به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، روابط این کشور با ایران در سطح عالی قرار دارد و دوحه خواستار توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

تاکید قطر بر توسعه و تقویت روابط با ایران

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «لولوة الخاطر» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه شنبه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی «میدان» وابسته به شبکه الجزیره گفت: روابط ما با ایران و ترکیه عالی است و ما خوشحالیم که شاهد ثبات در منطقه هستیم. 

وی افزود: ما از کسانی که در جریان بحران خلیج فارس و محاصره قطر در کنار ما ایستادند، قدردانی می‌کنیم و همه این مساله را می‌دانند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر بر اهمیت حفظ صلح خلیج فارس به عنوان یک گزینه استراتژیک تاکید کرد و افزود: بحران خلیج فارس هیچ سودی ندارد و برای همه زیان بار بود. 

وی با بیان اینکه بحران خلیج فارس انتخاب ما نبود و آن را ترجیح نمی‌دادیم، ادامه داد: قطر با یک محاصره واقعی مقابله و به دستاورد زیادی دست یافت و تصمیم استراتژیک ما این نیست که مسیر صلح را خراب کنیم و آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود را به عنوان موضوعات حاشیه‌ای در نظر می‌گیریم. 

الخاطر در باره پرونده‌هایی که کشورش علیه کشورهای خلیج فارس در پی بحران خلیج فارس مطرح کرده است، گفت: پرونده‌هایی که قطر برای سازمان‌های بین المللی ارسال کرد مربوط به اتفاقات بود پس از برطرف شدن این اتفاقات، این امر فاقد مبنای قانونی و در نتیجه این موضوعات بسته و سپس لغو شد اما اگر موارد شخصی وجود داشته باشد، خصوصی است. 

وی افزود: کمیته‌های فنی دو جانبه بین کشورهای مختلف ایجاد می‌شود تا درباره هر موضوعی که در این سطح معلق است بحث و تبادل نظر شود و آنچه در خصوص کل کشورهای خلیج فارس یا سازمان‌های شورای همکاری خلیج فارس است در چارچوب سازوکارهای شورای همکاری  مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. 

پیشتر «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در گفت و گو با روزنامه انگلیسی «فاینانشیال تایمز»  گفت که دوحه همچنان می‌خواهد روابط خود با تهران را حفظ و این روابط را گسترش دهد

وی افزود: در توافق آشتی خلیج فارس تصریح شده که همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​امنیت است. 

وزیر قطری با تاکید بر اینکه اساس روابط دو جانبه، تصمیم حاکمیتی و منافع ملی است افزود: این (آشتی با کشورهای خلیج فارس) ، در روابط ما با کشور دیگری تاثیر نخواهد داشت. 

او همچنین در گفت وگو با بلومبرگ برای چندمین بار به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس توصیه کرد با جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کنند.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا ۱۶ دی  به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر «العُلا» در عربستان سعودی برگزار شد. 

در جریان این اجلاس توافقنامه مصالحه با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند. 

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد. 

این چهار کشور در این سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید