نجفی‌منش گفت: اگر فشار قیمت‌گذاری دستوری کاهش یابد و خودروساز بتواند قیمت را به صورت واقعی افزایش دهد، به طور طبیعی می‌تواند تولید خود را با شیب خوبی افزایش دهد. با افزایش تولید اختلاف قیمت و رانت موجود در بازار به شدت کم می‌شود.

با واقعی شدن قیمت خودرو، رانتی ۱۰۰ هزار میلیاردی نابود می‌شود / تنها راه جلوگیری از تلاطم بازار خودرو افزایش تولید است

سلام نو – سرویس اقتصادی: فرمول جدید قیمت خودرو رونمایی شد و حالا با تصمیم شورای رقابت تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ، شامل ۴۵ درصد محصولات خودروسازان، آزاد شده و به خود شرکت خودرو ساز واگذار شده است. این تصمیم مدافعان و مخالفانی جدی و متعصب دارد که نظراتی ۱۸۰ درصد متضاد دارند.

سازمان بازرسی کل کشور نخستین منتقد دستورالعمل جدید تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ بود. حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس این سازمان، با اشاره به اینکه نمی‌توانیم برای حل مشکلات شرکت‌های خودروساز، فشار قیمتی را به مردم تحمیل کنیم، تأکید کرد: باید نیروها پالایش شده و تولید، صرفه بیشتری پیدا کند نه اینکه با افزایش قیمت انتظار کنترل بازار را داشته باشیم.

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست خود با مسئولان سازمان بازرسی کل کشور، از بازگشت مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به این وزارتخانه خبر داد و این موضوع را از وظایف اصلی وزارت صنعت دانست.

با این وجود بخشی از کارشناسان و فعالین صنعت خودرو به طور جدی حامی آزاد سازی قیمت خودرو هستند و معتقد هستند این اتفاق در نهایت به نفع مصرف کننده نیز تمام می‌شود. امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو از جمله این چهره‌ها است که معتقد است آزادسازی قیمت خودرو در نهایت به کاهش قیمت آن منجر می‌شود. او در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: با آزادسازی قیمت خودرو در این شرایط قطعاً خودروها روند کاهش قیمت خواهند گرفت؛ همین که تنها طرح آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، قیمت خودروی ۳۲۵ میلیون تومانی در یک هفته به ۲۸۰ میلیون رسیده است.

او تأکید دارد که دولت باید آزادسازی قیمت را هر چه زودتر انجام دهد و این اتفاق نباید با بهمن و اسفند گره بخورد چون تورم انتهای سال اثر مثبت آزاد سازی را خنثی می‌کند.

آزاد سازی قیمت خودرو به نفع مصرف کننده و تولید کننده است

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، نیز از دیگر موافقان آزاد سازی قیمت‌ها است. نجفی‌منش در گفت‌وگو با سلام نو تأکید می‌کند که آزادسازی قیمت‌ها تولید را افزایش می‌دهد، قیمت را کاهش روبرو می‌سازد و تلاطم بازار را مهار می‌کند.

وی تنها راه جلوگیری از تلاطم بازار خودرو را افزایش تولید می‌داند و می‌گوید: برای این که بتوان تولید را افزایش داد باید کاری کرد که خودروساز داخلی ضرر نکند. واقعیت این است که متأسفانه امروز به خاطر قیمت‌گذاری دستوری و نامتعارف ، خودروساز داخلی در حال ضرر کردن است.

نجفی‌منش ادامه داد: اگر فشار قیمت‌گذاری دستوری کاهش یابد و خودروساز بتواند قیمت را به صورت واقعی افزایش دهد، به طور طبیعی می‌تواند تولید خود را با شیب خوبی افزایش دهد. با افزایش تولید اختلاف قیمت و رانت موجود در بازار به شدت کم می‌شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پاسخ به این سؤال که آزاد سازی قیمت به گران شدن خودرو منجر می‌شود یا خیر، گفت: واقعی شدن قیمت به معنای افزایش قیمت در کارخانه و کاهش قیمت در بازار است. ما امروز دو قیمت داریم. یک قیمت کارخانه که به شکل بسیار غیرمنطقی پایین و یک قیمت بازار که به شکل بسیار غیرمنطقی بالا است. اگر قیمت تحمیلی و دستوری حذف شود، قیمت کارخانه کمی افزایش پیدا می‌کند و قیمت بازار کم می‌شود و رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی موجود از بین می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم در آن صورت توان خرید خودرو خواهند داشت یا خیر، گفت: مشتری ما امروز چطور با این قیمت حاضر به خرید خودرو می‌شود؟ اگر قیمت بازار کاهش پیدا کند علاقه به خرید پیدا نمی‌کند؟ با این همه این درست است که حتی امروز هم بخشی از مردم توان خرید خودرو ندارد. به نظر می‌رسد بخشی از جامعه که درآمد پایین‌تری دارند باید با یک برنامه‌ریزی مشخص بتوانند تسهیلات خرید خودرو دریافت کنند.

نجفی منش درباره ارزیابی عملکرد وزیر جدید صمت در مدت تصدی این پست گفت: وزیر جدید تازه کار خود را آغاز کرده است و اکنون برای قضاوت عملکرد وی زود است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید