یک تهیه‌کننده تلویزیون می‌گوید مشکل ما در این دوران جدی است و حداکثر تجهیزات ما برای مقابله با این ویروس تنها یک ماسک است.

روایت یک تهیه‌کننده تلویزیون از مشکلات ساختن برنامه در روزهای کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، یکی از مشکلاتی که این روزها برنامه‌سازان تلویزیونی و تولیدکنندگان محتواهای فرهنگی با آن دست به گریبان هستند، بحث رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و الزامات پیشگیری از شیوع کروناست.

از سویی باید برای مردمی که دائم تشویق به ماندن در خانه می‌شوند برنامه تولید شده و آنان ترغیب به گذراندن بخشی از ساعات خود از طریق تماشای تلویزیون شوند و از سوی دیگر برنامه‌سازان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در این دوران تحت فشار رعایت موارد بهداشتی و حفظ سلامت عوامل هستند. از سوی دیگر بحث تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بر تمام این موارد سایه افکنده و کار را برای این فعالان فرهنگی دشوار می‌سازد؛ بر این اساس و به رغم عدم افزایش آنچنانی در بودجه تولیدات، هزینه‌ها به شدت افزایش یافته و شرایط را دشوار ساخته است.

برنامه پنجره باز یکی از برنامه هایی است که در ایام کرونا ساخته و پخش می‌شود؛ پنجربه باز با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای آرش ظلی پور، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردانی هنری حسن نظری و تهیه کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی، از شنبه تا چهارشنبه هفتگی، ساعت ۱۸ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

مشکل برنامه‌سازان در دوران کرونا جدی است

سیدمحمدحسین پورفاضلی در گفت وگو با ایرنا و با اشاره به مشکلات تهیه کنندگان و برنامه سازان در ایام کرونا، بیان کرد: اولین و ساده‌ترین مشکلی که داریم، مرتبط با مهمانان برنامه است؛ داشته‌ایم افرادی را که به دلایل مختلف در زمانی نزدیک به شروع برنامه، تماس گرفته و برنامه را کنسل کرده اند. یا به برنامه می‌آیند و پس از ضبط برنامه و فردای آن روز تماس می‌گیرند علائم داشته‌ایم و وقتی تست داده‌ایم مثبت بوده است.

این شاید یکی از ترسناک‌ترین مواجهه‌های ما در دوران کرونا است به دلیل این‌که این فرد روز قبل در برنامه و در بین عوامل تولید بوده است. مشکل برنامه‌سازان در دوران کرونا، مشکلی جدی است؛ به دلیل این‌که کادر درمان دست‌کم به صورت حداقلی تجهیزات مقابله با این ویروس ناشناخته را دارد اما برای یک برنامه‌ساز، فیلم‌بردار و تهیه‌کننده حداکثر تجهیزات یک ماسک است.

وی افزود: این برنامه خارج از سازمان صداوسیما تهیه و تولید می‌شود و بر این اساس میهمانانی که در این برنامه حضور پیدا می کنند نگرانی و دغدغه را دارند که آیا در محیطی که قرار است برنامه تولید شود، تمهیدات لازم اندیشیده شده، ضدعفونی محیط، بحث تهویه هوا و سایر پروتکل‌ها رعایت شده است.

ضمن این‌که ما در بودجه‌ای که چند ماه پیش برای این برنامه پیش‌بینی کردیم، هزینه تجهیزات مقابله با کرونا را لحاظ نکرده بودیم، در صورتی که امروز مجبور هستیم که مواردی چون ماسک، ضدعفونی کننده‌ها را تهیه کنیم.

کرونا فرصت حضور مهمانان غیرتهرانی را کم‌رنگ ساخت

تهیه کننده برنامه پنجره باز در ادامه و در تشریح مشکلات متعدد برنامه سازی در دوران کرونا خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که برای برنامه سازان در ایام کرونا وجود دارد این است که در برنامه‌های تولیدی همانند برنامه ما، وقتی مهمان‌ها را هماهنگ می‌کنیم و پس از آن طرح منع تردد اعمال می شود، مهمان‌هایی که از شهرستان هستند خودبه خود کنار می‌روند؛ بر این اساس عمده مهمان‌های ما از تهران حضور پیدا می‌کنند و این بازخورد را می‌گیریم که چرا مهمان‌های ما همه از تهران دعوت شده‌اند؟ درصورتی که ایام کرونا ما را در این شرایط قرار داده آن هم در زمانی که منع آمدوشد وجود دارد.

البته بر این مشکل باید فزود که بسیاری از مهمان‌ها خودشان ریسک این سفر را قبول نمی‌کنند و حاضر نمی‌شوند که در برنامه حضور پیدا کنند. این مشکلی است که ما در پنجره باز بشدت با آن مواجه بوده‌ایم و چیزی حدود بیش از ۳۰ درصد از میهمان‌هایمان، میهمان‌هایی بوده‌اند که به دلیل حضور نیافتن شخصی دیگر در برنامه، از تهران جایگزین شده‌اند

وی افزود: ضمن این‌که میهمانانی هم که در برنامه حضور پیدا کردند با به جان خریدن ریسک‌های متعدد این کار را انجام دادند.

چالش دائمی برنامه‌سازان در ایام کرونا

پورفاضلی در انتها یادآور شد: مشکل دیگر ما این است که به دلیل این‌که برنامه در حوزه سلامت و بهداشت است مهمانانی که در این برنامه حضور پیدا می‌کنند مستقیماً با شرایط کرونایی در ارتباط قرار دارند. پزشکانی که از بیمارستان‌ها، مطب ها و محیط هایی که با بیماران کرونایی در ارتباط است، در برنامه حضور پیدا می‌کنند. این دغدغه و نگرانی را برای عوامل تولید ایجاد می‌کند که با افزایش ریسک ابتلا به بیماری مبادا خانواده‌هایشان را در معرض این بیماری قرار دهند.

البته این شرایط نکات مثبت هم داشته‌است؛ مثلاً همین رعایت مسائل و موازین بهداشتی باعث نوعی از آراستگی و رعایت بهداشت شده‌است و شاید خود این رعایت و بهداشت باعث شود در آینده این رفتارها ملکه ذهن شود.

این تهیه کننده در انتها تصریح کرد: مجری برنامه ما (آرش ظلی پور) در بازه زمانی اواخر مهر ماه متأسفانه دچار بیماری شد و برنامه برای دو هفته به تعویق افتاد و ضبط برنامه که قرار بود اوایل آبان شروع شود، عملاً اواخر آبان شروع شد.

اگرچه خوشبختانه از اواسط آبان‌ماه تا امروز که اواسط دی ماه هستیم هیچ موردی از ابتلا نداشته‌ایم اما این مبتلاشدن افراد و نگرانی از بابت سلامتی عوامل تولید برنامه، دغدغه ای است که در این ایام همواره با تهیه کنندگان و برنامه سازان است.

پنجره باز شامل گفتگوهایی متفاوت با اهالی سلامت، هنرمندان، ورزشکاران و چهره های شاخصی است که سلامت در  زندگی شان نقش تعیین کننده ای داشته و در بعضی موارد مسیر زندگی آن ها تغییر کرده است.

از آیتم های برنامه پنجره باز علاوه بر گفت‌وگوهای متفاوت، می توان به بخش خنده باز با اجرای استندآپ کمدین ها، بخش ۱۱۵ با محوریت کمک های اولیه و اورژانس، بخش دارویی نسخه باز ، بخش عروسکی و نمایشی، گزارشگر ویژه و حضور خواننده های جوان و مطرح کشور در برنامه اشاره کرد.

کارگردان هنری این برنامه حسن نظری و تهیه کنندگی آن برعهده سیدمحمدحسین پورفاضلی است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید