«علی التمیمی» حقوقدان برجسته عراقی از احتمال دستگیری ترامپ از طریق پلیس اینترپل خبر داد و گفت: عراق ضمن امکان طرح پرونده ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در سازمان ملل، می تواند برای دستگیری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در این پرونده از طریق اینترپل اقدام کند.

احتمال دستگیری ترامپ از طریق اینترپل

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، شورای عالی دستگاه قضایی عراق روز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی ویژه دادگاه تحقیق «الرصافه» مسئول رسیدگی به جنایت ترور فرماندهان شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق و یارانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد، پس از بررسی سخنان خانواده المهندس و پایان تحقیقات اولیه، حکم جلب ترامپ را که تا دو هفته دیگر دوران ریاست جمهوری او به پایان می‌رسد، صادر کرد.

این شورا تأکید کرد که طبق احکام ماده ۴۰۶ قانون کیفری عراق، تحقیقات درباره دیگر عاملان جنایت ترور فرماندهان شهید سلیمانی، المهندس و همرزمانش ادامه خواهد داشت.

«علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراقی در این باره گفت: حکم جلب دستگاه قضایی براساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات های عراق (قتل عمد) همراه با اصرار قبلی صادر شده است و مجازات آن اعدام است.

وی افزود: دستگاه قضایی عراق می تواند حکم جلب ترامپ را با پایان دوره ریاست جمهوری وی از طریق اینترپل پیگیری کند؛ خصوصا که عراق و آمریکا توافقنامه استرداد متهمان را براساس توافقنامه بین المللی اینترپل امضا کرده اند.

التمیمی گفت: عراق همچنین می تواند این پرونده را در سازمان ملل مطرح کند، زیرا حمله (فرودگاه بغداد) نقض حاکمیت عراق و مغایر با مواد یکم و دوم و سوم منشور این سازمان به شمار می رود و در نتیجه، عراق می تواند خواهان تشکیل دادگاهی ویژه و اتخاذ مصوبه شورای امنیت در این زمینه شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید