علی دایی، آقای گل فوتبال جهان و اسطوره فوتبال ایران می‌گوید من همیشه خودم را وابسته و مدیون مردم حس کرده‌ام. من آزاد هستم و برای آن کسانی زنده‌ام که مرا مورد حمایت قرار دادند تا به اینجا برسم.

هیچ بازیکن دیگری به جز رونالدو شایسته شکستن رکورد من نیست/بزرگترین معضل فوتبال ما مدیریت بدون آگاهی است

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، علی دایی، آقای گل فوتبال جهان در مصاحبه ای با هفته نامه کیکر گفت:بدون شک و تردیدی کریستیانو رونالدو بهترین فوتبالیست تمام ادوار است. هیچ بازیکن دیگری به غیر از او شایسته شکستن رکورد من نیست.

دایی در این گفت وگوی مفصل نه فقط درباره رکورد گلزنی اش که ممکن است توسط رونالدو شکسته شود، صحبت کرد، در مورد مسائل مختلفی حرف زده که به این شرح است:

*آقای دایی، آیا واقعا نگران رکورد تمام دوران خودتان هستید؟

منظورتان کریستیانو رونالدو است؟ نه. بدون شک و تردیدی او بهترین فوتبالیست تمام ادوار است.هیچ بازیکن دیگری به غیر از او شایسته شکستن رکورد من نیست. اطمینان دارم این بهترین پاداش برای کسی است که سخت و پابرجا کار کرده است.به این خاطر پاداشی مناسب و به جا برای او خواهد بود.

*تا به حال شخص CR۷ را از نزدیک دیده و ملاقات کرده اید؟

فقط یک بار. آن هم زمانی که در جام جهانی ۲۰۰۶ مقابل پرتغال بازی کردیم.

*باشگاه اورتون با فرهاد مشیری که صاحب اکثریت سهام باشگاه بوده و هموطن شما است، نگاهی به شما به عنوان مربی احتمالی انداخته است. چطور این ایده بوجود آمد؟

از طریق یک دوست برقرار شد. اگر زمانی فرصت سفر مجدد به انگلیس مهیا شود، می خواهیم یکبار در مورد امکان همکاری من با کادر فنی باشگاه صحبت کنیم. به هرحال  افتخاری بزرگ و ارزشمند است.

*از نظر ورزشی برای چنین پستی فکر می کنید چه خصوصیات شما مورد نظر واقع شده؟

فکر کنم بیش از هر چیزی همین نکته که من در سطح بین المللی بازی کرده ام. همینطور تمام دوره های مربیگری را پشت سرگذاشته ام و در تیم ملی ایران نیز فعالیت داشتم.

اما این نکته هم هست که هر کسی که مرا می شناسد، می داند با چه شور و حرارتی دنبال فراگیری تازه ها هستم.حضور در یک تیم لیگ برتری یک چالش بزرگ مسلما خواهد بود.

*از سال ۱۹۹۷ به مدت ۵ سال در بوندس لیگا بازی کردید. در این لیگ ۱۰۷ بازی کرده و ۱۹ گل زدید. از این دوره چه ره توشه ای برایتان ماند؟

من در آلمان نه فقط بازی کردم بلکه در آنجا حتی زندگی داشتم.آن موقع به عنوان یک مرد جوان هر روز چیزهایی را یاد گرفتم. چقدر کنجکاو بودم که با چیزهای تازه مواجه شوم.

*چه تماس هایی اکنون با آنجا دارید؟ اوضاع واحوال تیم های سابق تان را دنبال می کنید؟

هنوز یکسری تماس ها دارم. متاسفانه تماس ها کمتر شده است.برخی از آشنایان را در مراسم های فیفا و جاهایی مشابه می بینم.خیلی خوشحال شدم که بیله فلد دومرتبه به دسته اول بوندس لیگا صعود کرد. واقعا طرفدارش هستم چون اولین تیم من در خارج بود.

*هنوز هم با ارنست میدن دورپ، مربی آن موقع تان در بیله فلد، کسی که از شما حمایت کرد و حمایت به عمل آورد تا به عنوان آقای گل جهان به بیله فلد بیایید، در تماس هستید؟

متاسفانه باید بگویم نه. حتی با وجودی که بعدا از مربیانم در مونیخ و برلین یعنی اوتمار هیتسفلد و یورگن روبر خیلی چیزها یاد گرفتم، باید بگویم که میدن دورپ در آن زمان نقشی مثل یک پدر برای من داشت. فقط می دانم که او به خاطر فوتبال این روزها مرتب در رفت و آمد است. من از همین جا تمام خوبی ها را برایش آرزو می کنم. همینطور بابت تمام زحماتش برای خودم تشکر می کنم.

*یک سری صحنه ها مثل اولین گلی که برای بیله فلد در بوندس لیگا زدید، را به خاطر می آورید؟

بله. کاملا. دومین بازی فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۷ بود که مقابل اشتوتگارت گل مساوی را زدم.بازی را ما ۲ بر یک برنده شدیم.

*کریم باقری در آن موقع هم تیمی شما در بیله فلد بود.از او و هم نسلی های او چه برای گفتن دارید؟

کریم به عنوان مربی تیم فوتبال پرسپولیس اخیرا فینال لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد.وحید هاشمیان اکنون کمک مربی تیم ملی است. مهدی مهدوی کیا و خداداد عزیزی به عنوان مربی کار می کنند.اغلب ما با هم تلفنی صحبت می کنیم و اگر فرصتی دست دهد، همدیگر را اینجا در تهران می بینیم.

*در آنجا شما به نقطه روشنی در زندگی تان رسیدید. در سال ۱۹۹۰ تحصیلات عالیه خود را به عنوان مهندس به اتمام رساندید.در شرایط کنونی اما به عنوان مربی کار نمی کنید. اکنون حتی تاجر هم هستید.در چه زمینه فعالیت دارید؟

من بعد از اتمام دوران فوتبالم، شرکتی برای پوشاک ورزشی تاسیس کردم.بعد مساله تحریم های بین المللی علیه کشور ما پیش آمد.اکنون من مالک شرکت بیمه و صنایع فولاد هستم و از زندگی خانوادگی کاملا راضی هستم. دخترم در حال انجام تحصیل عالیه در لندن است. فرزند کوچکم ۱۲ ساله است و در اینجا به مدرسه می رود و البته آلمانی یاد می گیرد.

*در سال ۲۰۱۲ شما یک تصادف رانندگی سخت داشتید. شایعاتی هم در مورد مرگ شما شنیده شد...

بله. خیلی تلخ و دردناک بود.بعد از بازی راه آهن، تیمم در اصفهان متاسفانه رخ داد. کنترل خود را از دست دادیم و من سوار بر خودرو واژگون شدم. شاید آن لحظه ذهنم خیلی مشغول بازی بود. بدون هیچ برخوردی با چیزی این اتفاق رخ داد. دچار آسیب بسیار جدی نشدم. اما با این وجود یاد گرفتم برای خودم، خانواده ام و هوادارانم زنده بمانم.

*همین واژه هواداران، درست که می گویند در سال ۲۰۱۹ در هواپیما کنار احمدی نژاد، رئیس جمهور اسبق حاضر به نشستن نشدید و بلکه ترجیح دادید چند ردیف دیگر در صندلی بنشینید ؟

من همیشه خودم را وابسته و مدیون مردم حس کرده ام. من آزاد هستم و برای آن کسانی زنده ام که مرا مورد حمایت قراردادند تا به اینجا برسم. از این جهت راحت بگویم که کنار مردم عادی می نشینم. به سیاست علاقه ای ندارم. از این جهت حرکتم سیاسی نبود.

*در دوران کرونا ارتباط خود را با فوتبال چگونه حفظ کرده اید؟

من مسابقات لیگ های درجه یک را از طریق تلویزیون تماشا می کنم. هیچ بازی تیم بایرن مونیخ را از دست نمی دهم. کتاب های مربوط به بهترین مربیان را می خوانم. سعی می کنم چیزی از این کتاب ها یادبگیرم تا همچنان در کارم پیشرفت کنم. صرف کسب عنوان و موفقیت برایم کافی و تعیین کننده نیست.

*حضورتان در تیم ملی ایران به عنوان مربی به بهترین شکل ممکن پیش نرفت.چه چیزی باعث خراب شدن کار شد؟

به طور کلی در ایران چه در فدراسیون و چه در سطح باشگاه ها، بزرگترین معضل این است که مدیریت براساس آگاهی پیش نمی رود بلکه مطابق مناسبات کار انجام می شود.اگر یک مدیر برود و یک مدیر جدید بیاید، کل بدنه مدیریتی عوض می شود.از این جهت تیم ملی آن دورنمای لازم را ندارد.فوتبال در اینجا سالم نیست.

*وضعیت استعدادها به طور کلی چگونه است؟

همانگونه که مثل قبل بود. با وجود سومدیریت ها، بازیکنان ایرانی در لیگ های اروپایی حضور می یابند. اما به خاطر همین وضعیت ناجور، فقط یک دوجین می روند در حالیکه می توانند تا ۱۰۰ هم آنجا باشند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید