رسانه‌های عربی منطقه در واکنش به سخنان دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه با شبکه المیادین نوشتند: این سخنان غاصبان رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخت.

وحشت اسرائیلی‌ها از سخنان سید حسن نصرالله

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رسانه‌های عربی منطقه با تحلیل و بررسی سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه شب گذشته (دوشنبه) با شبکه المیادین نوشتند که این سخنان کارشناسان اسرائیلی و غاصبان سرزمین های اشغالی را به وحشت انداخت.

پایگاه اطلاع رسانی «دام پرس» امروز (سهشنبه) با اشاره به سخنان  سید "حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه با شبکه المیادین به نقل از «إیلی بار أون» از کارشناسان امور اسرائیل اعلام کرد: مصاحبه نصرالله دارای دو پیام اصلی بود؛ اول اینکه به رغم شیوع بیماری کرونا، موشک های نطقه زن حزب الله دو برابر افزایش یافته اند و دوم اینکه حتی در جنوب اسرائیل هیچ هدفی وجود ندارد که حزب الله نتواند به آن دست یابد و آن را هدف قرار ندهد.

« بار اون» با بیان اینکه حزب الله و ایران به رغم بحران کرونا، تمام تلاش خود را برای افزایش تعداد و کیفیت ذخایر موشکی نقطه زن خود انجام می دهند، گفت: باید سخنان نصرالله را در زمینه موشک هایی که حزب الله در اختیار دارد باور کرد.  

این کارشناس اسرائیلی افزود: به نظر می رسد تعداد موشک های سنگین دارای کلاهک به وزن نیم تُن و همچنین آنچه که حزب الله در اختیار دارد، افزایش یافته است و روند این افزایش با قدرت و بدون مزاحمت ادامه دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصاحبه نصرالله به نظر می رسد که حزب الله اکنون یک انبار موشک های سنگین و دوربرد نقطه زن دارد که به جنوب اسرائیل می رسند و گمان می رود که موشک های ذولفقار باشد که برد آنها ۷۰۰ کیلومتر و وزن کلاهک آنها نیز حدود ۷۰۰ کیلوگرم است.

 «بار اون» بر لزوم انجام کارهای امنیتی و سیاسی به منظور جلوگیری از پیشرفت حزب الله و به موازات آن، توسعه ابزارها و روش هایی برای اخلال در پیشرفت حزب الله تاکید و بیان داشت: همه چیز قابل پیش بینی بود و هنوز هم تعجب آور است.

به نوشته «دام پرس» سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته در مصاحبه با شبکه المیادین ‌گفت که تعداد موشک های نقطه زن مقاومت نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است و تاکید کرد که حزب الله قادر است در سراسر فلسطین اشغالی هر هدفی را بطور دقیق مورد هدف قرار دهد.

نصرالله افزود: اسرائیلی ها باید نگران مقاومت در زمین، دریا و هوا باشند.وی همچنین از اموری سخن گفت که مقاومت در اختیار دارد و اسرائیلی ها از آن بی اطلاع هستند و در یک حلقه بسیار تنگ قرار دارند.

به نوشته دام پرس، رسانه های اسرائیلی با دقت تمام سخنان شب گذشته نصرالله را دنبال کردند و بخش های زیادی از آن را ترجمه و منتشر کردند و بر روی موشک های نقطه زن حزب الله و این موضوع که در صورت بمباران لبنان پاسخ مقاومت مناسب خواهد بود، متمرکز شدند.

«روعی کایس» مفسر امور عرب در کانال «کان» رژیم صهیونیستی نیز در صفحه توییتر خود نوشت: همانطور که نصرالله گفت، حزب الله قادر است دقیقاً  هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهد و اگر رژیم اسرائیل به عنوان مثال به تأسیساتی در بقاع حمله کند، پس از آن با وجود موشک های نقطه زن حزب الله، یک پاسخ متناسب وجود خواهد داشت.

وی افزود: این مساله روشن می کند که کشتن یک نیروی حزب الله در سوریه، بی جواب نخواهد ماند.  

پایگاه اطلاع رسانی رای الیوم نیز در این باره نوشت: «سید حسن نصرالله» در یک گفت وگوی ماراتونی با شبکه المیادین حدود چهار ساعت سخن گفت که پر از شگفتی، اطلاعات و تجزیه و تحلیل درباره مسائل منطقه و تحولاتی که در آن اتفاق افتاده است، بود. نکته قابل توجه این بود که در طول این گفت وگو، «نصرالله» با آرامش و روان صحبت می کرد و از هیچ یاد داشتی استفاده نمی کرد  و این، این روزها یک چیز نادر برای اکثر رهبران عرب است.

در این گفت وگو، پنج محور اصلی در میان این مجموعه عظیم حقایق، نظرات و اسرار توجه ما را جلب کرد:

اول: نصرالله برای اولین بار فاش کرد که حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در پشت  ورود موشک های "کورنت" و سایر تجهیزات پیشرفته نظامی به جنبش های "حماس" و "جهاد اسلامی" به نوار غزه قرار داشته است و این موشک ها افسانه تانک "مرکاوا" که افتخار صنعت نظامی اسرائیل است را فرو ریخت و از سال ها پیش از ورود هرگونه تانک به نوار غزه جلوگیری کرد.

دوم: اینکه وقتی سید حسن نصرالله از بشار اسد رئیس جمهور سوریه اجازه خواست تا این موشک ها که سوریه از روسیه خریداری کرده و پول آنها را بصورت نقدی پرداخت کرده بود و در انبارهای جنگ موجود بود را به غزه ارسال کند، بشار اسد به رغم اختلافی که به دلیل مواضع حماس علیه سوریه پس از حوادث سال ۲۰۱۱ بین او و حماس به وجود آمده بود، فورا" و بدون تردید این خواسته را پذیرفت.  

سوم: نصرالله از اطلاعاتی پرده برداشت که به دست آوردن آن فراتر از توانایی یک حزب است، مبنی بر اینکه شاهزاده «محمد بن سلمان» در سفر خود به واشنگتن از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواست تا نقشه ترور او (نصرالله) را اجرایی کند و پیشنهاد داد که همه هزینه های مربوط به این برنامه و عواقب آن را پرداخت خواهد کرد و رئیس جمهور آمریکا موافقت کرد که این ماموریت توسط "موساد" یعنی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل انجام شود.

چهارم: حزب الله از نظر نظامی قوی تر شده است و موشک های پیشرفته نقطه زن حزب الله که می تواند به هر هدف اسرائیلی در اعماق خاک فلسطین اشغالی برسد در سال های اخیر چندین برابر شده است.

پنجم: وی برای اولین بار فاش کرد که گروه های شیعه عراقی به طور فعال در مقاومت در برابر اشغال عراق توسط آمریکا مشارکت داشتند و بدین ترتیب آن را شکست دادند و آمریکایی ها را مجبور کردند که از کنار سایر جریان های سنی عقب نشینی کند، با این حال، نقش، فعالیت‌ها و عملیات جریان های اول یعنی شیعیان عراق پنهان بود.

قابل ذکر است، گروه های مقاومت در نوار غزه به ویژه حماس که موشک های "کورنت" و فناوری ساخت موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین را از "حزب الله" یا مستقیماً از ایران دریافت کردند، این واقعیتها را از پایگاههای فلسطینی و عربی خود به منظور خشمگین نشدن شاخه های سیاسی اسلام گرایان سنی خود به ویژه جنبش "اخوان المسلمین" که در سنگر دیگر علیه سوریه، ایران و به ویژه حزب الله ایستاده بود، پنهان کردند.

آنچه نصرالله درباره درخواست ولیعهد سعودی از رئیس جمهور آمریکا و سرویس های امنیتی این کشور برای انجام ترور خود ارائه داد به چند دلیل برای روزنامه رای الیوم تعجب آور نبود که مهمترین آن این است که دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا ( CIA ) در مارس ۱۹۸۵ اقدام به ترور محمد حسین فضل الله به وسیله یک خودرو بمب گذاری شده در چند متری خانه اش در ضاحیه کرد و شاهزاده بندر بن سلطان که سفیر عربستان در واشنگتن بود، انکار نکرد که در آن زمان یک میلیون دلار برای این عملیات اختصاص داده است.

موضوع دیگر این است که مقامات سعودی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ (جنگ 33 روزه) هنگامی که حزب الله را مسئول این جنگ دانستند در سنگر متجاوزان اسرائیلی ایستاده بودند و آشکارا آرزوهای خود را بیان کردند که اسرائیل در این جنگ پیروز خواهد شد؛ همانطور که دشمن خود «جمال عبدالناصر» را شکست داد و شوکت او را در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ شکست.  

ما نمی توانیم به سرعت فراموش کنیم که شاهزاده بن سلمان  مسئولیت خود درباره ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول را پذیرفت، اما دادگاه فعلی عربستان نقش مستقیم او در اجرای این جنایت را تشخیص نداد.

نیاز است که این اطلاعات و تحلیل آنها به صورت کتاب در آید اما کافی است که سید حسن نصرالله از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، زیرا به رغم تهدیداتی که ترور او را از چند طرف هدف قرار داده است از پاسخ دادن به طرفداران خود و حضور مستقیم در صفحه تلویزیون، در یکی از مهمترین فصول جنگ روانی با تنویر افکار عمومی، مقامات اسرائیلی که از قبل مشکل داشته اند را به چالش بکشد و مشکلات آنها را افزایش دهد.  

ما اصلاً درباره مساله زمان یا موضع کم و بیش عملیات انتقام ترور (و شهادت سپهبد) حاج قاسم سلیمانی و حاج ابو مهدی المهندیس بحث نمی کنیم زیرا همانگونه که بزرگترین ناظران سیاسی و از جمله ما فکر می کنیم، هرکس پایگاه بزرگ آمریکایی «عین الاسد» در غرب عراق را موشک باران می کند و قبل از آن پیشرفته ترین پهپاد آمریکایی را بیست کیلومتر بالاتر  از تنگه هرمز و بر فراز آب های آن سرنگون کند، می تواند انتقام ترور (شهید) قاسم سلیمانی و همراهش ابو المهندس را بگیرد.  

پایگاه خبری العهد لبنان نیز با بازتاب سخنان دبیر کل حزب الله لبنان به نقل از «وسیم بزی» یکی از تحلیلگران مسائل سیاسی نوشت که این گفت و گو به مدت چهار ساعت بطول انجامید و در حالی که تنها ۲۶ روز دیگر به عمر دولت « دونالدترامپ» باقی است و سید حسن نصرالله به سوالات مختلف نه تنها مربوط به آینده منطقه بلکه درباره آینده آمریکا پاسخ داد.     

العهد با اشاره به اینکه سخنان سید حسن نصرالله در آستانه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی انجام شد، گفت: درباره شهید سلیمانی و شهید ابومهندس رهبران ایران و عراق یا نزدیکان ایشان صحبت کرده اند، اما سخنان سید حسن نصرالله یک بعد اضافی، استثنایی و برجستگی ویژه به او داد و اینکه چقدر این دو فرمانده بزرگ با هم نزدیک بوده اند و همکاری های عمیقی بین آنها برقرار بوده است.  

بزی با اشاره به اینکه سید حسن نصرالله واقعیت ها و توازن قوا را به نسبت هم مجدداً ترسیم و پارامترهای مرحله بعدی و زمینه های آن و تاثیر حوادث پیرامونی را پیش بینی کرد، افزود: وی چشم انداز برجسته ای در چارچوب درگیری های موجود ارائه داد و دستاوردها و نا امیدی ها را در دامنه واقعی آنها قرار داد در حالی که واقعیت ها را انکار نکرد به این معنا که هرچه بیشتر بجنگیم، احتمال برد و باخت نیز بیشتر خواهد بود و باخت فقط ضرر در راه برد است.

به گفته بزی، دبیر کل حزب الله در این گفت وگو یک رویکرد منظم از مرحله گذشته برای پایه گذاری مرحله بعدی را ارائه داد با این آگاهی که این مرحله انتقال از سال به سال نیست بلکه همانگونه که ویروس کرونا شکل داد ممکن است یک انتقال از جهانی به جهان دیگر باشد. در آمریکا یک انتقال از دولت به دولت دیگر است، اما چارچوب درگیری، انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر است.  

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: سید حسن نصرالله در این مصاحبه موضوعات را در جایگاه واقعی آنها موقعیت بندی کرد به ویژه اینکه محور مقاومت در معرض یک کارزاری قرار گرفته که (دشمن) قصد دارد آن را تضعیف و روحیه مقاومت را از بین ببرد و توازن قوا را از محدوده عملیات واقعی خارج کند.

وی افزود: این کارزار مجموعه های ابزاری تبلیغاتی شامل مجموعه ای که باعث می شود رسانه های بسیار قدرتمند برای محور دیگر به ابزار اساسی تبدیل شوند را شامل می شود، زیرا حقایق توازن قوا در همه میادین محور دستکاری می شود و از تاثیر حوادثی که اتفاق افتاده از جمله ترور فرماندهان شهید خصوصاً اینکه چند روز با بزرگداشت اولین سالگرد شهادت آنها فاصله داریم، بهره مند می شوند.  

بزی اظهار داشت: همه دلایلی که نصرالله بیان کرد، با توجه به اینکه در لحظه انتقال قدرت در آمریکا بین یک دولت شکست خورده و یک دولت آینده هستیم و مواضع پیچیده عربستان در مسئله ائتلاف با دشمن صهیونیستی یا موضع آن در مورد لبنان و محور مقاومت بسیار اساسی بود.  

وی افزود: به نظر من این مصاحبه واقعیت ها و دقایقی از تاریخ طی ده سال گذشته در همه زمینه های ارتباط همکاری سید نصرالله و حاج قاسم سلیمانی را فاش کرد. حقایقی که در پشت رسانه ها پنهان شده اند و برای به دست آوردن آنها نیاز است که گفتمان سازی شود.

بزی تاکید کرد: هنگامی که سید حسن نصرالله با تمام وضوح به آمریکا گفت که من با تو جنگیدم و با تو خواهم جنگید و در کل کره زمین با توی مغرور خواهم جنگید و از تو نمی ترسم بلکه بخشی از مقابله با تو در عراق، سوریه، لبنان،  فلسطین و یمن  بودم. پس تاکید می کنم طبیعی است مساله ای که زندگی مرا در معرض [خطر] قرار دهد در چارچوب مواجه با من قرار گیرد، این یک فکر جدید بود.    

وی افزود: حسن نصرالله با تمام خونسردی، صلابت و قدرت متکبرترین دولت های جهان یعنی آمریکا، رژیم اسرائیل و عربستان سعودی را خطاب قرار داد و بسیار واضح به آنها گفت که ما بر انتخاب خود پایبندیم و جنگ را ادامه می دهیم و برای ما، احتمال شهید شدن در این نبرد امری طبیعی است، اما اینکه روی تخت خود بمیریم، غیر طبیعی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی جهان عرب اظهار داشت: این سخنرانی آمریکایی ها، سعودی ها و اسرائیلی ها را به چالش کشید و مساله جدیدی را مطرح کرد که نشان می دهد واقعیت میزان قدرت درگیریها در منطقه در ماه های گذشته توسط رسانه ها مورد استفاده قرار نگرفته است و اساس آن واکنش انتقام جویی و انتقام نیست بلکه ادامه آن رسیدن به هدف نهایی و خط پایان با مبارزه برای پیروزی و شکست دشمنان است.

وی افزود: حسن نصرالله چشم انداز برجسته ای از مسیر انبوه ۱۰ سال تقابل و رویارویی با استکبار ارائه داد که هنوز به روش صحیح خود ادامه دارد.

بزی افزود: سخنان دبیر کل حزب الله پیام اطمینان بخش به کسانی است که می خواهند از منطقه، ثروت و مردم آن دفاع کنند همانگونه که محور مقاومت هنوز در مسیر صحیح و ثابت به سمت پیروزی های بعدی در حرکت است.

پایگاه اطلاع رسانی النشره لبنان نیز سخنان سید حسن نصرالله در مصاحبه با شبکه " المیادین درباره راهبردها، اطلاعات و آینده نگری را جامع و صریح دانست و افزود: آنچه قابل توجه بود اینکه دبیرکل حزب الله، فعالیت عربستان سعودی برای ترور خود را پس از مدت طولانی به ویژه پس از جنگ یمن فاش کرد.

این رسانه لبنانی با اشاره به اینکه موضوع درخواست عربستان و پیشنهاد پرداخت غرامت مادی به رژیم اسرائیل برای انجام این ماموریت بحث برانگیز است، افزود: ایده وجود "اسرائیل به طور کلی" آیا فقط یک عامل ترور در ازای جبران خسارت مالی است؟ یا "آیا منافع استراتژیک و ملی و منافع مردمشان در این گزینه و میزان تمایل به رفتن به سوی جنگ خارجی مهمتر است"؟.

النشره در ادامه اضافه کرد: به نظر می رسد که ولیعهد سعودی مانند ترامپ بدون محاسبه هزینه های انسانی و بی ثباتی در کل منطقه خاورمیانه، تمام مسائل را با هزینه های مالی آنها اندازه گیری می کند.

بر اساس این رویکرد، می فهمیم که تصمیم گیرنده "اسرائیلی" - در پاسخ به پیشنهاد ولیعهد سعودی، سودهایی را که اسرائیلی ها از ترور نصرالله به دست می آورند در نظر خواهد گرفت.  

اول اینکه شواهد تاریخی ثابت کرده است که ترور «عباس الموسوی» رهبر سابق حزب الله بر آنچه اسرائیلی ها از آن ترور می خواستند، تأثیر منفی داشته است زیرا حزب الله قویتر شد و شخصیت قوی با دیدگاه باز و منطقی «سید نصرالله» باعث گسترش افق دید حزب الله به ساختارهای دیگر تشکیل دهنده لبنان شد و  حزب الله در زمان نصرالله از قدرت بیشتری برخوردار بود تا زمانی که موسوی رهبری آن را برعهده داشت.

دوم اینکه تجربه جنگ ژوئیه و عواقب آن و سپس مشارکت حزب الله در درگیریهای مداوم در سوریه، تجربه جنگی بزرگی را به آن بخشید و قدرت بازدارندگی حزب الله برابر رژیم اسرائیل را افزایش داد بنابر این اسرائیلی ها این را در نظر دارند که با ترور یکی از اعضای حزب الله حتی در سوریه ماجرا چگونه خواهد بود، چه رسد به اینکه "اسرائیل" شخصاً نصرالله را ترور کند؟.

حزب الله خویشتنداری و پاسخگویی در مکان و زمان مناسب را ترجیح داده است، اما این مساله گزینه خوبی برای حزب الله نیست و جنگ به ناچار رخ خواهد داد، اما پیش بینی پیشرفت و نتایج آن دشوار است.

سوم: اعتماد به گزارش های رسانه ای که نشان دهنده ضعف حزب الله در نتیجه فشار شدید آمریکا بر لبنان و اینکه سقوط بخش بانکی و کاهش ارزش لیره لبنان تأثیر منفی بر توانایی مالی حزب الله داشته است، ثابت شده که نادرست است.

النشره اضافه کرد: مشخص شده است که حقوق، دستمزد و هزینه های عملیاتی حزب الله به دلار آمریکا پرداخت می شود و این حزب از بخش بانکی لبنان در نقل و انتقالات و معاملات مالی خود استفاده نمی کند بنابراین افزایش ارزش دلار و سقوط قیمت لیره  تأثیر عکس داشته است و حزب الله توانسته است این تهدید را به یک فرصت تبدیل کند.

النشره با اشاره به اینکه موقعیت حزب الله و روحیات فرماندهان آن در مقایسه با فرماندهان سایر نیروهای مقاومت در منطقه نوشت: به نظر می رسد محاسبات اسرائیلی ها برای ترور نصرالله دقیقاً مطابق خواسته ترامپ و ولیعهد سعودی نبوده است، زیرا هرگونه بی عقلی در سوق دادن منطقه به جنگ، ممکن است منطقه را درگیر جنگی جامع کند که شروع کننده آن نمی داند چگونه پایان خواهد یافت؟ از اینرو به احتمال زیاد، رژیم اسرائیل به دلیل هزینه زیاد متناسب با سود حاصله و کمک هزینه مالی ارائه شده، بی توجه به پیشنهاد عربستان بوده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید