منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آمار کسانی که به دلیل عدم موفقیت در کنکور دچار خودکشی، اعتیاد و افسردگی می شوند، را داریم.

آمار خودکشی، اعتیاد و افسردگی داوطلبان ناکام کنکور نگران‌کننده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، «منصور کبگانیان» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در واکنش به اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش درباره خودکشی‌ برخی داوطلبان ناکام کنکور سراسری و اینکه آیا گزارشی در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و یا بررسی از سوی شورا در این خصوص صورت گرفته است؟ گفت: به صورت کلی یک سری گزارش برای ما می‌آید، ولی مسئولیت رسیدگی به این جور موارد دستگاه‌های اجرایی و بازرسی هستند.

وی ادامه داد:  علت گزارشی که من بعد از جلسه روز سه شنبه ۱۶ دی مبنی بر تصویب پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس در دانشگاه‌های برتر را اعلام کردم، برای همین موضوعات بود.در برخی رشته‌ها دانش آموز با تخیل اینکه از طریق رشته‌ای به منافع مادی می‌رسد یا چیزی است که مورد علاقه‌اش  است وارد آن می‌شود، اما پس از نرسیدن به هدف موجب آسیب‌هایی خواهد شد.

کبگانیان با اشاره به اینکه آمارهای به دست آمده در این زمینه نگران کننده است، گفت:  آمار افسردگی ها، خودکشی ها و اعتیاد در این خصوص مقداری نگران کننده بود و درباره آن  دائما در جلسات ما بحث و گفتگو می‌شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: انشاالله وارد بحث هدایت تحصیلی دانشجویان خواهیم شد و به این موضوع خواهیم پرداخت، زیرا طرح این موضوع را در نقشه جامع علمی کشور داریم.

وی در خصوص همفکری با آموزش و پرورش برای حل این موضوع بیان کرد: ما از آموزش و پرورش خواستیم که سیاست هایشان را به ما پیشنهاد دهند. یکی از بندهای مصوب نقشه جامع علمی کشور این است که مشخص شود دانش آموز از سن کودکی، چه نوع هوشی دارد و برای چه کاری استعداد دارد.

کبگانیان بیان کرد: بیش از ۲۰ تا ۳۰ نوع هوش داریم و هیچ فردی نیست که در یک یا چند زمینه باهوش نباشد. این که مارک به پیشانی یک نفر بزنیم که شخصی نخبه است و دیگری نیست، درست نبوده زیرا چنین چیزی وجود ندارد. ممکن است یک نفر هوش هنری، یک نفر هوش مهارتی، یک نفر هوش هیجانی و یک نفر هوش راهبردی داشته باشد و اینها همه متفاوتند. 

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به اینکه آیا آماری از تعداد کسانی که بخاطر عدم موفقیت در کنکور دچار افسردگی، اعتیاد یا خودکشی شدند دارید؟ گفت: بله داریم. قبل از این که وارد هر کدام از این بحث‌ها شویم، کارشناسان مفصل آمار اینها را به ما می‌دهند، اما الآن رسما نمی‌توانم اعلام کنم و مرجع اجرایی خودش را دارد.

وی تاکید کرد: ما برای این که تصمیم گیری‌هایمان را منطبق با آمار و مباحث علمی کنیم به این آمارها نیاز داریم و به ما ارائه می‌شود. این تصمیماتی که ما آنها را در چند سطر اعلام می‌کنیم، نتیجه شنیدن همین آمارهاست که به دستمان می‌رسد ولی در نهایت ما مسئول این آمار نیستیم. 

کبگانیان در پاسخ به این سوال که به هر حال شما یک نهاد بالا دستی هستید؛ آیا تیمی برای بررسی و آسیب شناسی این مساله در نظر گرفتید که به دانش آموزان کمک کند؟ گفت: بله، اگر بررسی و آسیب شناسی نکنیم که این تغییرات را نمی‌دهیم. ما برای جلسه روز ۱۶ دی یک مصوبه دو سه سطری بیشتر نداشتیم که درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس در دانشگاههای برتر بود. این مصوبه‌ها با توجه به بسیاری از این آمارهاست که اتفاقا شما به آن اشاره کردید.

وی تصریح کرد: ما مسئول رسیدگی به سیاست‌های اصلی هستیم که در حوزه علم و فرهنگ باید انجام گیرد. این سیاست‌ها باید با استناد به آمار و اطلاعات باشد ولی مسئول آن آمار نیستیم و مسئول رسیدگی به این موارد دستگاه‌های اجرایی و بازرسی هستند. 

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در واکنش به اینکه ما اخباری مبنی برخودکشی برخی داوطلبان ناکام را می‌شنویم، در حالی که مافیای کنکور همچنان جولان می دهند، گفت: وظیفه ما در حد خودمان این است که سیاست‌هایی را تنظیم کنیم که این آمار به صفر برسد و آرامش دانش آموزان، هدایت تحصیلی، اصلاح و سامان دهی کنکور انجام شود. ما این سیاست‌ها را با توجه به آمارها، اتخاذ می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    از بس سهمیه های الکی دادند وخیلی ها نخبه بودند ولی متاسفانه به خاطر سهمیه ها دلزده وتلاششان بی فایده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید