شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین واشنگتن و پکن خبر داد.

آمادگی پاکستان برای میانجیگری میان آمریکا و چین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه آمریکا نباید روابط نزدیک اسلام‌آباد با پکن را به ضرر خود بداند، گفت: پاکستان آماده میانجیگری بین این ۲ کشور است و می‌تواند نقش یک پل را میان آنها ایفا کند.

«شاه محمود قریشی» روز جمعه در گفت وگو با الجزیره خطاب به آمریکا بیان کرد که آنان باید درک کنند که رابطه پاکستان با چین به ضرر آنها نیست.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۶۰ میلیار دلاری پکن در طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به «سی پک»، پروژه‌ای که همواره واشنگتن علیه آن موضع گیری کرده و مدعی تحت فشار قرار گرفتن اسلام‌آباد توسط پکن با اهرم وام‌های هنگفت است، افزود: پاکستان، از آمریکا برای مشارکت در این طرح، جهت سرمایه گذاری دعوت می‌کند.

قریشی اظهار داشت: پاکستان مایل به واسطه گری بین چین و ایالات متحده است، نقشی که در سال ۱۹۷۲ برای گفت و گو میان پکن و واشنگتن با سفر ریچارد نیسکون رئیس جمهوری وقت آمریکا به چین، ایفا کرد.

وی ادامه داد: پاکستان به طور سنتی این فرصت را داشته و میان دو کشور پل ایجاد کرده و اکنون نیز آماده تسهیل این روند است.

وزیر امور خارجه پاکستان درباره وضعیت روابط این کشور با هند تصریح کرد: هر گونه شروع مجدد گفت و گوی مستقیم میان دو کشور مشروط به عقب نشینی دهلی نو از تصمیمات خود درباره کشمیر است.

وی آنچه را که لغو تغییر وضعیت منطقه کشمیر و پایان نقض حقوق بشر خواند، مسوولیت دولت هند دانست و اضافه کرد: در این صورت دو کشور می‌توانند روی میز مذاکره حاضر شوند.

دولت بایدن به خروج نظامیان از افغانستان و روند صلح پایبند بماند

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به وضعیت افغانستان و تلاش اسلام‌آباد برای مشارکت با بازیگران منطقه‌ای و بین المللی برای تسهیل گفت و گوهای صلح، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن تعامل بیشتری در این خصوص داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت بایدن باید بداند که فرصتی در افغانستان مهیا شده و آنها با اجتناب از هرگونه حرکت معکوس، باید به آنچه که آغاز شده پایبند بمانند بنابراین اسلام‌آباد مصرانه از واشنگتن خواهان پیگیری روند صلح افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور است.

قریشی به نگرانی پاکستان از پیامدهای ناشی از تشدید خشونت‌ها در افغانستان بر تغییر جهت تلاش‌های صلح اشاره کرد و افزود: کارهای زیادی را برای فراهم کردن محیط و تسهیل روند صلح انجام داده‌ایم اما عناصر خرابکار مقصر اصلی تشدید خشونت‌ها در افغانستان هستند.

وی عناصر مخرب را به عنوان بازیگران داخلی افغانستان توصیف کرد که از اقتصاد جنگ سود برده‌اند و همزمان عناصری از خارج وجود دارند که با دیدگاه اسلام‌آباد مبنی بر یک افغانستان مسالمت آمیز، با ثبات و مرفه، موافق نیستند.

وزیر امور خارجه پاکستان ادامه داد: تسهیل صلح افغانستان مسوولیت مشترک ما بوده که از ابتدا آغاز شد اما مسوولیت نهایی با رهبری افغانستان است، زیرا این کشور و آینده آنهاست.

وی اظهار داشت: رویکرد، تفکر و اهداف پاکستان و دیدگاه‌های مشترک ما با اولویت‌های دولت جدید آمریکا مطابقت دارد و این همگرایی می‌تواند بیشتر ایجاد شود.

«لوید آستین» که «بایدن» رئیس جمهوری آمریکا او را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرده است، با قدردانی از آنچه که نقش پاکستان در روند صلح منطقه‌ای دانست، همزمان مدعی شد: عملکرد اسلام‌آباد علیه گروه‌های ستیزه‌جو لشکر طیبه و جیش محمد، سازمان‌های غیرقانونی که تحت پیگرد آمریکا و هند شریک راهبردی واشنگتن در جنوب آسیا هستند را ناقص است.

ژنرال آستین که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به عنوان فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا سفرهایی نیز به پاکستان داشت، هشدار داد که تعلیق کمک‌های امنیتی آمریکا ممکن است تبعات منفی بر همکاری پاکستان، روند صلح افغانستان و یا تشدید تنش‌ها در شبه قاره داشته باشد.

وی از پاکستان به عنوان شریک اساسی آمریکا در روند صلح افغانستان یاد کرد و افزود: در صورت تایید صلاحیتم، از رویکرد منطقه‌ای و اهمیت همسایگی پاکستان حمایت می‌کنم و در عین حال برای صلح افغانستان در برابر عناصر خرابکار فعال خواهم بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید