج شدند.

آن طور که روزنامه اصول‌گرای «صبح نو» گزارش کرده است با وجود اعمال اصلاحات لازم، بازهم موارد جدیدی برای اصلاح بر شیشلیک اعلام شده و حالا سازندگان شیشلیک باید باز هم در فیلمشان دست ببرند. اما دردسر مهدویان در همین جا خلاصه نشده و با وجود آغاز پیش‌تولید سریال نمایش خانگی او به نام زخم کاری، این سریال هم در دریافت مجوز ساخت به مشکل خورده است.

این اتفاقات در حالی رخ داده که مهدویان و نعمت‌الله از کارگردانان در چهارچوب و حتی ارزشی سال‌های اخیر شناخته می‌شدند و طبعاً باید بیشتر مورد اعتماد باشند. با این همه اوضاع چنان بر آشفته است که حلقه تنگ سانسور به خودی‌ترین هنرمندی که لیست بلند بالا از کارهای موفق و مبتنی بر ارزش‌های مرسوم دارند نیز رسیده است.

احتمالاً برای مدیران و مدیریت سیاسی ارشاد و سینما این مسائل چندان مهم نباشد، ولی این برخوردها جشنواره فیلم فجر را به سرنوشت جشنواره موسیقی و تئاتر بدل می‌کند. سال‌ها است که اکثر هنرمندان بزرگ و معتبر کشور یا در این جشنواره‌ها حضور ندارند یا حضور کم‌رمق و از سر تکلیف دارند.

جشنواره فیلم فجر آخرین سنگر باقی مانده از مجموعه جشنواره‌های هنری فجر است و قهر هنرمندان با آن می‌تواند میخ آخر را بر تابوت این جشنواره کم رمق بکوبد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید