در حالی که حدود دوهفته دیگر قدرت در آمریکا جابه جا می‌شود، انجام چنین کاری دست بایدن را برای بازگشت به برجام خواهد بست. این در حالی است که اگر ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را شروع کند، این موضوع بر روی تصمیمات چین و روسیه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی؛ آیا برجام از هم خواهد پاشید؟
سخنگوی دولت از دستور رییس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داده، به این ترتیب ایران فرآیند غنی‌سازی بیست درصد را آغاز کرده است. به گفته علی ربیعی، کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، براساس آیین نامه دولت "سازمان انرژی اتمی به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده (LEU) پس از تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه اندازی یک هزار ماشین آی-آر-تو-ام (IR ۲ M) و یک هزار ماشین آی-آر- سیکس (IR-۶) به ترتیب در بازه‌های زمانی سه ماهه و یک ساله اقدام خواهد کرد. "

با این اقدام دست بایدن برای بازگشت به برجام بسته خواهد شد
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی از سوی ایران به زعم طرف‌های اروپایی برجام نقص فاحش این توافق‌نامه بین المللی به شمار می‌رود، گفت: این موضوع می‌تواند سرآغازی برای خروج از برجام باشد، ایران در سال ۲۰۱۵ متعهد شد که بیشتر از ۳.۶۷ درصد غنی سازی را انجام ندهد، در مقابل نیز طرفای برجام نیز حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناختند، به نوعی می‌توان گفت، این محدودیت شاید مهم‌ترین بخش برای کشورهای عضو برجام بود.

وی افزود: در این رابطه، آلمان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد که اگر ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند، این مسئله خط قرمز اروپا و برجام به شمار می‌رود و بعد از این موضوع اروپا دیگر در برجام هیچگونه تعهدی نخواهد داشت، اروپا اگر در این مورد جدی باشد، باید کمیسیون رفع اشکال برجام تشکیل شود و ممکن است دوباره پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرند، که در آن صورت دوباره قطعنامه‌های شش گانه تصویب می‌شود و در چنین صورتی همه کشورها موظف هستند که از این تحریم‌ها پیروی کنند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: در حالی که حدود دوهفته دیگر قدرت در آمریکا جابه جا می‌شود، انجام چنین کاری دست بایدن را برای بازگشت به برجام خواهد بست. این در حالی است که اگر ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را شروع کند، این موضوع بر روی تصمیمات چین و روسیه نیز تاثیرگذار خواهد بود.
باید از تجربه گذشته در مورد پرونده هسته‌ای درس بگیریم
حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه خود طرف مقابل نیز می‌داند که ایران ظرفیت غنی سازی بیش از ۲۰ درصد را دارد، گفت: اما با توجه به اینکه مجلس مهلت دوماهه داده بود، الان که فرصت باقی مانده بود، دولت این کار را انجام داد، این در حالی است که غنی سازی ۲۰ درصدی نیز زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود، اما نکته مهم این است که الان به واقع زمان انجام این کار نبود.

وی افزود: دولت اعلام می‌کند که ملزم به اجرای این کار است، اما باید به مجلس خرده گرفت که آیا همان قدر که به این مسائل اهمیت می‌دهند، به موضوع اقتصادی و افزایش تولید و باز شدن گره از مشکلات معیشتی مردم نیز توجه دارند، در حالیکه مجلس فکر می‌کند، این کار درست دولت را برای مذاکرات در قبال برجام پر می‌کند، باید گفت، چنین تصوری غلط است، زیرا که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، می‌تواند در مذاکرات محکم باشد و دست بالا را بگیرد.

یهشتی پور اظهار داشت: در هفته گذشته ما به صورت علنی انزوای آمریکا را در سازمان ملل دیدیم، در رای گیری برای تصویب بودجه در مورد مکانیزم ماشه از ۱۹۳ کشور موجود، تنها ۱۰ کشور به همراه آمریکا به این مصوبه رای دادند، این نتیجه این است که ایران طی این ۴ سال به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده و حال که باید ثمره سه سال مقاومت خود را برابر ترامپ را بگیرد، در دقایق آخر ممکن است همه چیز خراب شود، ما باید از گذشته درست بگیریم، در سال ۸۴ و ۸۵ ما در یو سی اف اصفهان و سایت نطنز نیز سطح غنی سازی را بالا بردیم و بعد از آن پرونده هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت رفت.

این کارشناس اضافه کرد: بعد از آن نیز شورای امنیت طی شش قطعانه ایران را محکوم کرد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع شد، الان نیز با توجه به وضع موجود ما گزینه‌های دیگر داشتیم که متاسفانه آن را کنار گذاشتیم، تجربه گذشته باید چراغ راه آینده برای ما باشد، نه اینکه ما دوباره تجربه گذشته را که موجب شکست ما شد را بازهم تکرار کنیم، با این همه باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقاتی در صحنه عملیاتی رخ خواهد داد.
کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید