فاضل میبدی با تأکید بر ضرورت تعریف مجدد دزدی گفت: آیا آن سارق و سرقتی که قرآن می‌گوید شامل اختلاس‌گران، رانت خواران و سوءاستفاده گران می‌شود یا خیر؟ من بر این باورم که هدف قرآن امنیت اموال مردم جامعه است. در نتیجه دست اندازی به اموال مردم یا دولت به هر شکلش و با هر روشی مصداق سرقت است.

مگر اعدام در مواد مخدر نتیجه داد؟ / جمهوری اسلامی آمد که احکام فقهی و جزایی این چنینی نیازی به اجرا پیدا نکنند

سلام نو – سرویس اجتماعی: مسئله افزایش جرم و به خصوص سرقت این روزها به شکلی جدی در حال تبدیل شدن به یک مشکل است و نگرانی بسیاری را برانگیخته است. سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس با ابراز نگرانی از گسترش دامنه سرقت‌ها که باعث ایجاد ناامنی برای مردم شده است، صدور حکم قطع ید برای سارقان را نقطه پایان شرارت این مجرمان دانست.

وی با بیان اینکه باید حکم قطع ید برای سارقان صادر شود، یادآور شد: استکبار جهانی در این زمینه، ایران را زیر ذره‌بین قرار داده و حتی اجرای احکام اسلامی را زیر سؤال می‌برد و این موضوع دست قضات را بسته است، اما حکم قطع دست باید برای سارقان اجرا شود تا این مجرمان دست از شرارت بردارند.

اما آیا آن‌چنان‌که موسوی لارگانی گفته است قطع ید و احیای این شکل از احکام اسلامی می‌تواند به مهار جرم کمک کند؟ محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو تأکید می‌کند که باید دید هدف اسلامی از صدور برخی احکام چیست.

وی تأکید می‌کند که ما باید ببینیم احکام اسلام جنبه روشی داشته است یا جنبه ارزشی و ادامه می‌دهد: این به چه معنا است؟ حکم ارزشی به این معنا است که چه نتیجه بدهد، چه نتیجه ندهد ما دست دزد را قطع می‌کنیم و حکم قرآن را بی‌کم‌وکاست اجرا می‌کنیم. اما حکم ارزشی به این معنا است که قطع دست روشی برای دستیابی به هدفی بوده که قرآن مدنظر داشته است.

این استاد حوزه در تشریح هدف قرآن گفت: قرآن به دنبال کاهش سرقت و امنیت اموال مردم بوده است. اگر قطع دست دزد ما را به نتیجه رساند، این روش را برای حفظ آن ارزش ادامه می‌دهیم، اما اگر دیدیم که این روش ما را به ارزش نرساند، آن وقت ما ملزم به اجرای این روش نیستیم و می‌توانیم از روش‌های بهتری استفاده کنیم.

وی درباره استقبال جامعه از احکامی مثل قطع ید گفت: درباره استقبال جامعه باید کار میدانی کرد و من مطلع نیستم، اما بالاخره بخشی از استقبال به اثربخشی حکم مربوط خواهد بود. شما به آمار اعدام در مواد مخدر نگاه کنید. آیا آن اعدام‌ها نتیجه داده است؟

وی با تأکید بر اینکه مشکل امروز ما این است که دزدی در جامعه درست تعریف نشده است، گفت: یک وقتی ما می‌بینیم کسی که از بانک میلیاردها تومان وام می‌گیرد و سوءاستفاده می‌کند، اما این کار شامل تعریف شرعی دزدی نمی‌شود. در مقابل ولی کسی یک میلیون تومان پول را از گاو صندوق بانک سرقت می‌کند، مصداق شرعی دزد است و باید دست او را قطع کرد.

فاضل میبدی با تأکید بر ضرورت تعریف مجدد دزدی گفت: آیا آن سارق و سرقتی که قرآن می‌گوید شامل اختلاس‌گران، رانت خواران و سوءاستفاده گران می‌شود یا خیر؟ من بر این باورم که هدف قرآن امنیت اموال مردم جامعه است. در نتیجه دست اندازی به اموال مردم یا دولت به هر شکلش و با هر روشی مصداق سرقت است.

این استاد حوزه با اشاره به مأموریت انقلاب اسلامی گفت: زمانی ما می‌گوییم که برای قضاوت شرعی انقلاب کردیم و زمانی می‌گوییم که انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بوده است، نه روش‌ها. این یعنی ما انقلاب کردیم که دزدی و زنا صورت نگیرد. جمهوری اسلامی آمد که احکام فقهی و جزایی این چنینی نیازی به اجرا پیدا نکنند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز ما به جای اهداف دین روی احکام دین متمرکز شده‌ایم. دولتمردان ما صرفاً دنبال اجرای حکم هستند و به این فکر نمی‌کنند که خدا این احکام را برای این صادر کرده است که در جامعه جرم رخ ندهد.

فاضل میبدی با اشاره به ضرورت از بین بردن زمینه جرم‌ها گفت: نمی‌شود از یک طرف زمینه‌ی تحقق جرم را فراهم کنیم و از طرف دیگر بگوییم مجرم را برای مجازات تحویل دهید. ما باید به زمینه جرم‌ها دقت کنیم و بپرسیم چرا در جامعه دزدی داریم؟ متأسفانه امروز ما دنبال ریشه‌ها نیستیم و دنبال فروعات و ثمره‌ مسائل هستیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید