فشار خون بالا یکی از مشکلات و عوارض رایج افراد در جامعه امروزی است و گاهاً شاهد ابتلا تعداد زیادی از افراد یک خانواده به این بیماری بوده ایم، اما آیا واقعا می‌توان فشار خون را یک بیماری ژنتیکی و ارثی دانست؟

آیا فشار خون بالا ارثی است؟

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، گای ال مینتز، مدیر مرکز بهداشت قلب و عروق و لیپیدولوژی در بیمارستان قلب نیویورک، می‌گوید: «اگر مادر شما چاق باشد یا اضافه وزن داشته یا دیابت داشته باشد، احتمالاً شما نیز چنین خواهید شد، زیرا این دو عامل منجر به افزایش فشار خون می‌شوند.»

ژن‌ها بخشی از علت این مشکل هستند، اما شباهت‌های عادات درون خانواده نیز بی تاثیر نیست، برای مثال اغلب اعضای یک خانواده که چربی خون، دیابت یا فشار خون بالا دارند به علت عادات غذایی یا کم تحرکی دچار مشکلی مشابه یکدیگر می‌شوند. آنچه شما باید در مورد فشار خون بالا بدانید، نقش احتمالی ژن‌ها در فشار خون بالا است.

فشار خون بالا زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی جریان خون در عروق شما بسیار زیاد باشد. اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند به عروق آسیب برساند و منجر به حمله قلبی، سکته، بیماری کلیوی و مشکلات بینایی شود. تا زمانی که این آسیب شروع نشود اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند، به همین دلیل به عنوان یک قاتل خاموش شناخته می‌شود.

گاهی اوقات فشار خون بالا در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای مانند اختلالات کلیه، بیماری رگ‌های خونی یا ناهنجاری‌های هورمونی است. بسیاری از موارد دیگر نیز بر فشار خون تأثیر می‌گذارند و از جمله مواردی که می‌توانید تغییر دهید می‌توان به پرهیز از غذاهای ناسالم مملو از نمک، کمبود فعالیت بدنی، چاقی، دیابت، سیگار کشیدن، استرس و مصرف بیش از حد الکل اشاره کرد. موارد دیگر، از جمله سن، سابقه خانوادگی، جنسیت، نژاد یا قومیت نیز بر خطر ابتلا به فشار خون بالا تأثیر می‌گذارد.

برخی از ژن‌ها ممکن است در سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون نقش داشته باشند، سیستمی که هورمون‌هایی را برای تنظیم فشار خون تولید می‌کند و به تعادل مایعات و نمک در بدن کمک می‌کند. وقتی کلیه شما نتواند به درستی مایعات و نمک‌ها را تنظیم کند، فشار خون می‌تواند افزایش یابد. به نظر می‌رسد که ژن‌های دیگر در عملکرد طبیعی پوشش رگ‌های خونی نقش دارند.

در مطالعه ژن‌های فشار خون که شامل ۱ میلیون نفر بود، محققان ۵۳۵ منطقه ژنی جدید را شناسایی کردند که ممکن است فشار خون را تحت تأثیر قرار دهند. این مطالعه که در سال ۲۰۱۸ در Nature Genetics منتشر شد، همچنین نشان داد که بسیاری از این مناطق با غدد فوق کلیوی بالای کلیه و چربی بدن نیز درگیر هستند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید