آلودگی تهران چه محصول مازوت باشد، چه گازوئیل، چه خودروهای قدیمی و چه موتورهای از رده خارج، چیزی از مسئولیت دولت، استانداری و شهرداری‌ها کم نمی‌شود. بحران آلودگی هوای شهرهای بزرگ و صنعتی تهران در این دو دهه نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش هم یافته است.

باز هم زمستان، باز هم آلودگی هوا، باز هم تعطیلی؟

سلام نو – سرویس اجتماعی: در خانه بمانید! این بار نه برای کرونا، بلکه برای هوای تهرانی که با فرا رسیدن زمستان باز هم با بحران آلودگی مواجه شده است. آلودگی هوا، به خصوص در شهر تهران، ماجرای جدیدی نیست و شهروندان سال‌ها است با آن می‌سوزند و می‌سازند. با این همه، این بار یک مشکل اساسی وجود دارد و آن در میان بودن پای مازوت است. مازوت از مشتقات نفت و از غیراستانداردترین سوخت‌های موجود در دنیا است.

مازوت یکی از منابع مهم آلودگی هوا است و غلظت گوگرد در آن حدود ۴ درصد است که چندین برابر استاندارد جهانی حتی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است. با این وجود حالا ایران از معدود مصرف کنندگان این سوخت کشنده در جهان است. با این که استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌ها تکذیب می‌شد، اما در نهایت رئیس سازمان محیط زیست این مسئله را تأیید کرد.

عیسی کلانتی در گفت‌وگویی رادیویی که در ششم دی ماه داشت گفت: نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاه‌های غرب تهران به دلیل اینکه با وزش باد، آلودگی‌ها وارد شهر می‌شود، حتماً باید از گاز استفاده کنند.

اما چرا نیروگاه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند؟ کلانتری در پاسخ به این پرسش دو دلیل را مطرح کرد. او تأیید کرد که "دست محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد". مشکل دوم اما این است که در صورت عدم استفاده از مازوت، این سوخت روی دست ایران باد می‌کند. کلانتری با اشاره به اینکه نفت مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم افزود: شرایطی ایجاد شده است که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی رایگان از ما دریافت نمی‌کند.

پیش از این زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران، نیز با اشاره به انباشت مازوت گفته بود: «چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم به این موضوع تن بدهیم که این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند». او با انتقاد از این مسئله گفت «با چه تدبیری به‌جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به‌عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟»

با این وجود مهدی اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استفاده از مازوت به خاطر انباشت در کارخانه‌ها و تحریم را رد کرده است و گفته که دلیل این کار کاهش فشار گاز  و افزایش فشار مصرف گاز خانگی است. او تاکید کرده است در تابستان که مصرف گاز شهری و خانگی کاهش می‌یابد هیچ نیروگاهی از مازوت استفاده نمی‌کند.

اوضاع در تهران چنان بحرانی است که انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا در محل استانداری حاضر شد و از احتمال تعطیلی تهران حرف زد. او گفت: غلظت آلاینده‌های هوا ساعت ۲۱ شب گذشته با شاخص ۱۷۰ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت.

او با اشاره به تمهیداتی که برای هفته پیش رو در نظر گرفته شده است، گفت: اگر آلودگی به حدی رسید که با اقدامات مزبور سلامت جامعه آحاد جامعه به خطر بیفتد، پیشنهاداتی در زمینه تعطیلی را به معاون اول رئیس جمهور و هیئت دولت ارائه می‌دهیم.

آلودگی تهران چه محصول مازوت باشد، چه گازوئیل، چه خودروهای قدیمی و چه موتورهای از رده خارج، چیزی از مسئولیت دولت، استانداری و شهرداری‌ها کم نمی‌شود. بحران آلودگی هوای شهرهای بزرگ و صنعتی تهران در این دو دهه نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش هم یافته است. این هوا انسان‌های سالم را در خطر بیماری قلبی و انسان‌های بیمار را در خطر مرگ قرار می‌دهد! با این همه در دو دهه اخیر ما استراتژی و برنامه مشخصی را درباره آلودگی هوا از سوی نهادهای مسئول شاهد نبودیم و بعید است امسال نیز تغییر اساسی رخ دهد. نه استفاده از مازوت قطع شده و نه ناوگان‌های اتوبوس و کامیون نوسازی شده‌اند. مشخص نیست شهروندان شهرهای بزرگ تا چه زمانی باید هزینه این قصور را با سلامت جان خود بدهند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید