مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار آنقدر غیرتحلیلی است که پیش بینی آن به صورت روزانه ممکن نیست و نمی‌توان بر اساس مؤلفه‌های بنیادی بازار را تحلیل کرد.

بورس در حال مشت خوردن از جناح‌های سیاسی است و دیگر تحلیل‌پذیر نیست

به گزارش سلام نو به نقل از بازار، این روزها، به عینه اتفاقاتی را که کارشناسان بازار سرمایه برای آن پیش‌بینی کرده بودند، می‌بینیم. اتفاقات ناخوشی که در این بازار در حال رخ دادن است. ترس و بی‌اعتمادی سهامداران، خروج پول حقیقی از بازار و دیگر رویدادهای منفی گریبانگیر بورس شده‌اند، اما در حال حاضر، دولت و مجلس از دستکاری شدن معاملات و مشکلات به وجود آمده در روند معاملات صحبت می‌کنند، ولی همین مشکلات است که دلیلی برای کاهش شاخص کل در روند معاملات شده‌اند.

به گفته کارشناسان افت شاخص کل متأثر از همین ترس از معامله‌ای بود که سهامداران حقیقی و حقوقی داشته‌اند، اما پشت پرده این بازار بدون رئیس که شبیه یک کشتی بی ناخدا شده است، دست‌های دیگری هم در کارند: دولت و مجلس. به نظر می‌رسد بورس بیشتر از مسائل اقتصادی، در حال مشت خوردن از جناح‌های سیاسی است که از طرفی دولت، دست بورس را گرفته و آن را به طرف خود می‌کشد و مجلس هم در صدد این است تا دولت به طور کامل زیر نظر بورس نباشد تا خدایی نکرده رانتی در آن شکل نگیرد. در این میان، معامله‌گران حرفه‌ای هستند که جیب سهامداران خرد را خالی می‌کنند.

همین مسائل باعث شده است تا صحبت کردن درباره آینده بازار سخت‌تر از قبل باشد. با توجه به اینکه بازار به سختی تحلیل می‌شود و یک لحظه صعودی است و شاید تا زمان بسته شدن معاملات، نقطه عطفی در روند معاملات پیدا شود، بسیاری از کارشناسان و همچنین فعالان بازار سرمایه که به صورت حرفه‌ای معامله انجام می‌دهند، از تحلیل و پیش‌بینی بازار عاجزند.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات در روز آینده اظهار کرد: بازار غیرتحلیلی‌تر از این است که بخواهیم به صورت روزانه آن را پیش‌بینی کنیم و رقم‌های یک روزه و حتی یک هفته‌ای در شرایط فعلی بازار خیلی قابل پیش‌بینی نیست. همه چیز بستگی به این دارد که واکنش‌ها به انتخاب رئیس جدید سازمان بورس به چه صورتی باشد.

وی با اشاره به اینکه دهقان دهنوی برای ریاست سازمان بورس، گزینه دولت بوده است، تصریح کرد: برخی از کارشناسان در حال حاضر به این مسئله نقد دارند که آقای دهنوی سمت رسمی در بازار سرمایه نداشته‌اند، در صورتی که عده‌ای هم بر این عقیده هستند که ایشان حامی بازار سرمایه بوده‌اند و به مسائل بازار اشراف دارند، اما باید صبر کرد تا واکنش سرمایه‌گذاران به این تصمیم را ببینیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی بلندمدت مطرح کرد: بازار ما عوامل درونی مانند ارزآوری شرکت‌ها و عوامل بیرونی مانند عوامل سیاسی و اقتصادی دارد. از لحاظ درونی، بازار ما در بهترین حالت خود در طی یک سال گذشته است و از این لحاظ، آینده خوبی را می‌توان برای آینده پیش روی بازار پیش‌بینی کرد.

سوری افزود: با این حال، از نظر ریسک‌های بیرونی بازار مانند ریسک‌های سیاسی و اقتصادی که ربطی به بازار سرمایه ندارد، شرایط نامشخصی را نسبت به آینده برای بازار سرمایه رقم زده است و هر روز یک سیاستمدار و یک وزیر حرفی را مطرح می‌کند یا دو مرجع به اختلاف می‌خورند که در نهایت هم این اختلاف‌ها بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که این شرایط نامشخص و عدم ثبات تصمیم‌گیری در بازار حاکم باشد، ریسک بازار را در بلندمدت هم بالاتر خواهد برد و اگر این اتفاقات بر بازار تأثیر نگذارد و بازار سرمایه یک بازار مادی و بر اساس پارامترهای اقتصادی باشد، می‌توان آینده خوبی برای بازار متصور بود.

حال، با این شرایط دو پیش‌بینی برای بازار به وجود خواهد آمد که یکی از آن‌ها این است که تا چند روز آینده رئیس سازمان بورس تعیین شود و اختلافات بین مجلس و دولت به پایان برسد که در نهایت جو حاکم در بازار را آرام‌تر خواهد کرد و باعث خواهد شد که بازار هم رشد نسبتا بهتری را ببیند.

در غیر این صورت، با بالا گرفتن اختلافات بین دولت و مجلس، این اختلافات تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه پیدا کند که در این صورت، باز هم رکود بر بازار حاکم است و شاخص کل نزولی به کار خود ادامه خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۴
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید