دوش گرفتن و استحمام علیرغم فواید فراوانی که برای بدن دارد، اما دارای اصولی است که اگر رعایت نشود می تواند صدماتی را به پوست افراد وارد آورد.

مضرات دوش گرفتن با آب داغ

به گزارش سلام نو به نقل از ستاره صبح، پوست ما با شروع فصل زمستان به دلیل کاهش دمای هوا و رطوبت پوستی، دچار تغییرات ناخوشایندی می‌شود. پوست انسان معمولاً در این فصل ظاهری خشک و بی‌آب، پوسته‌پوسته، تحریک‌شده و ملتهب پیدا می‌کند. همچنین گاهی در پوستمان احساس زبری، درد و خارش را تجربه می‌کنیم و در موارد شدیدتر ترک‌های عمیقی روی پوست ایجاد می‌شوند که ممکن است خونریزی کنند. همه‌ این‌ها از نشانه‌های خشکی شدید پوست است.

3 لایه تشکیل‌دهنده پوست
برای درک بهتر این موضوع نیاز به شناخت ساختار پوست بدن خود داریم. در ابتدا لازم است اشاره‌کنیم که پوست 3 لایه دارد و از بدن ما در برابر عوامل بیرونی و محیطی محافظت می‌کند. لایه‌ی زیرین، «هیپودرم» نام دارد که از بافت چربی، رگ و عصب تشکیل‌شده ‌است. لایه‌ی میانی پوست «درم» نام دارد و از بافت‌های همبند و الیاف کلاژن، فیبرهای الاستین، رگ‌های خونی، غدد چربی، فولیکول‌های مو و غدد عرقی تشکیل‌شده است.‌ لایه‌ی رویی هم «اپیدرم» نام دارد که از کراتینوسیت تشکیل‌شده است.

رابطه نرمی پوست و ذخیره آب سلول‌ها
سلول‌های سطح پوست در احاطه‌ی لایه‌های لیپید هستند. لایه‌های لیپید از کلسترول، اسیدهای چرب و سرامید تشکیل‌شده‌اند. لایه‌ی شاخی پوست (بیرونی‌ترین قسمت اپیدرم) وظیفه‌ آب‌رسانی به پوست را بر عهده دارد. لیپیدها از تبخیر آب ذخیره‌شده در پوست جلوگیری می‌کنند. غدد چربی و عرق که عوامل طبیعی رطوبت‌رسان به پوست هستند، با مشارکت در رطوبت رسانی به‌عنوان نگهدارنده‌های درونی رطوبت پوست عمل می‌کنند، پس متوجه شدیم که نرمی پوست ما به ذخیره آب سلول‌ها مربوط می‌شود که با کاهش دما و رطوبت هوا این موضوع در فصل‌های سرد مثل پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شود. این موضوع عمده‌ترین علت خشکی پوست است، اما نکته دیگری هم وجود دارد و هنگامی رخ می‌دهد که لیپیدها تخلیه می‌شوند و آب کافی در لایه‌ی شاخی پوست برای عملکرد مناسب آن وجود نداشته باشد. درماتیت آتوپیک یا اگزما، یک حالت خشکی پوست شایع در کودکان است. در اگزما سطح لیپید در لایه‌ی شاخی پوست کاهش می‌یابد و درنتیجه کمبود جدی آب در آن رخ می‌دهد.

آیا دوش آب داغ برای پوست مضر است؟
تخلیه‌ لیپیدها ممکن است به دلیل استفاده از صابون‌های قوی، پوشیدن لباس‌های حساسیت‌زا و دوش گرفتن و حمام کردن طولانی‌مدت و با آب داغ باشد. درواقع دوش گرفتن با آب داغ سبب از بین رفتن حفاظ چربی پوست می‌شود که می‌تواند باعث کمبود رطوبت آن شود. بهتر است برای دوش گرفتن از آب گرم یا ولرم استفاده کنید و مدت کوتاهی در حمام و زیر آب بمانید.

لزوم استفاده از مرطوب‌کننده‌های هوا 
در فصل زمستان
یک عامل محیطی مهم خشکی پوست، قرار گرفتن در معرض هوای خیلی گرم یا سرد با رطوبت کم است. در فصول سرد سال بهتر است از صابون‌های ملایم‌تر و کرمی یا پن‌ها استفاده کنید. صابون‌های ضد باکتری به‌واسطه وجود الکل و از بین بردن چربی طبیعی پوست می‌توانند خشکی شدید پوست را موجب شوند. شاید یکی از مهم‌ترین علل خشکی پوست در زمستان که کمتر به آن توجه می‌کنیم روشن بودن دائم وسایل گرمایشی است. توجه کنید که هیچ فرقی ندارد که گرمای خانه خود را از چه طریقی تأمین می‌کنید، در این شرایط میزان رطوبت فضای زندگی شما می‌تواند تا 10 درصد نیز کاهش یابد. استفاده از یک مرطوب‌کننده هوا می‌تواند سطح رطوبت را به میزان ایده‌آل بازگرداند که بین 30 تا 50 درصد است. مرطوب‌کننده‌های هوا با افزودن رطوبت به هوای محیط اطراف شما از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. به‌کارگیری وسایل گرمایشی بدون استفاده از یک مرطوب‌کننده هوا می‌تواند به از دست رفتن سریع‌تر آب لایه بیرونی پوست منجر شود که این شرایط احساس خشکی در پوست را به همراه دارد.

اول پوست خود را بشناسید بعد 
مرطوب‌کننده بخرید
اولین قدم برای استفاده از مرطوب‌کننده خرید آن نیست، بلکه شما باید ابتدا نوع پوست خود را توسط پزشک بررسی کنید و بر اساس تشخیص پزشک، مرطوب‌کننده متناسب با فصل و پوست را استفاده کنید. گران بودن یک محصول نشان‌دهنده مناسب بودن آن برای پوست شما نیست و آنچه حائز اهمیت است، چگونگی پاسخگویی پوست شما به این محصولات و رضایتمندی شما از کیفیت آن‌هاست، نه هزینه گزافی که برای آن پرداخت کرده‌اید. همچنین ممکن است شما از مرطوب‌کننده‌ای استفاده ‌کنید که مناسب فصل بهار و تابستان است؛ اما همان‌گونه که فصل و وضعیت آب‌وهوا تغییر می‌کند، مراقبت‌های روزانه پوست نیز تغییر می‌کنند. توصیه می‌شود از کرم مرطوب‌کننده‌ای که پایه اصلی آن به‌جای آب، روغن باشد، استفاده کنید، زیرا روغن بر روی پوست لایه‌ای محافظ ایجاد می‌کند که نسبت به کرم یا لوسیون، رطوبت بیشتری در خود نگه می‌دارد؛ البته در مورد انتخاب نوع ماده بیس حتماً با توجه به پوست با پزشک خود مشورت کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید