همه به خوبی می‌دانند اگر اجبار فیفا نبود، مدیران فوتبال ایران به حضور کسی مثل علی کریمی در انتخابات فدراسیون رضایت نمی‌دانند. کریمی مدیر سیاسی و اهل سیاستمداری نیست. رک، بی‌پرده، صریح و فوتبالی است و از این منظر بیش از همه شبیه محمد دادکان است.

پروژه حذف علی کریمی کلید خورد؟

سلام نو – سرویس ورزشی: همه چیز از ویژه برنامه فینال لیگ قهرمانان آسیا با اجرای خداداد عزیزی شروع شد. جایی در میان برنامه خداداد خطاب به علی کریمی گفت که آیا حاضر است ریاست فدراسیون فوتبال را بپذیرد؟ شاید در آن لحظه مخاطب انتظار جواب سربالایی را از کریمی داشتد، اما او خیلی جدی جواب داد و از ایده خود برای ریاست فدراسیون فوتبال سخن گفت.

کریمی با اشاره به محدودیت‌هایی که برای حضور در رقابت برای ریاست فدراسیون فوتبال وجود دارد گفت: طبق آیین‌نامه جدید خیلی‌ها می‌توانند شرکت کنند. ولی تا جایی که پی بردم به این شکل است که فقط ما می‌توانیم شرکت کنیم و هنوز خیلی کار دارد. تمام هیئت‌های استان‌ها در زمان فدراسیون قبلی انتخاب شدند. من اگر شخصاً انتخابات آزاد باشد بدم نمی‌آید شرکت کنم. من می‌آیم و چند نفر دیگر هم بیایند. کسانی که واجد شرایط رأی دادن هستند به کسانی که شایستگی دارند رأی بدهند. فوتبال ما در شرایط ورشکستگی است و باید کمک شود تا مشکلات حداقل و کمتر شود.

علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا؛ مأموریت غیرممکن ستاره‌ها

تنها کمی زمان نیاز بود تا حرف علی کریمی رنگ واقعیت به خود بگیرد. او اندکی بعد اعلام کرد که در کنار هم‌بازی سابقش، مهدی مهدوی‌کیا، وارد رقابت برای ریاست فدراسیون فوتبال می‌شود. کریمی زمانی که برای ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شد، مهدوی‌کیا را به عنوان نایب رئیس اول خود معرفی کرد، اتفاقی که باعث افزایش شانس او در رقابت احتمالی می‌شد.

با نامزدی کریمی بحث در اطراف او شدت گرفت. اتفاق مثبت این حضور حمایت قابل توجه فوتبالی‌ها از جادوگر فوتبال ایران بود. از علی پروین که اسطوره چند نسل پرسپولیسی‌ها است تا وریا غفوری که چهره اول استقلال‌های معترض است، همه‌وهمه از حضور علی کریمی در انتخابات فدراسیون فوتبال حمایت کردند.

امیر حاج‌رضایی، مربی سابق و کارشناس شناخته شده فوتبال ایران هرچند معتقد است حضور علی کریمی نیز نمی‌تواند تغییر عجیبی در فدراسیون فوتبال ایجاد کند، اما به شکلی جدی از حضور او حمایت می‌کند و می‌گوید: من از حضور او کاملاً حمایت می‌کنم چون این حضور و حمایتی که اهالی فوتبال از کریمی دارند پیامی است از جامعه فوتبال به کسانی که ۱۰، ۱۵ سال کاری جز آسیب زدن به فوتبال انجام نداده‌اند. جامعه فوتبال دارد از نماد خودش که آقای کریمی است سود می‌برد تا صدایش را به کسانی که سال‌ها در پست ریاست و دیگر پست‌های کلیدی بودند برساند و این برای من خیلی اهمیت دارد.

اما در گوشه گوشه‌ حرف‌های حاج رضایی با خبرورزشی نگرانی از فیلترهایی وجود دارد که تا روز انتخابات به شکلی علی کریمی را حذف کنند. او به صراحت می‌گوید که حتی در فیفا هم سیاست از فوتبال جدا نیست و می‌افزاید: امیدوارم بازی‌های سیاسی این بار به حذف علی کریمی و مهدوی‌کیا و امثال آنها از انتخابات ختم نشود.

علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا؛ غریبه‌ها در حیات خلوت سیاسی‌ها

حرف امیر حاجی رضایی اصلی‌ترین نگرانی درباره حضور کریمی در رقابت فدراسیون فوتبال است. همه می‌دانند که پس از محسن صفایی فراهانی و محمد دادکان فدراسیون فوتبال حیات خلوت چهره‌های سیاسی بود. هرچند چهره‌هایی چون علی کفاشیان و مهدی تاج سوابقی در ورزش یا مدیریت ورزشی داشتند، اما حضورشان بر صندلی ریاست را مدیون معادلات سیاسی و جلب نظر مدیران ارشد ورزش و سیاست کشور بودند.

برای اثبات این حرف کافی است به اعمال نظر مستقیم سیاستمداران در فوتبال و البته رفت‌وآمدهای پرسپولیس و استقلال در سال‌های اخیر نگاهی داشته باشیم. انتخاب مربی تیم ملی تا سطح رئیس‌جمهور کشور پیش می‌رود و مشکلات سرمربی استقلال به پادرمیانی سفیر، وزیر و وکیل نیاز پیدا می‌کند.

صندلی مدیرعاملی و هیئت‌مدیره استقلال و پرسپولیس هم که سال‌ها است برای تعارف اهالی سیاست به یکدیگر به کار می‌رود، وگرنه از محمد رویانیان تا مهدی رسول پناه هیچ‌کدام ربطی به فوتبال و مدیریت ورزش نداشتند که ناگهان بر صندلی مدیرعاملی پرسپولیس تکیه زدند.

همین نگاه کوتاه نشان می‌دهد که علی کریمی وارد چه دنیای پیچیده‌ای شده و در این دنیای پیچیده امثال مصطفی آجرلو و حیدر بهاروند تا چه حد رقبای قدری برای او هستند. علی کریمی مهمان ناخوانده این حیات خلوت است.

برای درک جو سنگینی که علی کریمی در آن قدم گذاشته کافی است به موضع ملی پوشان فعلی ایران نگاه کنید. به جز مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد فعلاً ملی‌پوش دیگری حاضر به حمایت از کریمی نشده است، این در حالی است که همه می‌دانند حامیان قلبی کریمی و مهدوی‌کیا در تیم ملی بیش از این حرف‌ها است. با این وجود فضا به گونه‌ای است که عدم موضع‌گیری بازیکنان تیم چندان عجیب نیست.

پروژه حذف علی کریمی کلید خورد؟

همین فضای سنگین است که شایعات درباره پروژه حذف علی کریمی را تقویت کرده است. قاسم رنجبریان، رئیس هیئت فوتبال هرمزگان که به تازگی به این سمت انتخاب شده، هفته گذشته در گفت‌وگو با برنامه زنده شبکه تلویزیونی استان هرمزگان درباره شانس علی کریمی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: «متأسفم که بگویم شکست می‌خورد.» او گفته است که «جامعه ایران هنوز آمادگی پذیرش یک مدیر فوتبالی را ندارد» و همین‌طور عنوان کرده که به اعضای مجمع «سفارش شده» به چه کسی رأی بدهند.

همه به خوبی می‌دانند اگر اجبار فیفا نبود، مدیران فوتبال ایران به حذف مدرک لیسانس یا حضور کسی مثل علی کریمی در انتخابات فدراسیون رضایت نمی‌دانند. کریمی مدیر سیاسی و اهل سیاستمداری نیست. رک، بی‌پرده، صریح و فوتبالی است و از این منظر بیش از همه شبیه محمد دادکان است.

همین مسئله هم باعث شده تا رقبای کریمی متحدانه تلاش کنند تا او شکست بخورد. از فقدان مدرک دانشگاهی و بلد نبودن زبان انگلیسی سخن می‌گویند، اما نمی‌گویند مدیران دانشگاه رفته‌ فوتبال ایران چه گُلی بر سر این ورزش زدند و کدامشان زبان بلد بودند؟ زبان انگلیسی بلد بودن امتیاز خوبی است، اما در کدام بند ریاست فدراسیون یا حتی ریاست جمهوری ذکر شد که نامزد "باید" یا حتی "بهتر" است زبان بلد باشد؟ یک رئیس فدراسیون خوب با یک مترجم خوب بهتر از رئیس فدراسیون یا رئیس‌جمهوری است که زبان انگلیسی را بد بلد باشد.

واقعیت این است که تمام این‌ها بهانه است و هدف حذف علی کریمی از گردونه رقابت است، وگرنه علی کریمی بدون زبان، بدون مدرک و بدون سابقه باید خیلی تلاش کند تا عملکردی بدتر از مدیران اخیر فدراسیون فوتبال داشته باشد! مدیرانی که سنگین‌ترین لطمه‌ها را به فوتبال ایران زدند و حالا با خیال راحت استراحت می‌کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید