مشاور رئیس جمهوری ترکیه به شرط وزیر مشاور در امور خارجه امارات برای از سرگیری روابط امارات و ترکیه واکنش نشان داد.

ترکیه شرط امارات برای از سرگیری روابط را سخیف خواند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، «یاسین اکتای» مشاور رئیس جمهوری ترکیه به اظهارات « انور قرقاش » وزیر مشاور در امور خارجه امارات مبنی بر اینکه عدم حمایت آنکارا از اخوان المسلمین شرط ابوظبی برای برقراری روابط با ترکیه است، واکنش نشان داد.

وی گفت:  امارات حق تحمیل شرط به ترکیه را ندارد بلکه باید به خاطر جنایات  خود در یمن و همچنین بازداشت سالها پیش «محمد علی أوزتورک»  بازرگان اهل ترکیه و همسرش که به ناحق انجام شد،  پاسخگو باشد.  مطرح کردن چنین شرط مسخره‌ای در زمانی که امارات افزون بر ترکیه باید پاسخگوی جنایات مرتکب شده خود در یمن، مصر، لیبی، سوریه و سومالی باشد، به چه معناست؟

این مقام ترکیه بیان کرد که برقراری صلح و حل اختلافات بین کشورهای حاشیه خلیج فارس با ترکیه در تعارض نیست و آنکارا از ابتدا علاقه‌ای به چنین اختلافاتی نداشته است. 

وی با بیان اینکه روابط ترکیه و قطر به منظور از بین بردن روابط دوحه با دیگران نبوده است، گفت:  ترکیه قصد تعمیق درگیری بین سایر کشورها و قطر را ندارد و هنگامی که برای جلوگیری از عملیاتی علیه قطر مداخله کرد، هدفش ایجاد صلح بین برادران و نه ایجاد جبهه‌ای علیه دیگران بود. ترکیه بیش از دیگران خوشحال است که  بین کشورهای خلیج فارس صلح برقرار باشد. 

اکتای تاکید کرد: ابوظبی همیشه در برابر ترکیه ایستاده است، زیرا این کشور از کودتا، تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی و سازماندهی کودتا و کارشکنی در کشورهایی که روابط خوبی با ترکیه دارند، حمایت کرد و با این وجود، قرقاش شرط می‌کند که آنکارا برای بهبود روابط باید حمایت از اخوان‌المسلمین را متوقف کند. 

وی با بیان اینکه امارات طی سالهای اخیر جرأت درخواست چیزی از ترکیه را نداشته است، افزود: امارات باید برای جنایات خود در قبال ترکیه و تمام بشریت پاسخگو باشد.  امارات تمام مخالفان خود را از بین برده و آن‌ها را روی چوبه دار اعدام یا در زندان رها کرده است و به این راضی نشده و هر شخصی که وابسته به اخوان المسلمین است را در سایر کشورها تعقیب می‌کند و انواع جنایات علیه بشریت را متوقف نکرده است. 

وی در ادامه با بیان اینکه رژیم مصر هیچ احترامی برای زندگی انسانها قائل نیست و اعدامهای بی‌حساب و بدون حکم قضایی انجام می‌دهد، تاکید کرد: وقتی ترکیه درهای خود را به روی افرادی - اخوانی و غیر اخوانی - که از اعدام غیرقانونی یا زندان در مصر فرار کرده‌اند، نمی‌بندد به این معنا نیست که از اخوان المسلمین حمایت می‌کند بلکه فقط سیاست احترام به حق حیات و کرامت انسان در یک چارچوب اعمال می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه امارات شهروندان ترکیه را با کشیدن کیسه بر سر آن‌ها به روشی تحقیرآمیز بازداشت کرده و بدون اینکه به آن‌ها حق دفاع از خود بدهد، اظهارات آن‌ها را بدون حضور هیچ مترجمی ثبت کرده و آن‌ها را زندانی و شکنجه کرده است، اضافه کرد: امارات باید در قبال جرایم شکنجه، آدم ربایی و تهدید و همچنین همکاری با کنسولگری آمریکا در استانبول برای اجرای این امر پاسخگو باشد. در این زمینه پرونده‌ای تشکیل و درخواستی به سازمان ملل متحد ارائه شده است تا امارات و کنسولگری آمریکا پاسخگو باشند. 

اخیرا، انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات، برای ترمیم روابط با آنکارا  یک شرط گذاشت و گفت که آنکارا به عنوان حامی اصلی اخوان‌ المسلمین باید به حمایت خود از این گروه پایان دهد و جهت گیری سیاست‌های عربی خود را برای بازگشت روابط عادی تغییر دهد. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید