رییس‌جمهور گفت: در حادثه خونبار و خطرناک سقوط هواپیما، عده‌ای از نخبگان ما از دست رفتند و جان به جان آفرین تسلیم کردند. انشاءالله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در یک دادگاه پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند؛ چه بسا نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها و جبران کننده لطمه‌ای باشد که جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد.

حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت / هیچ گاه ندیدم شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از سه طرح کلان ملی و کارخانه‌های نوآوری که به طور ویدئو کنفرانسی در چهار استان چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، اصفهان و فارس برگزار شد، افزود: امروز شاهد افتتاح خط دو نوع واکسن مهم بودیم و واکسن های دیگری که در ماه های آینده به بهره برداری می رسد. این برای ما از نظر امنیت غذایی و اقتصادی و همچنین در زمینه ارزی که مصرف می‌شود، اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه این واکسن ها ۲۰۰ میلیون یورو در سال هزینه می شود، افزود: اگر مشکلات دیگر نباشد این افتخاری است که روی پای خود بایستیم، تولید کنیم و ان‌شالله صادر کنیم. همه واکسن هایی که تولید می شود به اندازه نیاز داخلی تولید و توسعه می یابد و می تواند نیازهای برخی کشورهای منطقه را حل کند.

روحانی با اشاره به اهمیت کارخانه های نوآوری گفت: کارخانه های نوآوری و پارک های فناوری فضای کشور را علمی می‌کند و باعث می شود سلسله حرکت دانشگاهی قطع نشود.

رییس جمهوری با بیان اینکه با رشد نوآوری به یک اقتصاد پربار و پاک می‌رسیم و هم از لحاظ علمی و فناوری می‌توانیم کشور را بی‌نیاز کنیم، ‌گفت: بعد از ایمان که بالاترین قدرت و توان فرهنگی ماست، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینه‌های دفاعی، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را در کشور ما می‌زند.

وی اضافه کرد: خوشحالم که بهره‌برداری امروز در این زمینه بود و تا پایان دولت فرصت‌هایی برای افتتاح های بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری و فناوری و همچنین در زمینه واکسن و گاما وجود دارد.

رییس جمهوری با اشاره به ۱۸ دی سالروز رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: شاید بدون استثنا در طول ریاست جمهوری هر جا که افتتاح مهمی داشتم در دل از مرحوم آیت الله یاد می‌کردم. ایشان چهره‌ای بود که برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات فراوانی کشید که یاد، خاطره، نام و کارهای بلند او را گرامی می داریم.

وی ادامه داد: ایشان باید برای ما الگو باشد که در انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و هم در زمینه فرهنگ که یک نمونه آن دانشگاه آزاد بود کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

روحانی با اشاره به همزمانی روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با شهادت امیرکبیر، گفت: امیرکبیر هم بزرگترین سردار سازندگی تاریخ ایران در قرن گذشته بود و توانست علم و فناوری و تمدن نوین را در کشور پایه‌گذاری کند اما نگذاشتند زنده بماند و او را به شهادت رساندند. برای ما بسیار مهم است که از این الگوهای فداکاری، خدمت، صبر، تحمل و همت بلند یاد کنیم و آنها را گرامی بداریم.  

وی افزود: وقتی افراد فراجناحی و زندگی آنها با اعتدال و اخلاق توأم می‌شود زیبایی خاصی پیدا می‌کنند؛‌ البته جناح و حزب و سر جایش خوب است اما به شکل موقت؛ اگر دائم باشد در فعالیت و همکاری تاثیر ناسالم می گذارد. اینکه یک حزب فعال و در انتخابات پیروز شود بسیار خوب است، اما اگر پیروز شد باید از همه شایسته‌ها در مجموعه خود استفاده کند نه فقط از حزب خود.  با افراطی شدن این رقابتها می بینیم که چه وضعی پیش می آید.

اتفاقات شب گذشته آمریکا سست بودن دموکراسی غربی را نشان داد

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: آنچه دیشب و امروز در آمریکا شاهد بودیم، نشان داد دموکراسی غربی چقدر سست است و بنیان قوی ندارد و دیدیم که در این کشورها متاسفانه با وجود پیشرفت علم و صنعت، عوام گرایی زمینه بسیاری دارد.

وی ادامه داد: دیدیم که یک انسان پوپولیست چه بلایی در این ۴ سال بر سر کشور خود آورد و آبرو و حیثیت کشور را زیر سوال برد و این فرد چه ضربه های بزرگی به منطقه ما، به فلسطین، سوریه و یمن زده است.

روحانی اضافه کرد: وقتی یک آدم ناسالم قدرت را در دست می گیرد مشکلات فراوانی برای کشور خود و دنیا به وجود می‌آورد که امیدوارم این درس عبرتی برای همه دنیا و همچنین برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست می گیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شروط اصلی جامعه بین‌المللی یعنی عقل و  قانون برگردند.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: شر انسان‌های کم سواد در اداره کشور و آنانی که به دنبال منافع خانوادگی و فردی خود هستند، از سر کشورشان و دنیا کم شود و شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد سردار شهید سلیمانی گفت: هیچ گاه ندیدم شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند همیشه به فکر مردم بود، نه تنها به فکر مردم کشور خود بلکه به فکر مسلمانان و مردم منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه ارائه کرد.  

وی یادآوری کرد: اینکه داخل حزب و جناحی رشد کنیم یا با تکیه بر جناحی موفق شویم، خوب است اما وقتی صاحب قدرت شدیم، نسبت به همه ملت و همه مردم دارای هر نوع سلیقه و ایده، وظیفه خدمت رسانی داریم.

رییس دولت دوازدهم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۹ دی مردم قم، قیام ۱۹ دی را یک حرکت بازگشت ناپذیر توصیف کرد و گفت: در تاریخ ما حرکت برای نهضت، انقلاب و تحول فراوان بود اما همه آنها ادامه نیافتند در حالی که حرکت ۱۹ دی مردم قم یک حرکت بازگشت ناپذیر بود که چهلم به چهلم در شهرهای بزرگ ادامه می‌یافت و در نهایت ثمره روشن آن را در دی ماه ۵۷ با فرار شاه و بهمن ماه با پیروزی انقلاب مشاهده کردیم.

روحانی ادامه داد: به روان پاک شهدای عزیز ۱۹ دی قم و همه شهدایی که در طول تاریخ انقلاب و در جنگ تحمیلی جان خود را فدا کردند، درود می فرستیم.

رییس جمهوری همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دی ماه سال گذشته و آرزوی صبر برای بازماندگان این سانحه گفت: برای عزیزانی که در آن جهان هستند دعا می کنیم؛ این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک باور نکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت و آن اشتباه هم از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت.

وی افزود: اگرچه همه اینها روی سهو و خطا بود اما حادثه خونبار و خطرناکی را به وجود آورد که عده‌ای از نخبگان ما در این هواپیما از دست رفتند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: انشاءالله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در یک دادگاه پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند؛ چه بسا نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها و جبران کننده لطمه‌ای باشد که جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موارد افتتاح شده در چهلمین پنجشنبه جشن افتتاح گفت: در دنیای امروز قدرت اقتصادی دیگر در اختیار معادن، نفت، فولاد و از این دست موارد نیست آنها سر جای خود جایگاه دارند، اما فناوری و نوآوری و در واقع فکر هست که جای معدن نشسته است. 

وی اضافه کرد: ایده نو یک فرد تحصیلکرده گاهی به خودکفایی تبدیل می‌شود و ما را بی نیاز می کند و هم موجب رفاه مردم و اشتغال عده‌ای شده وهم درآمد زیادی برای خود فرد به وجود می‌آورد. امروز بزرگترین شرکت ‌های اقتصادی دنیا، شرکت‌های نفتی و معدنی نیستند بلکه شرکت‌های مرتبط با فناوری‌های نو هستند لذا باید نسل جوان خود را تشویق کنیم.

روحانی یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم را انجام کارهای بزرگ در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و گفت: کاری که در زمینه‌های دانش بنیان انجام شد عوض کردن فضا بود و این خیلی مهم است.  گاهی فضایی به فضای درس خواندن و مدرک گرفتن و منتظر این نشستن تبدیل می‌شود که یک اداره او را صدا کند تا برود پشت کدام میز بنشیند. اما گاه فضا را عوض کرده و می‌گوییم پایان دانشگاه آغاز راه است و باید از آن دانش و علم  برای خودکفایی جامعه استفاده و بهره‌برداری کنیم. 

وی افزود: با نگاهی به نتیجه کار جوانان ارزشمند و دانشمند مان که امروز در بخش‌های مختلف تلاش و فعالیت می‌کنند، درمی‌یابیم گاهی در برخی زمینه‌ها هم‌پای کشورهای صنعتی در حال حرکت هستیم. امروز در برخی زمینه‌های علمی و نوآوری با کشورهای پیشرو فاصله چندانی نداریم مثلا در نانو دیگر دهم یا هشتم نیستیم بلکه در مقام چهارم دنیا قرار داریم و شانه به شانه بزرگان علم در زمینه نانو در حال تلاش و کار هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: واکسن زیست فناوری که امروز افتتاح شد کار بسیار بزرگی است و اگر در واکسن کمی تلاش کنیم می‌توانیم در تولید واکسن دامی و انسانی خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم.

وی با بیان اینکه در همه تجهیزات مدرن و پیچیده می‌توانیم به خودکفایی برسیم،افزود: امروز یک مجموعه جوان در یک شرکت دانش‌بنیان کمپرسورهای عظیم نفت و گاز را در داخل کشور تولید می‌کند درحالی‌که در همه اینها نیازمند خارج بودیم؛ بنابراین، ایجاد این فضا برای کشور ما بسیار مهم است.

رییس دولت دوازدهم گفت: اینکه در کشور یک یا چند کارخانه نوآوری داشته باشیم و همه باهم در سالنی جمع شوند،به هم کمک کرده و هم‌فکری می‌کنند و شتاب دهنده‌ها در کنارشان کار آنها را تسهیل می‌کنند. خود به خود عده‌ای دیگر که بازار را در دست دارند به اینها وصل شده و برای اینکه محصول اینها را صنعتی کنند و به بازار بروند، اقدام می‌کنند، همه اینها ارزشمند است.

روحانی کارخانه نوآوری را زنجیری توصیف کرد که از دانشگاه شروع شده و به کارخانه و بعد از آن به صنعت و مراکزی ادامه می‌یابد که محصولات را تولید و خود را به بازار وصل می‌کند. 

رییس جمهوری ادامه داد: این کارخانه زنجیره بسیار مهمی است که در استان‌های ما تشکیل می‌شود و می‌تواند تحول عظیمی را در کشور ایجاد و با اتکا به ایده و فناوری خلق ثروت کند.

وی در پایان گفت: در زمینه حقوقی و مالکیت فکری هم از کسانی که این مقررات را تثبیت می‌کنند تا به جوانان ما اعتماد بیشتری ببخشند قدردانی می‌کنم و امیدوارم شاهد تحولات بسیار مثبتی در زمینه علم و دانش و فناوری در کشور ایران باشیم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید