امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌بایست برای محصولات خود شناسه کالا دریافت کنند.

 بیش از ۳۰۰ سایت فروشنده پوشاک قاچاق مسدود شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، بعد از مدت‌ها سکوت، فرآیند مقابله با قاچاق پوشاک از نیمه آذر ماه گذشته آغاز شد. طبق اعلام مصطفی پورکاظم شایسته معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر پوشاک خارجی بر اساس شناسه و کد رهگیری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر کالایی چنین شناسه‌ای نداشته باشد، قاچاق محسوب و جمع آوری می‌شود.

بر این اساس تولیدکنندگان پوشاک می‌بایست با شناسه‌دار کردن محصولات خود امکان تشخیص کالاهای داخلی و قاچاق را برای نهادهای نظارتی تسهیل کنند چراکه در غیر این صورت روند بازرسی‌ها کند شده و عملا قاچاقچیان فرصت کافی برای عرضه محصولات خود در بازار پیدا می‌کنند. بنابراین وزارت صمت می‌تواند با آموزش تمامی افراد فعال در زنجیره تأمین و توزیع پوشاک صاحبان برندهای داخلی و ابلاغ قوانین مصوب در این حوزه به  تولیدکنندگان پوشاک مسیر ثبت اطلاعات آن‌ها در سامانه جامع تجارت و دریافت شناسه را تسهیل کند.

البته پیش از این مقامات وزارت صمت گفته‌ بودند که تمامی واحدهای مشمول اجرای طرح شناسه کالا (موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) اعم از واحدهای تولیدی، صنفی گروه کالایی پوشاک و کیف و کفش می‌توانند نسبت به اخذ شناسه کالا به صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچگونه وجه اقدام کنند. اما به نظر می‌رسد که این فرآیند هنوز الزامی نشده است.

  بیش از ۳۰۰ سایت فروشنده پوشاک قاچاق مسدود شد

امیرمحمد پرهام‌فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح کلان و خرد در حالی پیگیری است، گفت: همزمان با برخورد در مبادی ورودی و فروشگاه‌های عرضه کننده پوشاک قاچاق در سطح فضای مجازی نیز با سایت‌های متخلف برخورد صورت می‌گیرد و تاکنون بیش از ۳۰۰ سایت غیر مجاز مورد ضربه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌بایست برای محصولات خود شناسه کالا دریافت کنند. البته در شرایط فعلی به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک تنها تولیدکنندگان ملزم به درج شناسه کالا بر کالاهای تولیدی خود هستند.

شفافیت پیش نیاز مبارزه با قاچاق

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت شفافیت زنجیره تولید و عرضه پوشاک، گفت: دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت می‌بایست اقدامات لازم را برای تسهیل دریافت شناسه کالا توسط تولیدکنندگان انجام دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: البته نباید مسئله مبارزه با قاچاق پوشاک را مشروط به تکمیل فرآیند شناسه‌ کالای پوشاک کرد؛ البته بهتر است در تمام گروه‌های کالایی به شفافیت لازم برسیم، در این مسیر می‌بایست آمار دقیق میزان تولید و پوشاک مورد نیاز کشور مشخص شود. بنابراین مشخص می‌شود که در کدام یک از انواع پوشاک نیازمند واردات هستم و از این طریق می‌توان قاچاق پوشاک را مدیریت کرد.

پرهام‌فر با بیان اینکه مدیریت بازار پوشاک و نساجی لازمه مقابله با قاچاق است، گفت: به عنوان مثال واردات پارچه به کشور آزاد است؛ اما این موضوع مشخص نیست که ما در ایران کدام نوع از پارچه‌ها را تولید می‌کنیم و پارچه‌هایی که در کشور تولید نمی‌شود با چه تعرفه‌ای وارد می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: مبارزه با قاچاق پوشاک تنها از طریق  کنترل مبادی ورودی و نظارت بر کانتینرها به سرانجام نمی‌رسد؛ بلکه باید بازار پوشاک مورد رصد قرار گرفته و بررسی شود که چرا تقاضا برای برخی از پوشاک قاچاق افزایش می‌یابد و چرا بازار داخلی نمی‌تواند تمام نیاز مردم را تأمین کند.

پرهام‌فر در پایان با بیان اینکه شفافیت مانع قاچاق کالا می‌شود، گفت: ضعف اطلاعات در زمینه گروه کالایی پوشاک باید حل شود. متأسفانه تاکنون بسیاری از کالاهای موجود در انبارهای پوشاک شناسه کالا دریافت نکرده‌اند؛ امیدواریم با همکاری تولیدکنندگان و تلاش وزارت صمت تمام اطلاعات زنجیره پوشاک در سامانه جامع تجارت ثبت شده و تولیدکنندگان شناسه کالا دریافت کنند چراکه در این صورت فرآیند مبارزه با قاچاق پوشاک تسهیل خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید