اولین زرافه کوتاه قامت با قد ۲/۸ متر در سال ۲۰۱۵ در پارک ملی مارکیسون فالز اوگاندا مشاهده شد که با نام «گیملی» مشهور است.

کشف گونه های جدیدی از زرافه با قامتی کوتاه در آفریقا / تصاویر

برای اولین بار در حیات وحش زرافه های کوتوله دیده شده است. محققان ۲ زرافه ی وحشی کوتوله با قدی در حدود ۲/۷ متر شناسایی کرده اند که این میزان تقریباً نصف قد یک زرافه ی متوسط محسوب می شود. به گفته ی کارشناسان، کوتاهی قد این زرافه هاممکن است در طبیعت یک نقطه ضعف محسوب شود.

یکی از این زرافه ها که نام آن را «گیملی» گذاشته اند (یک شخصیت کوتوله در سه گانه ی «ارباب حلقه ها») اولین بار در سال ۲۰۱۵ در پارک ملی مارکیسون فالز اوگاندا دیده شد. مشاهده ی این زرافه که ۲/۸ متر قد دارد، محققان را گیج کرده بود و آن ها چیزی که دیده بودند را باور نمی کردند.

پاهای زرافه به طرز غیر معمولی کوتاه بود، به طوری که انگار کسی سر یک زرافه را به بدن یک اسب چسبانده بود.

در سال ۲۰۱۸ محققان زرافه ای با ۲/۶ متر قد در زمینی شخصی در مرکز نامیبی مشاهده کردند و نام آن را «نایجل» گذاشتند.

محققان پس از بررسی نسبت های بدنی این دو زرافه و مقایسه ی آن ها با دیگر زرافه ها در سن مشابه، متوجه شدند گیملی و نایجل به مشکل بدشکلی استخوانی یا رشد ناهنجار استخوان دچارند که به کوتولگی آن ها انجامیده است.

کوتولگی علاوه بر انسان ها، در حیوانات خانگی هم مشاهده شده است، از جمله سگ ها، گاوها و خوک ها، اما در حیوانات وحشی به ندرت دیده می شود. گیملی و نایجل اولین موارد گزارش شده از این مشکل در زرافه ها هستند.

کوتاهی قد این زرافه ها ممکن است شکار آن ها را ساده تر کند، چون از توانایی دویدن و جفتک انداختن به شکل مؤثر برخوردار نیستند، دو موردی که مؤثرترین تاکتیک های مبارزه با حیوانات شکارچی در زرافه ها به شما می روند.

به علاوه پیدا کردن جفت هم برای این زرافه ها دشوار است چون هر دو نر هستند و تقریباً بعید است که بتوانند با زرافه های ماده ی عادی که قد آن ها می تواند به ۴/۳ متر برسد جفتگیری کنند.

گیملی آخرین بار در مارس ۲۰۱۷ و نایجل نیز آخرین بار در ژوئیه ۲۰۲۰ دیده شد، اما محققان امیدوارند هر دوی آن ها را دوباره و به زودی ببینند.

به طور کلی جمعیت زرافه ها در آفریقا ظرف چند دهه ی گذشته کاهش چشمگیری داشته است و طبق تخمین ها تنها چیزی در حدود ۱۱ هزار زرافه در حیات وحش باقی مانده است.

به گفته ی کارشناسان مشاهده ی زرافه های کوتوله نشان می دهد که ما تا چه حد از این حیوانات کاریزماتیک کم می دانیم و هنوز چیزهای زیادی هست که باید درباره ی زرافه های آفریقا یاد بگیریم. علاوه بر این باید قبل از آنکه خیلی دیر شود به پا برخیزیم و همین حالا برای نجات آن ها دست به کار شویم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید