پرونده فساد شریفی در دادسرای نظامی بررسی شده است، چون هم او و هم هم‌پرونده‌ای‌هایش یعنی سردار مهردادی و محمود سیف جز نیروهای نظامی هستند. شریفی دوازده سال قائم مقام شهردار تهران بود و در دو برهه که قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، سرپرست شهرداری پایتخت را بر عهده گرفت.

پرونده فساد عیسی شریفی؛ قالیباف باید سکوت خود را بشکند

سلام نو – سرویس سیاسی: پرونده عیسی شریفی، قائم مقام شهردار در دوران ۱۲ ساله شهرداری محمدباقر قالیباف در نهایت به سرانجام رسید و او به ۴۸۰ میلیارد تومان رد مال و ۲۰ سال حبس محکوم شد.

عیسی شریفی ظاهراً از فرماندهان نیروی هوایی سپاه در دوران جنگ تحمیلی بوده است و به واسطه همین مسئله هم با محمدباقر قالیباف آشنا می‌شود و در نهایت به قائم مقام و دست راست او در شهرداری تهران بدل می‌شود. با وجود حضور ۱۲ ساله شریفی در شهرداری و ۲ بار جانشینی قالیباف در این دوران به دلیل حضور در انتخابات ریاست جمهوری، کمتر کسی نامی از او شنیده بود. شریفی مرد در سایه و البته قدرتمند شهرداری تهران بود.

شریفی در سال ۱۳۹۶، پس از آغاز صحبت از فساد در شهرداری تهران، در اواخر دوره قالیباف از شهرداری استعفا داد و کمی بعد مورد تقدیر شورای شهر چهارم - با اکثریتی اصول‌گرا - قرار گرفت. او بعد از این مسئله به سرعت از ایران خارج شد. هرچند برخی خروج شریفی از کشور را به بیماری فرزندش مرتبط می‌دانستند، اما گروهی دیگر از فرار او خبر می‌دادند. در نهایت او به ایران بازگشت و بازداشت شد، البته او به لطف یک وثیقه سنگین توانست از زندان بیرون بیاید.

نخستین بار در شهریور ۱۳۹۶، سخنگوی وقت قوه قضاییه بازداشت عیسی شریفی به اتهام مالی را تأیید کرد. بعدتر دادستان نظامی تهران هم اتهام این مقام ارشد شهرداری را «مالی» عنوان کرد. در تیر ۱۳۹۸ برخی رسانه‌های داخلی از اعدام او به جرم جاسوسی برای اسرائیل خبر دادند، اما مشخص شد ادعای اعدام غلط بوده و ادعای جاسوسی هم تاکنون تأیید نشده است.

پرونده فساد مالی عیسی شریفی را می‌توان یکی از کلان‌ترین پرونده‌های فساد مالی دانست. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به ابعاد این پرونده می‌گوید: این پرونده مفصل است و موضوع بر سر یک یا دو میلیارد نیست بلکه پای هزاران میلیارد تومان در میان است. هزاران میلیارد تومانی که تحت عناوین مختلفی همچون همکاری و وساطت برای تأمین منابع قرق شده است.

به گفته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران این پرونده با دستور رهبر انقلاب به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران واگذار شده بود. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، به «شرق» گفته که در پرونده اتهامی شریفی، دست کم پنج هزار میلیارد تومان به شهرداری خسارت وارد شده است.

بر همین اساس پرونده فساد شریفی در دادسرای نظامی بررسی شده است، چون هم او و هم هم‌پرونده‌ای‌هایش یعنی سردار مهردادی و محمود سیف جز نیروهای نظامی هستند. شریفی دوازده سال قائم مقام شهردار تهران بود و در دو برهه که قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، سرپرست شهرداری پایتخت را بر عهده گرفت.

اطلاعات محدود از شریفی و پرونده فسادش

با اینکه شریفی در ۴۰ جلسه دادگاه حاضر شده است ما کم‌ترین اطلاعاتی از روند دادگاه و جزئیات آن نداریم. از جزئیات پرونده هم خبر چندانی نداریم. آن چنان که از خود عیسی شریفی و قدرتش در شهرداری، سوابقش قبل از شهرداری و چگونگی ارتباطش با قالیباف تصویر روشنی در اختیار نداریم.

 شبکه همکاران شریفی کیستند؟ او سرشبکه و عامل اصلی فساد بود یا پای کسان دیگری در میان بود؟ شایعه جاسوسی چقدر صحت دارد؟

پاسخ به این سؤال‌ها اصلاً مشخص نیست. اگر کمی با محمدباقر قالیباف و حلقه مشهدی‌های دورش آشنا باشید می‌دانید که قائم مقام شدن شریفی در شهرداری تهران اتفاق عجیبی است. این سطح از اعتماد به چهره‌ای که با تمام نیروهای قالیباف متفاوت است از کجا آمده بود؟ عیسی شریفی چه برگ برنده‌ای داشت؟

تلاش اصول‌گرایان برای جدا کردن قالیباف از عیسی شریفی

اصول‌گرایان تلاش بسیاری دارند که پرونده شریفی را از قالیباف جدا کنند و تأکید دارند که نباید خشک و تر را با هم سوزاند، با این همه به نظر می‌رسد خوب یا بد، پای قالیباف هم تا حدی وسط است.

در دو مورد پرونده اکبر طبری و مهدی جهانگیری پای رئیس و برادر متهمان به میان کشیده شد و بخش قابل توجهی از اصول‌گرایان از آن استقبال کردند، نمی‌شود انتظار داشت در پرونده قائم مقام شهردار پای شهرداری را از پرونده بیرون کشید. چطور اسحاق جهانگیری باید پاسخگوی فساد برادری باشد که حوزه کار و تجارتش ربطی به او ندارد، اما قالیباف نباید پاسخگوی فساد قائم مقامش باشد؟ چطور آملی لاریجانی وظیفه داشت یک نیروی کمتر از قائم مقام را مدیریت کند و اجازه فساد ندهد، اما قالیباف وظیفه نداشت؟

درباره نسبت عیسی شریفی و محمدباقر قالیباف دو شکل به ذهن می‌رسد. شکل اول این است که قالیباف به هر شکل از اعمال شریفی مطلع بوده و به هر دلیلی سکوت کرده که باید نسبت به این سکوت پاسخگو باشد. شکل دوم هم این است که قالیباف به هر شکل و دلیل از فسادها بی‌خبر بوده که باید نسبت به این بی‌اطلاعی، ناتوانی و ناکارآمدی پاسخگو باشد. هر طور حساب کنیم پای قالیباف در پرونده عیسی شریفی گیر است و او باید نسبت خود را با این پرونده روشن کند و توضیح دهد چگونه قائم مقامش جلوی چشم او یا پشت سر او چنین فساد کلانی را به بار آورده است؟ محمدباقر قالیباف باید سکوت خود را بشکند، او این توضیحات را به مردم بدهکار است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید