شاید ترامپ شبکه اجتماعی خود را تاسیس کند یا شاید به شبکه دیگری برود، اما در هر صورت امکان احیای جامعه کاربری توییتر و فیسبوک را ندارد و بعید است بتواند بخش زیادی از هودارانش را نیز راضی به کوچ کند.

پایان رئیس‌جمهوریِ توییتری

سلام نو – سرویس بین الملل: بدون تردید می‌توان دونالد ترامپ را رئیس جمهور شبکه‌های اجتماعی دانست. ظهور و سقوط ترامپ و کل دوران ریاست‌جمهوری او با شبکه‌های اجتماعی، به خصوص فیسبوک و توییتر، گره خورده است. وقتی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا پایان یافت بسیاری از نقش پررنگ توییتر و فیسبوک در موفقیت ترامپ سخن گفتند. در نهایت مشخص شد واقعا چنین بوده، به ویژه نقش اطلاعات کذب عمدی یا دیس اینفورمیشن (Disinformation) در یپروزی ترامپ بسیار پررنگ‌تر از چیزی بوده که تصور می‌شد.

آنچه در انتخابات ۲۰۱۶ رخ داد در نهایت منجر به جدال بسیاری با فیسبوک و توییتر شد. این دو شبکه اجتماعی در چندین نوبت اقدام به پاک‌سازی خود از اکانت‌های فیک یا تقلبی کردند. در ادامه نیز سیاست‌های این دو شبکه در مبارزه با اخبار دروغ یا فیک نیوز (Fake News)  به شدت تقویت شد.

نبرد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰

در چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ توییتر چونان شمشیر او بود. از طریق توییتر ایران را تهدید می‌کرد، برکناری مقامات ارشد دولتش را به اطلاع آن‌ها می‌رساند، رقبایش را به سخره می‌گرفت و در نهایت هوادارانش را به جنب و جوش می‌انداخت. با فرارسیدن انتخابات ۲۰۲۰ اما ماه عسل توییتر و ترامپ به پایان رسید و این شبکه اجتماعی برخلاف انتخابات ۲۰۱۶ عملاً در برابر دروغ‌پراکنی‌های ترامپ مقاومت کرد.

توییتر به خصوص در برابر ادعای تقلب ترامپ واکنش محکمی نشان داد و توییت‌های رئیس جمهور آمریکا را با برچسب‌هایی مثل گمراه کننده یا غیر قابل اثبات نشان‌دار کرد.

اما تقابل توییتر و ترامپ به همین‌جا خلاصه نشد. این شبکه اجتماعی در مرحله بعد اعلام کرد که از ۲۰ ژانویه اکانت ترامپ را از ذیل «اکانت رهبران جهان» خارج می‌کند و از این پس با ترامپ مانند یک فرد عادی رفتار می‌شود و احتمال دارد حسابش بعد از این تاریخ برای همیشه مسدود شود. ویژگی «اکانت رهبران جهان» باعث می‌شود اکانت رؤسای کشورهای مختلف حساب سیاسی محسوب شود که مشمول نظارت‌های عمومی قرار نگیرند. این یعنی رهبران سیاسی جهان آزادی عمل بیشتری در انتشار توییت‌های خود دارند و کمتر با سخت‌گیری توییتر روبه‌رو می‌شوند.

خداحافظی با رئیس جمهوری توییتری

با این حال آن چه در چند روز گذشته بر آمریکا گذشت باعث شد توییتر نظرش را تغییر دهد. شبکه اجتماعی توییتر روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که حساب کاربری شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به مدت نامحدودی مسدود خواهد شد. توییتر در این بیانیه گفت:

پس از بررسی دقیق توییت‌های اخیر از حساب realDonaldTrum و زمینه پیرامون آنها، به دلیل خطر تحریک بیشتر به خشونت، این حساب را برای همیشه تعلیق کردیم. با توجه به وقایع وحشتناک این هفته، ما روز چهارشنبه روشن کردیم که تخلفات تازه از قوانین توییتر می‌تواند به طور بالقوه به چنین اقدامی منجر خواهد شد.

پیش از این اتفاق توییتر روز چهارشنبه و به دنبال حمله طرف‌داران ترامپ به ساختمان کنگره، حساب کاربری رئیس جمهوری آمریکا را برای ۱۲ ساعت تعلیق کرده بود.

پس از آنکه شبکه اجتماعی توییتر صفحه شخصی ترامپ در این شبکه را برای همیشه مسدود کرد، ترامپ با استفاده از صفحه رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا پیامی را منتشر کرد که توییتر بلافاصله این پیام را حذف کرد. ترامپ در این پیام، توییتر را رسانه‌ای آزاد ندانسته و اعلام کرد که با چند سایت در حال مذاکره بوده و به زودی خبر بزرگی در این زمینه خواهد داد. ترامپ همچنین درباره احتمال راه‌اندازی پلتفرم خود در آینده نزدیک خبر داد و تأکید کرد که نمی‌توانند وی را ساکت کنند. پیش از این نیز طرف‌داران ترامپ دنبال این بودند که به شبکه‌های اجتماعی دیگر کوچ کنند و توییتر را متهم به نقض بی‌طرفی می‌کردند.

فیسبوک هم روز گذشته اعلام کرد که دست‌کم تا پایان مراسم تحلیف و انتقال قدرت به جو بایدن، حساب کاربری ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام را تعلیق کرده است. یوتیوب و چند شبکه اجتماعی بزرگ دیگر هم از تصمیمات مشابه خبر داده‌اند. در رخدادی دیگر، رسانه‌های آمریکایی از تصمیم گوگل برای مسدود کردن شبکه اجتماعی پارلر خبر داده است. پارلر یکی از مقصدهای کوچک هواداران نژاد پرست ترامپ بود.

هر چند اقدام توییتر با حمایت برخی از جمله هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در سال ۲۰۱۶، مواجه شد ولی برخی جمهوری خواهان مثل لیندسی گراهام و برخی مدافعان آزادی بیان با این اقدام مخالفت کردند. مخالفان تصمیم توییتر معتقدند این روش سرکوب آزادی بیان است.

هر چه که هست به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفته‌اند از شر و البته خیر ترامپ هم‌زمان راحت شوند. اما خیر ترامپ چه بود؟ بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ مجله فورچون Fortune، ترامپ دو میلیارد سود مالی برای توییتر داشته است، عددی که در این سال‌ها بیشتر هم شده است. با این همه به نظر می‌رسد توییتر از خیر این سود گذشته است.

شاید ترامپ شبکه اجتماعی خود را تأسیس کند یا شاید به شبکه دیگری برود، اما در هر صورت امکان احیای جامعه کاربری توییتر و فیسبوک را ندارد و بعید است بتواند بخش زیادی از هوادارانش را نیز راضی به کوچ کند. شاید وقت آن است که بپذیریم دوران رئیس جمهور توییتری پایان یافته است و ترامپ برای احیای نفوذ رسانه‌ای خود به سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۹
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل مهاجر IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    دموکراسی آمریکا و به تبع آن دموکراسی غربی چند قدم از فروپاشی کامل در روز چهارشنبه گذشته به عقب نشست شاید چندان دور از واقعیت نباشد که در نظر بگیریم که اکثریت قریب به اتفاق جوامع و مشتاقان دموکراسی غرب در بهت و حیرت و ترس و نگرانی شاهد وقایع یورش اشرار مسلح هوادار ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا و اشغال دفاتر ریاست خانه نمایندگان و دیگر مقامات انتخابی که از ترس جان خود و در فقدان حضور نیروهای امنیتی به گوشه ای پناه میبردند بودند. این گروه های مسلح که اکثرا دارای گرایشات برتری طلبی نژادی-مذهبی و عمیقا ضد دموکراتیک هستند در طی چهار سال گذشته و به تدریج توسط شعارها و رهنمودهای افراطی و نژادپرستانه و برتری جویانه دونالد ترامپ و رسانه های رادیکال نه تنها از حاشیه روند سیاسی و کمپ های ارتش های به اصطلاح مردمی در جنگلها و مناطق دور افتاده و نحله های مذهبی افراطی به متن یکی از دو حزب اصلی و تاثیر گزار جامعه ورود پیدا کردند، بلکه ترامپیسم به فرهنگ مسلط حزب تبدیل شد و دیری نپایید که جمهوریخواهان به بازوی تضعیف گام به گام نقش نظارت مجلس بر قوه مجریه همت گماشتند. (پایان بخش اول)
  • خلیل مهاجر IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    (بخش دوم) - در همان ماه های اولیه ترامپ سرمست از حمایت این اقلیت خشن و گستاخ و پر هیاهو، هر گونه گرایش میانه روی و مقاومت در حزب را در کابینه خود و سازمانهای ایالتی و شهری تا آنجا که زمان اجازه میداد با تمهید و تهدید مقامات یا آنها را به سکوت وادار کرد و یا از میان برداشت و کاملا سرنوشت و سمت وسوی حزب را در دستان خود گرفت. وی همچنین به کمک شبکه های اجتماعی و رسانه های افراطی دست راستی هرگونه مخالفت با سیاستهای خویش را به طور منظم و سازمان یافته و مداوم تحت عناوین دروغ و توطئه و شایعه پردازی به باد انتقاد میگرفت و نه تنها حزب را به بازوی منویات بعضا غیر قانونی خود تبدیل کرده بود بلکه حتی تا آنجا پیش رفت که نهاد رسانه آزاد را "دشمن مردم" و انتخابات را پیش از برگزاری تقلبی و دستکاری شده در صورت شکست احتمالی خود نامید. توهم و حس اقتدارگرایی وی تا به آنجا پیش رفته بود که همه نهادهای مستقل فدرال را از آن خود میدانست و از عباراتی همچون "ارتش من" و "قضات من" در سخنرانی و برنامه های خود علیه ابطال آرای مردم استفاده میکرد.
  • خلیل مهاجر IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    (بخش سوم) در خلال مبارزات انتخاباتی وی بارها اشرار اینبار سازمان یافته و تقویت شده خود را به اقدام خشونت آمیز علیه فرمانداران منتخب ایالتهای تعیین کننده و بینابینی تحت شعارهای "میشیگان را آزاد کنید"، "ویسکانسین را آزاد کنید" تشویق کرد که در یک مورد منجر به طرح ربایش و اعدام انقلابی فرماندار میشیگان شد که توسط FBI کشف و عاملان آن دستگیر شد و در موارد دیگر حمایت از تیراندازی این افراد به سمت تظاهر کنندگان سیاه پوست در سایه سکوت پلیس هوادار خود بود. وی حتی با شوق و ذوقی وصف ناپذیر از به آتش کشیده شدن محل سکونت شهردار دموکرات کنوشا در ویسکانسین توسط اشرار حامی خود در جلوی دوربین ها صحبت کردو از آن زمان به بعد تحقیر و بستن کاروان های انتخاباتی بایدن خصوصا در ایالات جنوبی را در دستور کار قرار داد.
  • خلیل مهاجر IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    در موردی دیگر و با دستور مستقیم وی گارد ملی و پلیس ایالتی با شلیک گاز اشک آور و گلوله های هوایی به سمت تظاهرات مسالمت آمیز در نزدیکی کاخ سفید یورش بردند تا او بتواند از آن مسیر به کلیسایی نزدیک کاخ قدم بزند و در اقدامی نمایشی و سمبولیک با بلند کردن انجیل در دست خود به گونه ای اعلام نماید که او فقط در مقابل خدا پاسخگوست و از استفاده از قدرت برای آن نیز ابایی ندارد. تکیه کلام وی در طول مبارزات انتخاباتی دو عبارت "نظم و قانون" و "نباید ضعف نشان دهیم" برای اغوای نیروهای مسلح حافظ قانون و به کارگیری و استفاده از آنها در جاه طلبی های آتی خود بود. او پلیس را به اقدام خشونت آمیز و کتک زدن تظاهر کنندگان بعد از دستگیری نیز در کمپین های انتخاباتی خود اشاره و تشویق میکرد و در تمامی این دوران با هر گونه دسترسی بیشتر شهروندان به صندوق رای به شدت مخالفت میکرد و آن را تقلب مینامید و اشرار خود را برای ترساندن و پراکنده کردن رای دهنگان به اماکن رای دهی گسیل میکرد. (پایان بخش سوم)
  • خلیل مهاجر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    (بخش چهارم) ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود برای تضعیف قوه قضاییه به سود امیال خود صدها تن قاضی فدرال را با رای مثبت سنای جمهوریخواه جابجا کرد و وزنه دادگاه عالی آمریکا را با انتخاب بی سابقه سه قاضی القضات در چهار سال اول ریاست جمهوری خود توازن دادگاه را 3-6 به سود راستگرایان تغییر داد. او در سخنرانی های خود بارها به "قضات من" که مانع "تقلب" در انتخابات و ضمانت پیروزی وی میشدند اشاره کرده بود ولی در هر صورت روز رای گیری فرا رسید و بالاخره بعد از اتمام شمارش آرا وی با اختلاف بیش از هفت میلیون رای و قریب به هفتاد رای الکترال بازنده انتخابات اعلام شد و دور تازه نمایشات حقوقی و ننه من غریبم بازی های او و اسلافش آغاز شد
  • خلیل مهاجر IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    استراتژی پسا انتخاباتی ترامپ برای ابطال نتایج انتخابات چند وجه متمایز داشت. جنبه فشار مردمی و ارسال اشرار به اماکن شمارش آرا به جهت اخلال در روند آن بود، جنبه تقاضای بازشمار ی آرای مردم که در ایالت های مورد نظر وی سه بار اتفاق افتاد و باز هم نتایج انتخابات تغییری نکرد، جنبه حقوقی که شامل نزدیک به هفتاد پرونده شکایت از تقلب انتخاباتی در دادگاه های مجلی و ایالتی و تجدید نظر بود که در هیچکدام از آنها و بر خلاف انتظارش دستاوردی برای وی نداشت و بر نتایج انتخابات صحه میگذاشت و منجر به عدم پذیرش دادگاه عالی به استماع شکایت وی شد و جنبه نهایی تطمیع و تهدید و باج خواهی از نمایندگان جمهوریخواه ایالت ها برای "یافتن" آرای بیشتر برای وی و ابطال آرای حریف بود که دو عامل کنترل و توازن دموکراسی آمریکا و غیر قانونی بودن دخالت کنگره های ایالتی در آرای الکترال بود مانع بروز آن و در حقیقت بعد از افشای نوار مذاکرات وی با آنها منجر به یک رسوایی دیگر برای او شد. تنها یک راه برای بقای وی در قدرت باقیمانده بود. شورش و اشغال کنگره به هنگام تثبیت آرای الکترال و مقاومت سرسپردگان وی در کنگره.
  • خلیل مهاجر IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    (بخش نهایی) اشرار به ساختمان کنگره حمله میکنند و دفاتر نمایندگان و جایگاه روسای مجلسین را اشغال میکنند، بیش از صد تن از اعضای جمهوریخواهان کنگره به مخالفت خود با نتایج آرای الکترال سازماندهی شده بودند. معاون ریاست جمهور که نظارت و ریاست بر جلسه را عهده دار بود تحت فشار ترامپ میبایستی بر خلاف مصوبات قانون اساسی رای به ابطال آرای مردم میداد. از گارد ملی و پلیس ایالتی خبری نبود، مقر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بمب گزاری شده بود ولی به هر صورت کودتا شکست میخورد و پیروزی بایدن رسمیت مییابد. اما اگر سازماندهی اشرار از دقت بیشتری برخوردار بود و ساختمان های مرکزی رسانه های لیبرال به اشغال در میامد و گارد ملی و پلیس هم خجالت را به کناری میگذاشتند و به شورشیان میپیوستند و آخرین سد اپوزیسیون را هم با دستگیری و سرکوب میشکستند چه میشد؟ آیا تبعات آن در اروپا و خیزش جنبشهای نژاد پرستانه و با حمایت آمریکا پایان دموکراسی را نوید نمیداد؟ او در آخرین پیام خود از شورشیان خواست آن روز را در تقویم یادداشت کنند. آزادیخواهان جهان هم باید چنین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید