رییس‌جمهور گفت: سرمایه‌گذاری مردم در مناطق آزاد تحول بسیار مهمی است که خدمتی ارایه دهند یا دریافت کنند و  اینکه گفته شد برای سرمایه‌گذاری نیاز نباید حضور داشته باشند و بتوانند از طریق سیستم الکترونیک خدمات را دریافت کنند.

دولت باید در مناطق آزاد شرایط را برای فعال‌کردن بخش خصوصی فراهم کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود:خوشحالم که در چهل و یکمین پنجشنبه شاهد افتتاح بیش از ۶۰ طرح مهم در مناطق آزاد و مناطق ویژه هستیم که ارزش این طرح‌ها مجموعا حدود ۹۲۰۰ است که باعث اشتغال بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر می‌شود.  

رییس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت خاص مناطق آزاد و ویژه، گفت: مبنای این مناطق این بوده است که سرمایه گذاران بتوانند با یک تسهیلات ویژه‌ و معافیت‌ها و امتیازات خاص بتوانند در این مناطق سرمایه گذاری کنند و عمدتا آنچه به دست می‌آید صادر کنند و این مناطق جاذبه‌ای داشته باشد که با این جاذبه بتواند سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین تکنولوژی را جذب کنند.  

روحانی افزود: امتیازات، تسهیلات و معافیت‌ها در این مناطق برای این است که محصولات قابل رقابت با جهان و با استانداردهای قابل قبول تولید شود تا به مراکز صادراتی تبدیل شود که هم به اقتصاد آن منطقه و کشور کمک کند.  

وی ادامه داد: مناطق آزاد بیشتر در مناطق مرزی فعال هستند. بنابراین نیاز به یک حلقه اتصال میان داخل و خارج است، تسهیلاتی برای ورود و خروج افراد وجود دارد برای اینکه سرمایه گذار خارجی و حتی کالا و محصولات راحت تر بتواند وارد و خارج یا انبار شود.

مناطق آزاد اقتصادی نباید محل واردات باشد

روحانی یادآور شد: از آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ مهمترین تاکید من به رییس و مدیران عامل مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی این بود که این مناطق نباید محل واردات باشد که ما کالایی را از یک کشوری با مالیات کم و با تسهیلات زیاد وارد کنیم و عده‌ای مردم آن را بخرند استفاده کنند و یا در شهر خود بفروشند. مقصود ما از مناطق آزاد این نبوده است.  

رییس‌جمهوری با بیان این که مناطق آزاد به جای اینکه صادر کننده باشند بیشتر وارد کننده محصولات و کالاهای ساخت خارج بود، گفت: از ابتدا گفتیم ریل گذاری بر این مبنا باید عوض شود. به جای این که وارد کننده باشیم باید عمدتا صادرکننده شویم. آماری که امروز اعلام شد نشان داد که ما در طول این مسیر موفق بودیم صادرات ما حدود ۱۳۸میلیارد و واردات ماهم مجموعا ۴۷ میلیارد دلار بوده است.

رعایت اصل رقابت‌پذیری با صادرات

روحانی افزود: وقتی جنس صادر می‌شود یعنی ما اصل رقابت پذیری را مراعات می‌کنیم، وقتی سرمایه وارد می‌شود معنی آن این سهولت کسب و کار است. ریسک پذیری‌ها را کم و مزیت‌ها را بیشتر می‌کنیم.

رییس‌جمهوری با بیان این که کارها با «سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک مناطق آزاد و ویژه» انجام می‌گیرد، گفت:  بسیار مهم است که هر فردی خواست در داخل و چه خارج سرمایه گذاری کند لازم نباشد حضوری مراجعه کند و امروز این دولت الکترونیک توانسته این مساله را حل کند. کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند نیازی نیست که به مناطق آزاد سفر کند و کسی را ببیند فقط باید بتواند وارد سایت و پنجره واحد شود و آنچه را نیاز دارد دریافت کند و بتواند در یک زمان کوتاه سرمایه گذاری خود را انجام دهد.

وی اضافه کرد: در گذشته ماهها این کار طول می کشید و گاهی هم از سال هم می‌گذشت. امروز از این که به ما گفته می‌شود حداکثر زمان سرمایه‌گذاری و دریافت خدمات ۳۰ روز بیشتر نیست و این باید تا پایان دولت تدبیر وامید به ۲۰ روز برسد.  

خدمات الکترونیک جلوی فساد و رانت را می‌گیرد

روحانی یادآور شد: ۷۰ درصد خدمات الکترونیکی است و تا پایان دولت باید خدمات الکترونیکی صد در صد شود که این خبر بسیار خوشحال‌کننده است که هم رونق را به دنبال دارد هم جلوی فساد و رانت می‌گیرد و عدالت را اجرا می‌کند یعنی هر کس که می‌خواد می تواند وارد این سایت شود چرا که این سایت دیگر قوم و خویش و همسایه نمی‌شناسد.

رییس‌جمهوری بر اهمیت مناطق آزاد در شرایط تحریم تاکید کرد و یادآور شد: از سال ۹۷ به مناطق آزاد اعلام کردم شما امکانات بیشتری دارید باید  با واردات و صادارت به کمک کشور بیایید.

رشد ۵۶ درصدی سرمایه گذاری خارجی و ۵۷ درصد داخلی در مناطق آزاد

روحانی گفت: اقداماتی در مناطق آزاد و ویژه در این مدت ( ۹۷ تا ۹۹) شده که در مسیر توسعه بوده است. آمارها نشان می‌دهد سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل، ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است این یعنی فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی شکسته خورده و نتوانستند جلوی ما را بگیرند. ما در یکسال گذشته با تمام فشارها توانستیم سرمایه گذاری خارجی را بیشتر جذب کنیم. سرمایه گذاری داخلی هم ۵۷ درصد شده است. بنابراین ما مسیر را درست رفته‌ایم و توانستیم جاذبه این مناطق را بیشتر کنیم که در این شرایط تحریم کمک خوبی بود به اضافه اینکه ما در مناطق آزاد تنها نیستیم.

رییس جمهوری یادآور شد: زمانی ما چندتا کشور بودیم اما الان همه کشورهای منطقه مناطق آزاد دارند چه آنهایی که بندر دارند و چه آنهایی که مناطق خشکی را به مناطق آزاد تبدیل کردند. بنابراین ما با کشورهای منطقه و همسایه در حال رقابت هستیم. باید روز به روز امتیازات معقول و معافیت‌ها را در این مناطق آزاد بیشتر کنیم.  

نمایندگان امتیازات مناطق آزاد را پایین نیاورند

روحانی اضافه کرد: کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند با مقایسه شرایط مناطق آزاد کشورها تصمیم می‌گیرد کجا برود. بنابراین باید امتیازات را در مناطق آزاد بیشتر کنیم. بنابراین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که در بودجه نسبت به مناطق آزاد توجه ویژه داشته باشند و امتیازات مناطق آزاد را پایین نیاورند چرا که  این به نفع ما نیست موجب می‌شود سرمایه‌گذاری به جای ایران به کشورهای دیگر و همسایه برود.  بنابراین این دقت را در این زمینه از نمایندگان مجلس می‌خواهم.  

رییس جمهوری تاکید کرد: از قبل به مردم قول دادیم و گفتیم که اگر در این مناطق سرمایه گذاری کنید این مقدار معافیت و امتیاز دارد. بنابراین نمی‌توانیم به آن دست بزنیم. ما در بودجه نمی‌توانیم آنچه به مردم قول داده شده دست بزنیم. درخصوص پتروشیمی‌ها به مردم قول دادیم که با این قیمت خوراک و امکانات می‌دهیم.  

روحانی گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم توجه کنند قانون بودجه یکساله است و ما نسبت به اقتصاد باید بلندمدت فکر کنیم. وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم به آن عمل کنیم.

وی افزود: درخواست دیگر من از نمایندگان مجلس این است که لوایحی که درباره مناطق آزاد به مجلس داده شده سریع‌تر تصویب و ابلاغ شود. گاهی وقت‌ها در سفر استانی به مردم قول داده‌ایم که این منطقه را آزاد می‌کنیم، البته در این مورد فکر کردیم و جلسه گذاشتیم و بررسی کردیم و آمدیم لایحه تهیه کردیم اما در آن سال به نتیجه نرسیده است. گاهی ۵ سال طول کشید تا این مسیر انجام بگیرد بنابراین می‌خواهم که دولت و مجلس دست به دست دهند و مناطق آزاد  را  آباد و پرجاذبه کنند تا بتوانیم رقابت کنیم.  

رییس‌جمهوری گفت: اگر مناطق آزاد فعال شود روابط ما با همسایگان و با دنیای خارج روابط بهتری می‌شود. غیر از بحث انبارداری، تولید و صادرات در اکثر مناطق آزاد ما هم جاذبه گردشگری وجود دارد و این مساله گردشگری برای اقتصاد، نشاط و سلامت مردم بسیار مهم است. مناطق آزاد چون کیش، قشم و چابهار در جنوب و مناطق آزاد شمال پر جاذبه هستند که می‌توانند مردم را جذب کنند.

گردشگری، نشاط و اشتغال به همراه می‌آورد

روحانی با بیان این که گردشگری هم نشاط و هم اشتغال به همراه می‌آورد، گفت: گردشگری باعث جذب خارجی‌ها به کشور می شود که هم با ایران آشنا می‌شوند و هم ارز وارد کشور ‌می‌کنند.  

رییس‌جمهوری ادامه داد: می‌خواهم اینجا از مناطق آزاد و از مسوولان به دلیل اینکه در این هفت سال تغییرات و تحولات بزرگ رخ داده است تشکر کنم.  یک روز در سال ۹۹، ۶۱ طرح بزرگ را افتتاح کردیم و امیدواریم تا پایان دولت طرح‌های دیگر را افتتاح کنیم. همچنین بتوانیم در این مناطق آزاد کاری را انجام دهیم که صادرات و جذب گردشگر بیشتر شود و همه کارهای آن از طریق پنجره واحد راحت‌تر و آسان تر انجام گیرد که مردم ما با عدالت بیشتر بتوانند از مزایای این مناطق برخوردار باشند.

اساس اقتصاد کشور بخش خصوصی است

روحانی در ابتدای مراسم گفت: سرمایه گذاری مردم در مناطق آزاد، تحول بسیار مهم برای ارائه یا دریافت خدمات است و برای سرمایه‌گذاری نیازی به حضور نیست و خدمات از طریق سیستم الکترونیک ارائه می شود.

رییس جمهوری ادامه داد: اکنون ۳۰ روزه پاسخ نهایی متقاضی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد داده می‌شود و در آینده به ۲۰ روز می رسد.  ۷۰ درصد خدمات به مردم به این شیوه ارائه می‌شود که تا پایان دولت به صد در صد خواهد رسید.  این اقدام بسیار امیدوار کننده است بنابراین ضرورت دارد مناطق آزاد در این زمینه فعال‌تر شوند.

روحانی گفت: بخش خصوصی باید فعال و در صحنه باشد چرا که اساس اقتصاد کشور بخش خصوصی است، دولت در این زمینه باید تسهیل کننده و حمایت کننده باشد. این مساله حائز اهمیت است که بتوانیم در سرمایه گذاری ها شرایطی در مناطق آزاد و سراسر کشور فراهم کنیم تا بخش خصوصی فعال شود.

برای تکمیل پروژه راه آهن رشت به کاسپین سه شیفت کار شود

روحانی در بهره برداری از پروژه‌های استان گیلان گفت: طرح‌های مهم و بزرگی در بندر انزلی و به خصوص در بندر کاسپین انجام گرفته است. این بندر بسیار مهم در دریای خزر برای ارتباط ما با کشورهای همسایه است.

رییس‌جمهوری افزود: نکته‌ای که باید به آن تاکید می‌کنم موضوع راه آهن رشت به کاسپین است. این طرح بسیار مهم و استراتژیک است که متاسفانه آن طور که علاقه مند بودیم و انتظار داشتیم اسفند آن را افتتاح کنیم اما پروژه بسیار عقب است. بنابراین از دست اندرکاران این پروژه، ‌استاندار گیلان، وزیر راه و شهرسازی و رییس مناطق آزاد می‌خواهم این پروژه را به عنوان یک پروژه بسیار مهم و استراتژیک با همه توان از امروز سه شیفت این کار باید انجام شود تا اوایل سال آینده به افتتاح برسد.  

روحانی گفت: هر اعتباری که نیاز است گفته شود و آقای بانک به من اعلام کند که حتما این کار را دنبال می‌کنیم. چرا که این پروژه بسیار مهمی است زیرا دریای خزر را در منطقه گیلان را از طریق راه آهن به خلیج فارس وصل می‌کند. این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خود من هم این پروژه را دنبال می‌کنم. آقای بانک ظرف دو هفته آینده گزارش مکتوبی در رابطه با این طرح بدهد تا ببینیم که مشکلات این طرح چیست.

رییس‌جمهوری در بهره برداری از طرح‌های استان بوشهر گفت: استان بوشهر از لحاظ انرژی برای ما خیلی اهمیت دارد و این استان مرکز گاز کشور است. در این زمستان سرد که مردم از طریق انرژی گاز گرم می شوند بخش اعظم این نعمت از این استان است.  

وی افزود: در هفت سال گذشته در بخش صنعت نفت و گاز موفق شدیم تولید گاز را به هزار میلیون متر مکعب در روز برسانند یعنی روزی یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌شود. البته باید در مصرف گاز صرفه جویی شود چرا که مصرف گاز ما در کشور خیلی زیاد است و ما اندازه ۱۴ کشور اروپایی که در مناطق سردتر از ما زندگی می کنند گاز مصرف می کنیم.  

روحانی ادامه داد: الان هم در تولید کمپرسورها که نیازمند خارج بودیم و از خارج وارد می‌کردیم در داخل ساخته می‌شود که افتخار بسیار بزرگی برای صنعت دانش بنیان کشور است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید