ران کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید که در حال ورود به محل کار خود است، روز شنبه در یادداشتی برای کارمندان ارشد این مجموعه، فعالیت‌های ۱۰ روز نخست بایدن را تشریح کرد که شامل لیستی بلند بالا از دستورهای اجرایی است.

دستورات اجرایی جو بایدن؛ قاطعیت در مهار بحران برای احیای آمریکا

سلام – سرویس بین الملل: پاندمی کرونا، اقتصاد درگیر رکود و بحران، اعتبار مخدوش شده و ملتی چند پاره و بحران زده؛ این خلاصه‌ای از وضعیتی است که جو بایدن در لحظه ورود به کاخ سفید با آن مواجه است. راه حل تیم بایدن برای آغاز تغییر در آمریکاا یک چیز است؛ اقدامات قاطع رئیس‌جمهور در روز نخست.

به گزارش سلام نو، شاید بتوان روز نخست جو بایدن در کاخ سفید را از مهم‌ترین روزهای نخست رؤسای جمهور آمریکا دانست. بایدن و تیم او تصمیم گرفته‌اند تا در همان روز نخست با صادر کردن چندین و چند فرمان اجرایی قاطعیت خود در مدیریت بحران‌ها را نشان دهند. این دستورات اجرایی از آنجایی مهم است که در سطح جهان‌بینی، سیاستگذاری و اجرایی با شیوه ترامپ متفاوت خواهد بود.

ران کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید که در حال ورود به محل کار خود است، روز شنبه در یادداشتی برای کارمندان ارشد این مجموعه، فعالیت‌های ۱۰ روز نخست بایدن را تشریح کرد.

به نوشته کلین "اقدامات بایدن مسیر مواجه با کرونا را تغییر می‌دهد، با تغییرات آب و هوایی مبارزه می‌کند، برابری نژادی را تقویت می‌کند و از دیگر جوامع محروم حمایت می‌کند. کلین تأکید کرده در حالی که نقش سیاست‌گذارانه پشت این دستورها اجرایی پررنگ است، تئوری‌های حقوقی پشت آن‌ها نیز در راستای احیای نقش و جایگاه رئیس‌جمهور مطابق با قانون اساسی آمریکا است.

در روزهای بعد بایدن شروع به اصلاح عدالت کیفری، گسترش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و پیوند مجدد خانواده‌های جدا شده در مرزها می‌کند. کلین مشخص نکرد که این اقدامات چه عواملی را در پی خواهد داشت، اما این یادداشت پس از معرفی برنامه قانونی قانون بایدن است که شامل یک لایحه تسویه حساب ۱.۹ تریلیون دلاری است.


کلین قبول دارد که بیشتر برنامه‌های بایدن به حمایت کنگره احتیاج دارد، چشم‌انداز این حمایت پس از کنترل دموکرات‌ها در سنا در اوایل ماه جاری بهبود یافته است. اما احتمالاً هرگونه اقدام در کنگره به تاخیر خواهد افتاد، چون سنا دادگاه استیضاح ترامپ را درست بعد از روی کار آمدن بایدن در پیش دارد.

در ادامه نگاهی به مهم‌ترین اولویت‌های بایدن از نگاه نشریه فوربس خواهیم داشت.

بحران کرونا: فوری‌ترین مشکل آمریکا بحران کرونا است. ایالات متحده این روزها به الگویی در زمینه مدیریت ضعیف کرونا بدل شده و هر روز تعداد بیشتری از شهروندان آن آلوده می‌شوند. ظاهرا بایدن در روز نخست کاری خود قصد دارد دستور اجباری شدن استفاده از ماسک در سراسر آمریکا را صادر کند. ترامپ این کار به ایالت‌ها واگذار کرده بود و خودش به سختی از ماسک استفاده می‌کرد. همچنین پیش بینی شده که دولت باید ۲۵ میلیارد دلار در زمینه واکسن کرونا سرمایه‌گذاری کند. این عدد در دولت ترامپ حدود ۱۰ میلیارد دلار بود. همچنین به نظر می‌رسد مجموعه دستورهای بهداشتی که توسط ترامپ در سال ۲۰۱۷ لغو شده بود، توسط بایدن احیا شود.

برابری و تنوع: یکی از شعارهای اساسی بایدن حمایت از برابری نژادی و جنسیتی و تنوع بوده است. انتصابات کابینه بایدن نیز انعکاس دهنده تنوع آمریکا است. ترامپ مشاوران سیاه پوست کمتری داشت. در مورد پلیس نیز بایدن دنبال افزایش نظارت بر سیاست‌های کلان آن است. بایدن همچنین به اختلافات اقتصادی ناشی از تبعیض نژادی توجه نشان داده و دنبال کم کردن این اختلافات به روش‌های مختلف است. او همچنین مایل است تا موضوع جبران خسارت برای بازماندگان برده‌ها را مورد بررسی قرار دهد. او بارها تأکید کرد که صدای این گروه باید شنیده شود.

احیای اقتصاد: بایدن از بازگشایی محتاطانه مشاغل در سطح آمریکا حمایت کرده است، البته او شرط این کار را افزایش مشهود تست کرونا عنوان کرده است. ترامپ به طور واضح دنبال بازگشایی فوری مشاغل با بیشترین ریسک ممکن بود. بایدن همچنین طرف‌دار افزایش حداقل حقوق به ۱۵ دلار در ساعت و لغو برخی مزیت‌های مالیاتی است که ترامپ در سال ۲۰۱۷ دستور آن‌ها را صادر کرد.

تغییرات آب‌وهوایی: بایدن پیش از این جان کری را به طور خاص در این حوزه مسئول کرده است و می‌خواهد دوباره وارد توافق‌نامه آب و هوایی پاریس شود، پیمانی که ترامپ از آن نفرت داشت. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین تا سال ۲۰۳۵ برق ۱۰۰٪ تمیز را برای آمریکا پیش بینی کرده است و سیاست‌های سخت‌گیرانه را احیا خواهد کرد، در حالی که ترامپ برخی از مقررات اوباما را لغو کرد.

تغییر سیاست مهاجر پذیری: بایدن ابراز تمایل کرده است که بسیاری از سیاست‌های تند ترامپ را که در واقع وعده‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ ترامپ بودند لغو کند. بایدن مهاجرت را طی بیماری کرونا محدود نمی‌کند. بایدن با سیاست "تحمل صفر" ترامپ در عبور غیرقانونی مرزها که در نهایت به جدایی گسترده خانواده‌ها منجر شد، مخالف است. بایدن همچنین قصد دارد ممنوعیت سفر مسلمانان را لغو کند.

نه در یادداشت کلین و نه در گزارش‌های دیگر، خبری درباره پیوستن دوباره آمریکا به سازمان بهداشت جهانی نبوده است. این در حالی است که بایدن قول بازگشت به این سازمان را داده بود.

ترامپ سال گذشته از سازمان بهداشت جهانی خارج شد و بودجه آمریکا برای این سازمان را لغو کرد. بایدن هنگامی که وارد کاخ سفید می‌شود، می‌تواند با دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، نامه‌نگاری کند و اقدامات ترامپ را نادیده بگیرد. اما آیا او چنین می‌کند؟ تیم انتقال بایدن پاسخی به این پرسش نداده‌اند.

شاید برای بسیاری سؤال باشد که بایدن با پرونده‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا یعنی چین، روسیه، خاورمیانه و ایران چه می‌کند؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش‌ها را نمی‌توان در اقدامات روز نخست او جست‌وجو کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید