ماجرا با انتشار ویدیویی ۶۵ ثانیه‌ای در یکم آبان ‌ماه ۹۹ آغاز شد. ویدیویی که دختری را نشان می‌داد که با سر و صورتی خونین بر زمین افتاده و ۲ زن و ۲ مرد دوره‌اش کرده‌اند. ۲ زن با لباس خانه که یکی بر بدن دختر نشسته و به او اجازه تکان خوردن نمی‌دهد و یکی که گیسوانش را می‌کشد و بر سر و صورتش می‌کوبد. همین‌طور مردی که نشانی از او نیست، به ‌جز دستانش که دست‌های دختر را فشار می‌دهد و مامور حراستی که با لباس فرم «نگهبانی» هرازگاه با دست، کفِ کفش یا باتوم، بدنِ دختر را می‌فشارد.

صدور رای؛ بدون برگزاری جلسه رسیدگی و ابلاغ به وکیل

به گزارش سلام نو به نقل از اعتماد، پرونده «بهار چشم‌براه» که به «دختر آبادانی» معروف شده، دو بخش دارد؛ یکی مربوط به درگیری میان او با خانواده مدیر آبادانی است که منجر به ضرب و شتم او شده و بخش دیگر مربوط به آنچه در ویدیوی منتشر شده، دیده نمی‌شود و ماجرای پشت‌پرده و مربوط به مسائل اخلاقی است. در این بخش دوم پای دو نفر در میان است؛ مدیری که دختر آبادانی به خانه او مراجعه کرده و در نتیجه این مراجعه، خانواده مدیر با دختر آبادانی درگیر شده و او را کتک می‌زنند و نفر دوم هم مامور حراستی که افکار عمومی در ویدیوی منتشر شده شاهد رفتار عجیب و غیراخلاقی‌اش بودند. این بخش پرونده در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ آبادان رسیدگی می‌شد. روندی که روز گذشته نتیجه آن ازسوی دادگاه، صدور قرار منع تعقیب به‌ دلیل فقدان ادله شرعی و قانونی اعلام شده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

ماجرا با انتشار ویدیویی ۶۵ ثانیه‌ای در یکم آبان ‌ماه ۹۹ آغاز شد. ویدیویی که دختری را نشان می‌داد که با سر و صورتی خونین بر زمین افتاده و ۲ زن و ۲ مرد دوره‌اش کرده‌اند. ۲ زن با لباس خانه که یکی بر بدن دختر نشسته و به او اجازه تکان خوردن نمی‌دهد و یکی که گیسوانش را می‌کشد و بر سر و صورتش می‌کوبد. همین‌طور مردی که نشانی از او نیست، به ‌جز دستانش که دست‌های دختر را فشار می‌دهد و مامور حراستی که با لباس فرم «نگهبانی» هرازگاه با دست، کفِ کفش یا باتوم، بدنِ دختر را می‌فشارد. ویدیو را اولین‌بار یکی از روزنامه‌نگاران جنوب کشور با این توضیح منتشر کرد؛ «به این دختر توسط یک مدیر در آبادان تجاوز شده و باردار شده، وقتی رفته منزل آن شخص و اعتراص کرده و صدایش را بلند کرده خانواده آن فرد با کمک کارمندان حراست پالایشگاه آبادان این بلا را بر سر دختر آورده‌اند.» ویدیویی که این روزنامه‌نگار گفته، روز سی‌ام مهرماه دراختیارش قرار گرفته و او منتشرش نکرده اما روز بعد و با شنیدن خبر بازداشت دختر و با درنظر گرفتن احتمال «لاپوشانی موضوع مقابل یک فرد بانفوذ»، تصمیم به انتشارش گرفته است. تصاویری که به طور جدی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و کاربران فضای مجازی نام «دختر آبادان» بر «بهار چشم‌براه» گذاشتند و به نحوه برخورد با او و اتفاقاتی که برایش رقم خورد، اعتراض کردند. یک روز بعد و در حالی که واکنش‌ها به این اتفاق به یکی از جدی‌ترین موضوعات روز فضای مجازی تبدیل شد، صداوسیما در اقدامی البته مسبوق به سابقه، سراغ ماجرا رفت و ویدیوهایی از «بهاره چشم‌به‌راه» یا همان «دختر آبادان»، پدرش و البته خانه‌ مدیر منتشر کرد. «دختر آبادانی» در آن ویدیوها، پس از توضیحاتی کوتاه درباره آنچه اتفاق افتاده، باردار بودنش از آن مرد را «شایعه» اعلام کرد و گفت که ماجرا را به ‌صورت قانونی پیگیری خواهد کرد. ویدیوی دیگر هم که بازسازی صحنه حادثه بدون حضور پلیس و «دختر آبادانی» بود، به گزارش یک‌سویه حادثه از زبان اهالی خانه می‌پرداخت. بابک پاک‌نیا اما این روایت‌های صداوسیما را «دروغ» خوانده و به «اعتماد» می‌گوید: «موکلم این روایت‌ها را قبول ندارد و با توجه به اینکه صداوسیما خلاف قانون و رفتار حرفه‌ای اقدام کرده، قطعا از صداوسیما شکایت خواهیم کرد.» بدون درنظر گرفتن این نکته هم اما آنچه صداوسیما انجام داد، نه‌تنها به رفع ابهامات و اقناع افکار عمومی کمکی نکرد که پرسش‌ها را درباره چرایی این حادثه جدی‌تر کرد و پیگیران ماجرا را میان ۳ سناریوی «دزدی از خانه»، «رابطه غیراخلاقی» و «ارتباط مالی برادر دختر آبادانی با آقای مدیر» سرگردان! سرگردانی که با وجود اینکه «بهار چشم‌براه» تصمیم به انتخاب بابک پاک‌نیا و افروز هندیانی به عنوان وکیل خود گرفت و هر دو طرف ماجرا از یکدیگر شکایت کردند و مامور حراست هم بازداشت شد، همچنان ادامه داشته و تمام طول این یک ماه و نیم که از ماجرا گذشته، پاسخی روشن دریافت نکرده است.

چرا «بهار چشم‌براه» به منزل مدیر رفت؟

اصل ماجرا اما چنانچه بابک‌ پاک‌نیا، وکیل «دختر آبادانی» به «اعتماد» گفته، از این قرار است که «بهار چشم‌براه» با یک شرکت پیمانکاری کار می‌کرده که مشغول انجام پروژه‌ای در همان شرکت آقای مدیر بوده و از این طریق با او آشنا شده و ارتباطی فراکاری بین‌شان شکل می‌گیرد. این رابطه اما آن‌طور که باید و شاید پیش نمی‌رود و درنهایت اختلاف‌ها به آنجا می‌کشد که دختر پس از تذکر چندین‌باره به آقای مدیر، تصمیم می‌گیرد به منزل مدیر رفته و همسر آقای مدیر را از ماجرا آگاه کند و با درجریان گذاشتن او، برای حل مشکلات از او یاری بگیرد. این نقطه آغاز درگیری است و ادامه آن را بابک پاک‌نیا چنین توضیح داده است: «موکلم می‌گوید به آن خانه رفته اما نه قصد دعوا داشته، نه کاری دیگر؛ او گفته که فقط رفتم با همسرش صحبت کنم و شرح ماوقع را بگویم. به هیچ عنوان هم درگیری خاصی در خانه اتفاق نیفتاد. خودشان در را باز کردند و من وارد خانه شدم. وقتی پسر خانواده در را باز کرد، گفتم می‌خواهم با مادرت صحبت کنم و من را داخل خانه بردند و وقتی راجع به اصل موضوعات صحبت کردم، درگیری پیش آمد.» اینجا همان لحظه‌ای است که دختر «مجبور به فرار» شده و از منزل مدیر خارج می‌شود؛ «وقتی فرار می‌کند، حتی سوار تاکسی می‌شود اما او را از تاکسی پیاده می‌کنند و مجبور می‌شود برای دفاع از خود با پسر مدیر درگیر شود.» بنابر آنچه وکیل بهار چشم‌براه گفته، آقای مدیر در تمام این اتفاقات حضور نداشته و خانواده‌اش پس از شنیدن ماجرا، با آقای مدیر تماس گرفته و به او خبر می‌دهند که کسی آمده و علیه‌اش مسائلی را مطرح می‌کند. همین مساله هم مدیر را راهی محل حادثه در نزدیکی منزلش می‌کند و او میانه ضرب و شتم دختر به محل می‌رسد.

پس از درگیری چه اتفاقی افتاد؟

لحظاتی از ضرب و شتم را در ویدیوی منتشر شده دیده‌ایم. خانواده آقای مدیر چنانچه در توضیحاتی که یکی از زنان با فریاد در همان ویدیو می‌گوید، دختر را به بهانه اینکه وارد منزل‌شان شده و آنها را تهدید کرده، کتک زده و در جوی آب انداخته و در ادامه به پلیس ۱۱۰ زنگ زده‌اند. پاک‌نیا ادامه ماجرا پس از قطع شدن آنچه را که در ویدیو دیدیم، چنین توضیح می‌دهد: «آقای مدیر میانه درگیری‌ها سر می‌رسد و اعضای خانواده دختر را به اتهام دزدی به ماموران پلیس داده و پلیس بهار چشم‌براه را بازداشت می‌کند.» بازداشت او همان نکته‌ای است که باعث شد، خبرنگار جنوبی اقدام به انتشار ویدیو کند و درنتیجه واکنش‌ها به افکار عمومی باعث ورود جدی‌تر مسوولان و درنهایت بازداشت مامور حراست (نگهبان) بابت رفتار غیراخلاقی‌اش می‌شود. اما هیچ‌یک از اعضای خانواده مدیر و خود او بازداشت نمی‌شوند. تا اینکه «بهار چشم‌براه» وکیل گرفته و علیه خانواده مدیر به علت ضرب و شتم و علیه خود مدیر به علت مسائل اخلاقی شکایت می‌کند و این پرونده‌ها باز و پیگیری‌های شروع می‌شوند.

چه ‌خبر از پرونده‌ها؟

بابک پاک‌نیا درباره نحوه رسیدگی به پرونده به «اعتماد» می‌گوید: «پرونده ابتدا در دادسرا مطرح و به ۲ بخش تبدیل شد. مسائل اخلاقی قابلیت رسیدگی مستقیم در دادسرا ندارد و پرونده باید مستقیم به دادگاه برود. بنابراین راجع به ضرب و شتم پرونده در دادسرا مطرح شد تا درنتیجه رسیدگی در دادسرا اگر کیفرخواست صادر می‌شد، برای رسیدگی و تعیین مجازات به دادگاه ارسال می‌شد.» این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: «درباره مسائل اخلاقی این پرونده مستقیما به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ آبادان ارجاع شد.» در بخش اخلاقی پرونده ۲ نفر حضور داشتند؛ یکی کارمند حراست و دیگری آقای مدیر. این به این معناست که کارمند حراست هم در بحث ضرب و شتم پرونده داشته که در دو گزارش «اعتماد» در همین هفته آمده، کیفرخواست صادر شده، هم در بخش انجام فعل حرام که رفتار آزارنده او با دختر آبادانی است و پرونده آن به دادگاه رفته است. مدیر اما تنها در بخش اخلاقی پرونده حاضر بوده که دادگاه برای هر دوی این افراد در بحث اخلاقی پرونده، منع تعقیب صادر کرده است.

صدور رای در غیاب وکلا

بابک پاک‌نیا اما به صدور رای منع تعقیب اعتراض دارد. او می‌گوید، در شرایطی منع تعقیب صادر شده که هیچ ابلاغی به وکیل صورت نگرفته و جلسه رسیدگی هم تشکیل نشده است؛ «وقتی منع تعقیب صادر شد و ما به دادگاه مراجعه کردیم و پرسیدیم چرا به وکیل ابلاغ نشده، گفتند شما دلایل شرعی و قانونی بابت مسائل اخلاقی و حرام نداشته‌اید، ما گفتیم که شما اخطار ندادید تا ما مدارک‌مان را ارایه کنیم. گفتند این پرونده وکیل نداشته. ما پرونده را باز کردیم و نشان دادیم که وکیل داشته، گفتند ما نمی‌دانستیم که وکیل داشت، دیگر چه کنیم؟! رای را داده‌ایم!» این وکیل دادگستری تاکید دارد که ضمن تجدیدنظرخواهی از قرار منع تعقیب در دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان، از قاضی شعبه و کارمندان این شعبه در مراجع قانونی شکایت خواهند کرد: «باید پاسخگو باشند به چه مجوزی بدون تشکیل جلسه و ابلاغ به وکیل پرونده رای صادر کرده‌اند.» پاک‌نیا معتقد است که مهم‌تر از نتیجه این پرونده، ایراد شکلی است که به نحوه رسیدگی به آن وارد است؛ «چرا از وکیل خواسته نشده تا ادله‌اش را ارایه کند؟»

براساس آنچه پاک‌نیا گفته، در بخش اول پرونده که به ضرب و شتم مربوط است، کیفرخواست صادر شده و جهت رسیدگی به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ آبادان ارجاع شده اما در بخش اخلاقی با توجه به صدور قرار منع تعقیب، وکلای «بهار چشم‌براه» باید درخواست تجدیدنظر کنند و منتظر نتیجه‌ای باشند که پس از رسیدگی مشخص خواهد شد. 

کد خبرنگار: ۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید