واقعیت این است که مسئله حریم خصوصی برای کاربران ایرانی چندان تبیین نشده است. سال‌ها است که ما در زمان نصب برنامه‌های مختلف روی کامپیوتر شخصی هم بر روی دکمه قبول توافقنامه حریم خصوصی می‌زنیم و چشم بسته از آن رد می‌شویم، چون عملاً نرم افزارها را کپی و کرک شده تهیه می‌کنیم.

همه‌چیز درباره حریم خصوصی و کوچ از واتس‌اپ؛ در صورت قبول شرایط جدید واتس‌اپ شما چه اطلاعاتی را به فیسبوک می‌دهید؟

سلام نو سرویس علم و فناوری: کوچ از واتس اپ امروز یکی از ترندهای دنیای پیام رسان‌ها است. این پیام  رسان هرچقدر برای ما ایرانی‌ دوست نداشتنی است، در دنیا محبوب، پرکاربرد و پرکابر است و از غول‌های دنیای پیام رسان‌ها به حساب می‌آید. در نتیجه کوچ کاربران از آن یک اتفاق مهم و قابل توجه است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟ واتس اپ در اطلاعیه‌ای جدید به کاربران خود اعلام کرد که شرایط حریم خصوصی خود را به‌روز کرده و از ۸ فوریه به بعد برخی از اطلاعات آنان را با شرکت مادر خود، یعنی فیسبوک به اشتراک می‌گذارد. ماجرا از جایی مهم‌تر می‌شود که واتس اپ کاربران خود را در یک دو راهی می‌گذارد؛ یا قوانین واتس اپ را بپذیرید یا از هشت فوریه دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت.

اما در صورت قبول شرایط جدید واتس اپ شما چه اطلاعاتی را به فیسبوک می‌دهید؟ اطلاعاتی که کاربر با پذیرفتن شرایط حریم خصوصی با فیسبوک به اشتراک می‌گذارد عبارت‌اند: از موقعیت مکانی، آدرس آی‌پی، مدل گوشی هوشمند، سیستم‌عامل، میزان باتری، قدرت آنتن‌دهی، مرورگر، شبکه و شماره‌ تلفن گوشی هوشمند، سرویس‌دهنده‌ اینترنت، زبان، منطقه‌ی زمانی و حتی IMEI گوشی. علاوه بر این‌ها اطلاعاتی نظیر نحوه‌ ارسال پیام، تماس، نوع گروهی که در آن عضو هستید، جایگاه اجتماعی، تصویر و نام پروفایل، آخرین زمان آنلاین بودن و چیزهایی از این قبیل هم با فیسبوک به اشتراک گذاشته خواهد شد.

واتس اپ در سال ۲۰۱۴ و زمانی که فیسبوک آن را خریداری کرده بود قول داد در رابطه با حریم خصوصی کاربران خود کمترین اطلاعات را داشته باشد، اما حالا شرایط واتس اپ تغییر کرده و این پیام رسان بخشی از خصوصی‌ترین اطلاعات شما را نیز می‌خواهد. البته تصمیم را می‌توان متأثر از سیاست‌های کلان فیسبوک دانست. فیسبوک با توجه به ذات خود که یک شبکه اجتماعی است یکی از بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین بانک‌های اطلاعاتی را از کاربران خود دارد و مایل است این بانک اطلاعاتی را روزبه‌روز گسترش دهد.

برایان اکتون و جیم کوم، موسسان واتس‌اپ به ترتیب در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ این شرکت را ترک کردند و اکنون به کاربران توصیه کردند که اکانت فیسبوک خود را حذف کنند. حالا می‌توان دلیل آن خروج‌ها را بهتر فهمید.

شاید با خودتان بگویید واتس اپ و فیسبوک این اطلاعات را برای چه نیاز دارند؟ دنیای امروز دنیای اطلاعات است و با همین اطلاعات می‌توان رفتار مشتری را به سادگی پیش بینی کرد.

آغاز کوچ از واتس اپ

اعتراض‌ها به واتس اپ از همان ساعات اول شروع شد. نه تنها قوانین جدید بسیار گستاخانه بود، بلکه طولانی و به زبان حقوقی هم بود که فهم آن را برای بسیاری از کاربران مشکل می‌کرد.

کار جایی اوج گرفت که ایلان ماسک، چهره مشهور و مؤثر دنیای تکنولوژی و مدیر شرکت تسلا در توییتی به فیسبوک حمله کرد و سیاست‌های حریم خصوصی آن را زیر سؤال برد. ماسک در توییت خود به کاربران توصیه کرده بود که از اپ پیام‌رسان امن و دارای قابلیت رمزگذاری سیگنال استفاده کنند. این توییت بلافاصله توسط جک دورسی مدیر عامل ریتوییت شد. همین یک کار کوچک برای آغاز بزرگ از واتس اپ کافی بود.

سیگنال که برخلاف واتس اپ کم‌ترین اطلاعات را از کاربران خود می‌گیرد، شهرت خود را مدیون حریم خصوصی و امنیت مثالی زدنی است که دارد. این اپلیکیشن اعلام کرد که در حال تدارک دیدن زیر ساخت‌های لازم برای میزبانی کاربران جدید است. جالب است بدانید پس از توییت ماسک سهام شرکتی که نامش شبیه سیگنال بود رشدی ۵۰۰ درصدی را تجربه کرد.

اما سیگنال تنها پیام رسانی نبود که از مزایای حملات ماسک و دورسی به واتس اپ بهره‌مند شد. تلگرام نیز در این میان با ۲۵ میلیون کاربر جدید روبه‌رو شد و مرز ۵۰۰ میلیون کاربر را رد کرد.

ایرانی‌ها و واتس اپ؛ کوچی که بعید است اتفاق بیفتد

کاربران ایرانی نیز این روزها با چالش اشتراک اطلاعات خود با فیس‌بوک مواجه هستند، اما واکنش آن‌ها کمی با دیگر نقاط جهان متفاوت است. عموم کاربران می‌گویند چیز خاصی برای دیگران ارسال نمی‌کنند که نگران اطلاعاتش باشند. برخی دیگر هم معتقدند اشتراک اطلاعات با فیسبوک بهتر از اشتراک اطلاعات با چیزی شبیه تلگرام طلایی است.

واقعیت این است که مسئله حریم خصوصی برای کاربران ایرانی چندان تبیین نشده است. سال‌ها است که ما در زمان نصب برنامه‌های مختلف روی کامپیوتر شخصی هم بر روی دکمه قبول توافقنامه حریم خصوصی می‌زنیم و چشم بسته از آن رد می‌شویم، چون عملاً نرم افزارها را کپی و کرک شده تهیه می‌کنیم.

این عادت به دنیای اپلیکیشن‌های موبایلی هم آمده و توافقنامه کاربری و حریم خصوصی عملاً به چیز فرمالیته بدل شده است و مردم به درست یا غلط حساسیت چندانی روی آن‌ها ندارند.

نکته پایانی اما این است که کاربر ایرانی عملاً گزینه‌های زیادی پیش روی خود ندارد. بسیاری از کاربران واتس اپ در حال کوچ به تلگرام هستند. تلگرام پیش از همه جا در ایران مشهور شد ولی حالا فیلتر است. کاربران ایرانی یک بار از تلگرام به واتس اپ رفتند و بعید است دوباره برای کوچ از واتس اپ به تلگرام رغبتی داشته باشند، به ویژه با توجه به اینکه واتس اپ و سیگنال شباهت‌های ظاهری بسیاری دارند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید