علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید ابزار اعمال دموکراسی در جهان تشکل‌های سیاسی و احزاب هستند اما در کشور ما این مشکل لاینحل مانده و به حزبی که بتواند در انتخابات، نقش آفرین باشد تاکنون میدان داده نشده است.

برگزاری یک انتخابات منصفانه در کشور با مشکل مواجه است/ظریف مطیع اوامر اصولگرایان نخواهد بود

به گزارش سلام نو، علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا در خصوص احتمال کاندیداتوری «محمدجواد ظریف» گفت: در مصاحبه‌ای که وزیر امور خارجه با روزنامه همدلی داشت شرکت در عرصه انتخابات را رد کرد و گفت که تسلیم تقدیر هستم. با توجه به برخوردهایی که در این مدت از ظریف دیدم فکر نمی کنم، مناسب مسئولیت ریاست جمهوری کشور در این شرایط سخت باشد.

او اظهار کرد: شاه کلید حل مشکلات فعلی ایران در گرو حل مشکلات و تنش های موجود در سیاست خارجی بوده و ظریف هم متخصص این بحث است، اگر از این زاویه نگاه کنیم او آمادگی دارد که مشکلات سیاست خارجی را حل کند اگرچه سیاست خارجی و بیشتر مسئله مهم ایران و آمریکا با نظر مقام رهبری باید صورت بگیرد. ظریف با توجه به سابقه ای که سال ها در سازمان ملل و تحصیلاتی که در خارج داشته، کشورهای پیشرفته برداشتِ خوبی از رفتار او دارند از این منظر مناسب وضع موجود برای مسئله ریاست جمهوری است.

نمازی ابراز کرد: اما مشکلات اقتصادی و معیشتی و مناسبات بین ملت و دولت در امر سرمایه گذاری یا مشارکت در فعالیت های اقتصادی، کاری پیچیده ای به نظر می آید. ما مشکلاتی داریم که حل نشده و باقی مانده از جمله بخش سرمایه گذاری خارجی که با توافق برجام قرار بود راه برای این امر باز شود و شاهد بودیم، چه تعداد هیئت و شرکت های خصوصی به ایران آمدند تا در فعالیت های اقتصادی ایران شریک باشند اما به نتیجه نرسیدند.

او ادامه داد: در بحث سیاسی قطار جمهوری اسلامی روی ریل خودش نیست؛ ابزار اعمال دموکراسی در جهان تشکل های سیاسی و احزاب هستند اما در کشور ما این مشکل لاینحل مانده و به حزبی که بتواند در انتخابات، نقش آفرین باشد تاکنون میدان داده نشده بنابراین برگزاری انتخابات منصفانه با مشکل مواجه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه مسئولیت مهم اجرای قانون اساسی از وظایف مهم رئیس جمهور است و آیا ظریف می تواند بدون رودرواسی با کانون های قدرت که قانون اساسی را دور می زنند وارد کارزار شود یا نه، متذکر شد: در حال حاضر مجلس انقلابی، اختیارات مردم را در انتخابات ریاست جمهوری محدودتر از گذشته کرده و اگر این قانون به تایید شورای نگهبان برسد، بسیار سخت خواهد شد و فضا برای اعمال اراده مردم و حضور پای صندوق های رای مشکل خواهد شد. 

او تصریح کرد: با توجه به مسئولیت ها و اختیاراتی که پست ریاست جمهوری در ایران دارد و با توجه به اختیارات مطلقی که در سال ۵۷ برای ولایت مطلق فقیه پیش بینی شده به نظر می آید، قبل از هر چیزی کاندیدای ریاست جمهوری باید بگوید چه کار انجام خواهد داد. سال ها شاهد بودیم رئیس جمهور با مشکلاتی روبرو شد و خاتمی از بحران ها و اختیارات کمی که داشت صحبت می کرد. روحانی هم سعی کرده نادیده بگیرد ولی بارها با مشکلاتی روبرو شده و بعد می گوید من مسئول نبودم و اختیار نداشتم. آن کسی که می خواهد در آینده رئیس جمهور شود باید تکلیف خودش را مشخص کند از این لحاظ که هماهنگ با رهبری و با اجرای مسئولیت های اساسی که پیش می آید جمع بندی خوبی داشته باشد.

نمازی گفت: در بٌعد اقتصادی و روحیه اقتصادگری که بر بخشی از تشکیلات کشور  وجود دارد و یا تخلفاتی که در قانون اساسی صورت می گیرد و حرکت هایی که به مسئولیت ریاست جمهوری تعرض و اختیارات ریاست جمهوری را خدشه دار می کند، ظریف روحیه برخورد با این مسائل را ندارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان از کاندیدا شدن ظریف هراس دارند، گفت: اصولگرایان از کاندیداتوری ظریف ترس و واهمه ندارند، آنها تمامیت خواه هستند و می گویند قوه مجریه باید کاملا در اختیار ما قرار بگیرد. ظریف کاملا در اختیار آنها نیست و اصولا ظریف با اصولگرایان کنار نمی آید. ظریف در بحث هماهنگی با مقام معظم رهبری یا سپاه شخصی است که همراه خواهد بود اما مطیع اوامر اصولگرایان نخواهد بود و آنها از این نظر نگران هستند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید