نوام چامسکی فیلسوف و تاریخ‌دان آمریکایی گفت: ایالات متحده یکی از بزرگترین نیروهای تروریست در جهان است.

چامسکی: آمریکا سردمدار تروریسم است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «نوام چامسکی» فیلسوف و تاریخ‌دان آمریکایی روز شنبه گفت، آمریکا سردمدار تمام کشورهای تروریست است.

چامسکی در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» گفت، رسانه‌های آمریکایی اینطور به مردم این کشور القا می‌کنند که در آمریکا همه چیز «به‌طور بنیادین فوق‌العاده» است و گاهی نیز وقفه‌ای در آن اتفاق می‌افتد.

این فیلسوف آمریکایی افزود، آمریکا تمایل دارد این‌طور نشان دهد که کاملاً طرفدار نیروی خیر است و همواره تلاش می‌کند اشتباهاتش را جبران کند اما این واقعیتی که نئولیبرال‌ها برای خود ساخته‌اند، بر اساس حقایق نیست.

چامسکی در ادامه گفت روایت غالب این است که، «حمله به کنگره، قدرت دموکراسی در آمریکا را نشان می‌دهد زیرا ما به کشوری فاشیست تقلیل نیافتیم و  این اتفاق ما را قادر ساخت نشان دهیم دموکراسی آمریکایی با شکوهی که دارد توانست پیروز شود. اما در زمان رسوایی واترگیت نیز چنین پیروزی‌گرایی را شاهد بودیم».

وی افزود: «واقعیت این است که بیماری‌های واقعاً جدی [در آمریکا] وجود دارد که هیچ‌کدام از دو حزب نمی‌خواهند از آن حرف بزنند و همین موجب می‌شود منعکس کردن دلایل اخلال در کنگره غیرممکن شود».

چامسکی گفت: «طوری از "اوباش دیوانه" حرف می زنند که گویی آن‌ها از ناکجاآباد آمده‌اند. آن‌ها از ناکجاآباد نیامدند».

او در ادامه این مصاحبه گفت: «ایالات متحده یکی از بزرگترین نیروهای تروریست در جهان است. مفهوم تروریسم در اوایل دوران [دونالد] ریگان به طور جالبی معکوس شد، به این صورت که تروریست‌ها، تروریست نیستند و کسانی که تروریست نیستند، تروریست محسوب می‌شوند. وقتی در این خصوص شروع به نوشتن کردم از "کد آمریکا" برای تعریف ترور و [به ویژه در] دستورالعمل‌های ارتش صحبت کردم».

چامسکی افزود: «اگر به این تعارف توجه کنید، اقدامات دولت ریگان با تعاریف خودمان اوج تروریسم بود و جمع‌بندی در دادگاه جهانی نیز همین بود و ایالات متحده تنها کشوری است که در مقابل دادگاه جهانی بابت تروریسم بین‌المللی محکوم شد».

این تاریخ‌دان آمریکایی گفت: «همان‌طور نمی‌توانید اوباش جمهوری‌خواه را متقاعد کنید که در انتخابات باخته‌اند، نمی‌توانید لیبرال‌های آمریکا را متقاعد کنید که آمریکا یک کشور سردمدار در زمینه تروریست است».

اشاره چامسکی به محکومیت آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری است که در سال ۱۹۸۶ و در پی حمایت واشنگتن از شبه‌نظامیان نیکاراگوئه به وقوع پیوست. این دادگاه آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی و نقض حق حاکمیت نیکاراگوئه محکوم کرد.

دادگاه لاهه چندی پیش نیز جنایات جنگی آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق را در دست بررسی داشت اما دولت آمریکا قضات این دادگاه را مورد تحریم قرار داد و خواستار توقف پیگیری این پرونده‌ها شد.

کنگره آمریکا روز ششم ژانویه (هفدهم دی) در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند و خود نیز در میان آن‌ها به سخنرانی پرداخت.

اندکی بعد، حامیان ترامپ در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در واکنش به این حادثه گفت: «این سفیدپوستان همان‌هایی بودند که با لباس سوپرمن به عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، پاناما و گرانادا حمله کردند. این افراد همان‌هایی بودند که به مردم حمله کردند و آن‌ها را به قتل رساندند».

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید