جیل گلدنزیل، استاد دانشگاه با اشاره به بی‌احترامی آمریکا به اخلاق جنگ می‌نویسد: همه ملل جهان به حدود اخلاقی جنگ متعهد هستند. دونالد ترامپ تعهد ایالات متحده به این قوانین را از بین برد.

آمریکا باید به قانون جنگ احترام بگذارد / تمسخر قانون جنگ توسط ترامپ اعتبار آمریکا را خدشه‌دار کرد

سلام نو سرویس بین‌الملل: آمریکای دوران ترامپ، حتی در مقایسه با آمریکای جنگ طلب همیشگی، غیراخلاقی‌تر، غیرمتعهدتر و ستیزه‌جوتر بود. ترور شهید قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در عراق آن هم در حالی که به دعوت رسمی این کشور در ماموریتی دیپلماتیک حاضر بود، تنها نمونه‌ای از این قانون شکنی آمریکای ترامپ است.

جیل گلدنزیل، دانشیار حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل دانشگاه فرماندهی و ستاد تفنگ‌داران دریایی آمریکا معتقد است عدم تعهد ایالات متحده به قانون جنگ، روابط آمریکا با متحدانش و با مردم مناطق مورد حمله را به صورت هم‌زمان خدشه‌دار می‌کند. به باور او تخطی از این قوانین افتخار و غرور سربازان آمریکا را نیز تضعیف می‌کند.

وی که مدرس قانون جنگ است در یادداشتی در نشنال اینترست می‌نویسد: تقریباً غیرممکن است که تمام کشورهای جهان در مورد یک مسئله خاص به نظری مشترک و واحد برسند، اما در سال ۱۹۴۹، جهان تصمیم گرفت تا اساسی‌ترین اقدامی که در تولد دولت - ملت‌ها نقش داشت را محدود و تنظیم کند: جنگ.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: پس از مشاهده جنایات رخ داده در جنگ جهانی دوم، همه کشورهای جهان گرد هم آمدند تا چهار کنوانسیون ژنو را به عنوان هسته‌ اصلی قانون جنگ مدرن امضا کنند. با این کار آنها به اتفاق آرا تصمیم گرفتند که بدترین جنایات جنگ جهانی دوم دیگر هرگز تکرار نشود. با این وجود هفتاد و دو سال بعد، رئیس‌جمهور ایالات متحده با تمسخر به این قوانین نگریست و به آن‌ها خندید. اهانت دونالد ترامپ به قوانین جنگ به روابط آمریکا با متحدین و شرکایش آسیب زده و غرور و افتخار ارتش آمریکا را جریحه‌دار کرده است. واقعیت این است که امروز مشروعیت اقدامات نظامی آمریکا در سرتاسر جهان در خطر است؛ رئیس‌جمهور منتخب، جو بایدن، باید با سرعت هر چه تمام تبعیت آمریکا از قانون جنگ را احیا و اعتماد بین ایالات متحده و شرکایش را بازسازی کند.

گلدنزیل ادامه می‌دهد: ترامپ با تحقیر قانون جنگ شرایط همکاری نیروهای نظامی آمریکا با متحدانش را سخت و سخت‌تر کرد. متحدان ما امروز نسبت به همکاری نظامی با آمریکا بی‌میل هستند و دیگر به سادگی و بدون تضمین امنیت غیرنظامیان، حاضر نیستند اجازه استفاده از خاک خود را به نیروی نظامی ما دهند. همین حالا هم به دلیل شکنجه‌هایی که توسط نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان رخ داده است، بسیاری از متحدین ما محدودیت‌ها را در کار کردن با نیروهای آمریکایی لحاظ کرده‌اند که همکاری با آنان در زمان نبرد را سخت می‌کند. شهروندان خارجی نیز در این شرایط میل بسیار کمتری برای همکاری با نیروهای نظامی آمریکا دارند چون مطمئن نیستند که آنان به قواعد جنگ پایبند باشند. این در حالی است که حمایت شهروندان محلی در هرگونه کنش و درگیری نظامی ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت جلب نظر افکار عمومی گفت: اواسط جنگ عراق این جنگ " اندیشه‌ها و قلب‌ها" بود که در عراق جریان داشت. این مسئله امروز اهمیت مضاعفی دارد چون بیشتر جنگ‌ها در قلمرو اطلاعات و فضای مجازی رخ می‌دهد. در نتیجه می‌بینید که تزلزل آمریکا در تعهد به قوانین جنگ می‌تواند عواقب جدی برای امنیت ملی آن داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عدم تبعیت از قانون جنگ به روحیه نیروهای ما نیز آسیب می‌زند. دفترچه راهنمای قانون جنگ وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که "شرافت و افتخار" یکی از اصول اصلی قانون جنگ است. پیروی از قانون جنگ نقطه تفاوت سربازان آمریکا با قاتلین است؛ این همان چیزی است که اقدامات غیر وحشیانه را مشروعیت می‌بخشد و آنها را در خدمت ملت ما قرار می‌دهد. پیروی از قانون جنگ به سربازان ما این امکان را می‌دهد که با غرور به وظایف خود عمل کنند. آن‌ها با علم به اینکه وظایف خود را طبق چارچوب‌های اخلاقی بین‌المللی انجام می‌دهند این امکان را پیدا می‌کنند که شب با آرامش سر بر روی بالش بگذارند.

وی با ضرورت بازیابی تعهد آمریکا به قانون جنگ می‌گوید: جو بایدن باید سریعاً برای بازیابی قانون جنگ اقدام کند. وی باید با صراحت در مورد اهمیت پایبندی به قانون جنگ صحبت کند و افراد عالی‌رتبه نظامی و غیرنظامی را به خدمت بگیرد تا اطمینان حاصل شود که قانون جنگ در همه سطوح ارتش آمریکا آموزش داده می‌شود. وی همچنین باید اطمینان حاصل کند که هر یک از پیمانکاران دفاعی مانند بلک واتر که برای پشتیبانی یا همراهی با ارتش آمریکا همراه هستند، صرف نظر از اینکه توسط وزارت دفاع آمریکا استخدام شده باشند یا نه، در مورد قانون جنگ تفهیم شده باشند.

گلدنزیل با اشاره به دردسرهای پیمانکاران نظامی می‌گوید: پیمانکاران از نظر تعهد به قانون جنگ وضعیت مبهمی دارند، چون نیروی نظامی سنتی نیستند و بر مبنای این قوانین رشد نکرده‌اند؛ با این حال غیرنظامیان محلی و حتی شرکای ما تفاوتی بین مسلسل یک سرباز آمریکایی و یک نیروی پیمانکار مثل بلک واتر قائل نیستند. دولت ایالات متحده باید قراردادهای خود را منوط به آموزش قانون جنگ کند و عواقب سختی را برای تخلفات به پیمانکاران تحمیل کند. سرانجام، بایدن، رئیس‌جمهور منتخب و کنگره بعدی باید برای رفع خلأهایی در قانون ایالات متحده تلاش کنند که تعقیب پیمانکاری مانند بلک واتر در دادگاه‌های ایالات متحده را دشوار می‌کند. پیمانکاران نظامی از قانون بالاتر نیستند.

وی در انتها می‌نویسد: همه ملل جهان به حدود اخلاقی جنگ متعهد هستند. دونالد ترامپ تعهد ایالات متحده به این قوانین را از بین برد. قانون جنگ برای محافظت از غیرنظامیان و نظامیان در برابر رنج‌های غیرضروری جنگ تصویب شد. این قانون چارچوب مشترکی را در اختیار ارتش ایالات متحده قرار می‌دهد که در آن می‌تواند با متحدان و شرکای خود کار کند. همچنین به سربازان ما این امکان را می‌دهد که عزت خود را حفظ کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید