مجلسی با اشاره به احتمال مذاکره ایران و آمریکا گفت: آقای رئیس‌جمهور اخیراً گفتند که توپ در زمین آمریکا است و آمریکا باید درباره لغو تحریم‌ها و انجام تعهدات خود تصمیم بگیرد، در حالی که به نظر من این‌طور نیست و ما با بازی فوتبال به معنایی که در ذهن رئیس‌جمهور است طرف نیستیم.

مردم از تحریم رنج می‌کشند و ما باید فکری برای کاهش این رنج بکنیم / آمریکا به برجام قانع نخواهد بود

سلام نو - سرویس بین الملل: به نظر می‌رسد پس از ۱۷ دستور اجرایی مهمی که بایدن در روز نخست کاری خود صادر کرده است اندک اندک نوبت پرونده‌های دیگر آمریکا، به ویژه پرونده برجام، می‌رسد. به گفته مقامات کاخ سفید رئیس‌جمهور آمریکا با نخست وزیر انگلیس گفت‌وگو کرده است و در این گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم همکاری درباره اولویت‌های مشترک سیاست خارجی از جمله چین، ایران و روسیه تاکید کرده است.

در همین زمان کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل مکرون و جو بایدن درباره موضوعات مختلف از تغییرات آب و هوایی گرفته تا مبارزه با ویروس کرونا و همچنین توافق هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کردند. بعد از این گفت‌وگو رئیس‌جمهور فرانسه گفت که آمریکا در زمینه برجام با اروپا هماهنگ خواهد شد.

ساعاتی پیش از این گفت‌وگو، ژان لودریان، وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از سیاست دولت پیشین آمریکا در قبال برجام گفت که این سیاست نتیجه عکس داد و ادعا کرد ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

پیش از این نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جدید آمریکا به طور جداگانه با مقام‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ژاپن تلفنی گفت‌وگو و درباره مسائل مختلف از جمله چگونگی مقابله با چین، روسیه و ایران با آنان رایزنی کرد.

نگاهی به این تماس‌ها نشان می‌دهد که دولت بایدن در حال رایزنی با متحدانش است و دیر یا زود مواضعی جدید را درباره برجام و تحریم‌ها اتخاذ می‌کند، مواضعی که این بار اروپا هماهنگ خواهد بود.

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به این مسئله گفت: نگاهی به مواضع اخیر وندی شرمن، قائم مقام جدید وزارت خارجه آمریکا، نشان می‌دهد که آمریکا در بازگشت و مذاکره با ایران جدی است؛ البته در این مذاکرات انتظارات خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: همان‌طور که شرمن در صحبت‌های چند روز قبل خود گفته است آمریکا به برجام به عنوان سکویی برای مذاکرات آینده نگاه می‌کند، حالا این مذاکرات می‌تواند در چهارچوب برجام یا خارج از آن باشد. آمریکا دنبال شکل دادن به مذاکراتی جدی است تا مسائلش با ایران را به شکل جدی مشخص کند و دیگر صرفاً به برجام قانع نخواهد بود.

این دیپلمات پیشین ایران گفت: ما یک سیاست و یک حقوق داریم. در سیاست، قدرت و در حقوق، ارجاع قوانین محور است. در این فضا سیاستی خوب است که بر پای حقوق شکل گرفته باشد، حقوق هم عرصه بحث‌های طولانی است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در هر دو بعد سیاسی و حقوقی، آمریکا با ما مشکلاتی فراتر از مسئله هسته‌ای دارد و آن مشکل نیز مسئله اسرائیل است و با توسل به قدرت سیاسی و ابزارهای حقوقی می‌خواهد به هر شکلی که شده امنیت اسرائیل را تضمین کند. از منظر سیاسی که آمریکا حامی اسرائیل است و از منظر حقوقی نیز بسیاری از کشورهای سازمان ملل اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند که این مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند. می‌بینیم که اعراب مخالف ایران نیز از این مسئله سود بردند و با اتحاد با اسرائیل علیه ایران وارد عمل شدند و خود را به آمریکا نزدیک کردند.

مجلسی با اشاره به احتمال مذاکره ایران و آمریکا گفت: آقای رئیس‌جمهور اخیراً گفتند که توپ در زمین آمریکا است و آمریکا باید درباره لغو تحریم‌ها و انجام تعهدات خود تصمیم بگیرد، در حالی که به نظر من این‌طور نیست و ما با بازی فوتبال به معنایی که در ذهن رئیس‌جمهور است طرف نیستیم.

وی ادامه داد: اگر هم توپی باشد، آن توپ، توپ تحریم است که علیه ایران اعمال شده و هم اکنون در زمین ایران است. ما باید ببینیم چگونه می‌توانیم این توپ را از زمین ایران خارج کنیم. واقعیت تلخ این است که چه ما برحق باشیم و چه نباشیم، این آمریکایی‌ها نیستند که رنج می‌کشند، بلکه مردم ایران در رنج هستند و ما باید فکری برای کاهش رنج مردم بکنیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید