مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تست تشخیص کرونای انگلیسی هزینه بالایی دارد و فقط در آزمایشگاه‌های تهران قابل انجام است.

تست تشخیص کرونای انگلیسی فقط در تهران قابل انجام است

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی موضوع کرونا‌ی انگلیسی پرداخت.

مردانی متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه نباید از این ویروس بترسیم، اما باید هوشیار باشیم افزود: یکی از نگرانی‌ها در مورد تست پی سی آر نتایج منفی کاذب آن است.

او افزود: مطالعاتی در کشور انگلستان صورت گرفته است، لذا مشخص شده مرگ و میر کرونای انگلیسی با کرونای کنونی تفاوت آن چنانی ندارد و ممکن است آسیب‌های اجتماعی کمتری وارد کند، مرگ و میر از ۴۰۰ مورد در روز به ۸۲ مورد کاهش پیدا کرد.

مردانی با اشاره به اینکه کرونای انگلیسی سرایت پذیری فوق العاده بالایی دارد ادامه داد: سرایت پذیری این نوع از ویروس ۵۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از کرونای کنونی است و سریع از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، همه گروه‌های سنی از آسیب کرونای انگلیسی در امان نیستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به علائم کرونای انگلیسی و تفاوت‌های آن با ویروس کرونای فعلی خاطرنشان کرد: تست تشخیص کرونای انگلیسی فقط در آزمایشگاه‌های تهران قابل انجام است و هزینه بالایی هم دارد.

مردانی با اشاره به اینکه ویروس کرونای جهش یافته از اواخر شهریور در انگلیس خود را نشان داد و به بیشتر مناطق سرایت کرد گفت: مقامات انگلیس در اعلام آن با تاخیر اقدام کردند البته برخی معتقدند جانسون نخست وزیر انگلیس این موضوع را اعلام نکرده است، اما در هر صورت این ویروس جهش یافته در جنوب انگلیس مشاهده و بلافاصله در اکثر کشور‌های اروپایی دیده شد و حتی به کانادا و استرالیا هم سرایت کرد.

او افزود: انجام تست پی سی آر برای تشخیص این ویروس کافی نیست لذا مراکز رفرانس که قدرت دسته بندی ویروس دارند؛ می‌توانند این ویروس را تشخیص دهند، خیلی از کشور‌ها ممکن است امکانات تشخیص کروموزومی و ژنتیکی این ویروس را نداشته باشند، اما خوشبختانه در ایران توانایی شناسایی این ویروس با تست پی سی آر داریم.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به چرایی جهش ویروس کرونا خاطرنشان کرد: ماهیت ویروس علت اصلی جهش کروناست، راه‌های پیشگیری از کرونای انگلیسی فرقی با کرونا معمولی ندارد، ماسک زدن، فاصله گذاری، شستن دست و پرهیز از دورهمی‌ها توصیه می‌شود.

او با اشاره به اینکه استفاده از ماسک باعث شد امسال آنفلوانزا نداشته باشیم و شاید از معدود سال‌هایی بود که ما درگیری عمده این بیماری در کشور نداشتیم اظهار کرد: موارد آنفلوانزا به شدت نسبت به سال‌های گذشته کم بود و علت آن هم مراقبت‌های مردم است.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: با وجود اینکه امسال برای نخستین بار کمترین میزان واکسیناسیون آنفلوآنزا در ایران انجام شد، اما خوشبختانه ابتلا به این بیماری هم در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت.

مردانی تصریح کرد: کرونای انگلیسی علاقه‌مند است افرادی را گرفتار کند که تابه حال کرونای معمول را نگرفته اند، شیوع کرونای انگلیسی در ایران از تابستان را تکذیب می‌کنم.

او تاکید کرد: شهروندان از دور همی‌ها پرهیز و سعی کنند به دیدار افرادی که از مسافرت خارجی آمده اند نروند، همه کسانی که به کشور‌های خارجی سفر کرده اند و به ایران بر می‌گردند پس از بازگشت باید حداقل دو هفته در قرنطینه بمانند و اگر علائمی داشتند، سریعا مراجعه کنند و تست بدهند و در این مدت از دید و بازدید از فامیل، بوسیدن و در آغوش گرفتن اعضای خانواده و دوستان و نزدیک شدن به دیگران خودداری کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در کمین ویروس کرونای جهش یافته یا انگلیسی هستیم و این ویروس دوست دارد افرادی را که تاکنون درگیر کرونا نشده اند، گرفتار کند، بنابراین باید مراقب باشیم و شیونامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

او افزود: افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می‌توانند اطرافیان را مبتلا کنند، ویروس کرونا افراد زیر بیست سال را بیشتر از افراد میانسال مبتلا می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید