عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی را به یک قیمتی افزایش دهند و یارانه نقدی را دوبرابر کنند، به نظر من این طرح کاملا پوپولیستی و برای انتخابات است.

افزایش یارانه، طرح پوپولیستی مجلس برای انتخابات است

مهراد عباد در مورد طرح کمیسیون تلفیق مجلس در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش یارانه نقدی از محل آن گفت: اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی را به یک قیمتی افزایش دهند و یارانه نقدی را دوبرابر کنند. به نظر من این طرح کاملا پوپولیستی و برای انتخابات است. 

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، وی با انتقاد از این طرح بیان کرد: افزایش یارانه نقدی به معنای افزایش مستقیم و غیرمستقیم تورم است. همیشه ثابت شده که توزیع پول باعث افزایش تورم می‌شود. برای مشکلاتی که دلار ۴۲۰۰ تومانی ایجاد کرده و بخش خصوصی هم بیش از ۵۰ بار آن را به دولت انتقال داده، فرقی نمی‌کند قیمت آن ۴۲۰۰ یا ۱۱۵۰۰ یا ۱۷۵۰۰ تومان باشد، مساله این است که قیمت‌گذاری روی هر کالایی باعث ایجاد رانت و مشکل می‌شود، در مورد ارز این مشکلات شدیدتر هم می‌شوند. 

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: نظر ما در بخش خصوصی این است که ارز باید تک‌نرخی باشد و قیمت آن هم با توجه به عرضه و تقاضای واقعی مشخص شود که در عمل اینطور نیست.

عباد در ادامه تصریح کرد: بنابراین فکر نمی‌کنم که این طرح بتواند کمک‌کننده باشد. اگر این طرح تصویب شود کل بودجه سال ۱۴۰۰ را زیر سوال می‌برد و باید کل بودجه تغییر کند. بنابراین پیشنهاد پخته‌ای نیست و انتقادات زیادی از آن وجود دارد. 

وی افزود: من فکر نمی‌کنم هیچ منفعتی در این طرح باشد، نرخ ارز افزایش می‌یابد ولی همچنان تک‌نرخی نخواهد بود و چندین نرخ وجود خواهد داشت. تنها قیمت ارز بالا می‌رود که باعث گران شدن کالاهای وارداتی می‌شود و در قبال آن هم هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد. 

وی در ادامه اضافه کرد: اگر قرار است سوبسید و یارانه‌ای داده شود باید در مورد خدمات باشد. برای مثال دولت بیمه‌ها را قوی‌تر کند. افزایش یارانه نقدی کمکی نخواهد کرد، حتی اگر پنج برابر هم شود کمک‌کننده نخواهد بود چراکه رقم آن بسیار کم است. حتی یارانه یک میلیون تومانی هم نمی‌تواند چندان کمک‌کننده باشد.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید