مهدی چمران اصلاح‌طلبان را با وجود تمام محدودیت‌هایی که دارند رقیبی جدی ارزیابی کرد و گفت: اصلاح‌طلبان رقیب اصلی و قوی ما در انتخابات پیش رو هستند.

از توافق رئیسی، جلیلی و قالیباف خبری ندارم / کار کشور توافقی نیست و مردم باید رای دهند

سلام نو – سرویس سیاسی: هنوز حدود ۵ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مانده است و هر معادله و قرار و مداری می‌تواند دست خوش تحول شود، اما جریان‌ها و چهره‌های مختلف در حال رایزنی و طراحی سناریوهای مطلوب خود هستند. در حالی که اصلاح‌طلبان بیشتر دغدغه تایید صلاحیت نامزدهای خود و به صحنه کشاندن مردم را دارند، اصول‌گرایان در فکر ساز و کاری اجماع ساز هستند که از تعدد نامزد انتخاباتی جلوگیری کند.

 اصول‌گرایان دیده‌اند که تعدد نامزد چگونه در سال ۱۳۹۲ رای‌های آن‌ها را پراکنده کرد و اجماع بر سر یک نامزد چگونه باعث شد بتوانند رئیس جمهور مستقر را در سال ۱۳۹۶ به چالش بکشند.

آن طور که پیش از این حمیدرضا ترقی به سلام نو گفت اصول‌گرایان دو فرمول برای اجماع در پیش دارند. نخست این که با یک سازوکار به اجماع برسند و دیگر آن که حضور یک فرد مشخص باعث اجماع میان آنان شود. آن چنان که حسن بیادی و بسیاری دیگر از اصول‌گرایان گفته‌اند، آن نامزد و چهره اجماع‌ساز کسی جز ابراهیم رئیسی نیست؛ کسی که با حضورش اکثریت اصول‌گرایان را پشت خود جمع می‌کند.

با این همه تا اینجا ابراهیم رئیسی مثل محمدجواد ظریف در برابر نامزدی در انتخابات مقاومت کرده است و ترجیح داده که ریاست قوه قضاییه را حفظ کند، هرچند ظاهراً برنامه‌هایی برای دعوت از او وجود دارد. مقاومت رئیسی باعث شده که سناریوهایی دیگر روی میز بیاید. از جمله این سناریوها فرستادن محمد باقر قالیباف به پاستور و حضور سعید جلیلی در بهارستان است.

سید حسین نقوی حسینی، رئیس ستاد سعید جلیلی در انتخابات ۹۲ در گفت‌وگویی که به تازگی با نامه نیوز داشت درباره این سناریوی احتمالی گفت: یک طرح آن است که آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه بماند، آقای دکتر جلیلی برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس کاندیدا و وارد پارلمان شود و ریاست قوه مقننه را به عهده بگیرد. آقای قالیباف هم کاندیدا انتخابات ریاست‌جمهوری شود و ریاست قوه مجریه را در اختیار بگیرد.

مهدی چمران، فعال سیاسی اصول‌گرا و نایب‌رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با سلام نو  با ابراز بی‌اطلاعی از چنین توافقی گفت: اگر هم توافقی شده باشد من خبر ندارم.

این فعال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: کار کشور و کشورداری که توافقی نیست و مردم باید رأی بدهند. این طور نیست که فعالین سیاسی توافق کنند که یکی به دولت و دیگری به جای دیگری برود.

وی ادامه داد: شرکت در انتخابات پروسه‌ای است که باید طی شود و با توافق و این چیزها کسی نمی‌تواند امور را در دست بگیرد. برای این امور نامزدها باید رأی بگیرند و به این سادگی نیست.

این عضو پیشین شورای شهر درباره سازوکارهای اجماع اصول‌گرایان برای انتخابات شورای شهر گفت: ما سازوکار نامزدهای شورای شهر را سامان‌دهی عمومی کردیم ولی هنوز جزئیات کار تمام نشده و وقتی جزئیات کامل شود، این ساختار اعلام می‌شود. هرچند شوراهای ائتلاف در شهرستان‌ها شکل گرفته و بخشی از این سازوکار نیز نهایی شده است، اما هیچ چیز نهایی نشده است.

وی درباره دغدغه اصول‌گرایان برای حضور در شورای شهر گفت: ما همیشه دغدغه حضور و مشارکت عمومی مردم را داشتیم چون تمام کارهای کشور ما از ابتدای انقلاب با حضور مردم انجام شده است و هر چه این حضور بیشتر باشد استحکام کار ما هم بیشتر است.

چمران در واکنش به شایعات درباره رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان گفت: به نظر من نیازی به رایزنی با شورای نگهبان نیست، اگر کسی می‌توانند شرکت بکند یا مردم را به مشارکت فرا بخواند، باید این کار را بکند و برای انقلاب و کشورش کار مثبتی انجام دهد. هر کس باید ببیند وظیفه‌‎اش چیست.

این فعال سیاسی اصول‌گرا، اصلاح‌طلبان را با وجود تمام محدودیت‌هایی که دارند رقیبی جدی ارزیابی کرد و گفت: اصلاح‌طلبان رقیب اصلی و قوی ما در انتخابات پیش رو هستند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    خیلی وقت مردم دیگه در امور کشور نقشی ندارند والا این وضعیت کشور نبود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید