جلال جلالی‌زاده با اشاره به اولویت اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به فضای موجود، تلاش اصلاح‌طلبان پیش از آنکه معطوف به معرفی یک نامزد خاص باشد، باید معطوف به برگزاری انتخاباتی آزاد باشد که در آن بیگانه و نامحرم تلقی نشوند و عدم تایید نامزد خود را نپذیرند.

تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان حق عمومی آن‌ها و مطالبه مردم است / رای نیاوردن اصلاح‌طلبان بهتر از توسل به نامزد نیابتی است / جهانگیری باید صفش را از دولت جدا می‌کرد و استعفا می‌داد

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها اصلاح‌طلبان از ضرورت اجماع، نامزد مستقل و حضورِ با برنامه در انتخابات سخن می‌گویند اما هم‌چنان نسبت به اصولگرایان وضعیت مبهم‌تری دارند و ظاهرا در انتظار تغییرات در فضای سیاسی کشور هستند که راه را برای آنان مساعد کند، تغییراتی که می‌تواند شامل لغو احتمالی تحریم‌ها نیز شود.

اما تمام تغییرات متوجه مسئله لغو تحریم‌ها نیست و اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند حتی در صورت لغو تحریم‌ها، آن‌ها باید به فکر نحوه عملکرد شورای نگهبان هم باشند. تمام این مسائل باعث شده تا با وجود ایجاد ساختار اجماعی، تحرکات اصلاح‌طلبان از رقیب سنتی آن‌ها کمتر باشد.

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به جو حاکم بر اصلاح‌طلبان به سلام نو گفت: من حس می‌کنم اصلاح‌طلبان فعلاً منتظر هرگونه باز شدن فضا، پیام یا نویدی در این زمینه هستند و هنوز تصمیم جدی و محکمی درباره چگونگی شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. باید دید اساسا امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم می‌شود یا خیر.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مواضع اصلاح‌طلبان درباره نامزد ائتلافی یا اجاره‌ای گفت: نامزد اجاره‌ای باید از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد. پیام قبول نامزد اجاره‌ای، آن هم پیش از رد صلاحیت، به معنای آن است که اصلاح‌طلبان رد صلاحیت نامزدهای خود را بپذیرند و بعد هم قبول کنند که جداگانه نمی‌توانند نامزدی را به ریاست‌جمهوری برسانند.

وی ادامه داد: با توجه به فضای موجود، تلاش اصلاح‌طلبان پیش از آنکه معطوف به معرفی یک نامزد خاص باشد، باید معطوف به برگزاری انتخاباتی آزاد باشد که در آن بیگانه و نامحرم تلقی نشوند و عدم تایید نامزد خود را نپذیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر داشتن نامزد مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: این که اصلاح‌طلبان به هر شکل ممکن رای نیاورند و نامزدشان با اقبال رو به رو نشود، بهتر از این است که متوسل به کاندیدای نیابتی بشوند و سرمایه‌هایی که به سختی جمع آوری کردند را بیش از این از دست دهند.

تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان حق عمومی آن‌ها و مطالبه مردم است

جلالی‌زاده با تأکید بر مشکلات و ضررهای نامزدهای غیر اصلاح‌طلب گفت: به نظر من اگر اصلاح‌طلبان در دو دوره پیش هم مستقل رفتار می‌کردند، امروز وضعیتی بهتر و پایگاه قوی‌تری بین مردم داشتند. در این دو دوره هم نامزدهای اصلاح‌طلبان هزینه شدند و همه مردم ضعف‌ها و نواقص طرف مقابل را به حساب اصلاح‌طلبان گذاشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که باید دنبال نامزد حداکثری اصلاح‌طلب بود یا به یک گزینه حداقلی رضایت داد، گفت: پیش از این مسائل، از یک طرف باید بدانیم تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب یک حق عمومی و مطالبه مردمی است و رد صلاحیت اصلاح‌طلبان نشانگر نوعی استبداد است. در مجموع حذف هر رقیبی نشان حاکم شدن مونولوگ و تک‌صدایی بر جامعه است که زیبنده نظام نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: از طرف دیگر باید به خاطر داشته باشیم صرفا اصلاح‌طلب بودن و تایید صلاحیت شدن نامزد کافی است و نامزد مورد نظر باید محبوبیت مردمی داشته باشد، در نتیجه نباید قانع باشیم که صرفا کسی تحت عنوان اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شود و همه چیز تمام است.

جهانگیری از نظر اخلاقی خود را قربانی کرد

جلالی‌زاده با اشاره به سوابق و جایگاه جهانگیری گفت: به نظرم آقای جهانگیری از هر نظر مقبولیت لازم را نزد اصلاح‌طلبان و مردم دارد. با این همه، جهانگیری در دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی خودش را از نظر اخلاقی فدا کرد.

وی ادامه داد: آقای جهانگیری باید زودتر صفش را از دولت جدا می‌کرد و استعفا می‌داد تا شریک ضعف‌های دولت نشود، چون ایشان در این دولت به نوعی با قدرت گرفتن آقایان نوبخت و واعظی کنار زده شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سکوت جهانگیری گفت: شاید خیلی مسائل پشت پرده وجود داشته باشد که نشان از مخالفت آقای جهانگیری با این سیاست‌ها داشته باشد، اما ایشان به خاطر مصالح مردم و نظام آن‌ها را آشکار نکرده باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استعفای جهانگیری در شرایط فعلی را به مصلحت می‌داند یا خیر، گفت: به نظر من جلوی ضرر را هر کجا بگیرید منفعت است، اما آن چه برای مردم مهم است شفافیت است و آقای جهانگیری باید به مردم بگوید در چه مواردی موافق و مخالف سیاست‌ها بوده.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید