امروز با حضور ایران در لیست سیاه FATF نه تنها امنیت جانی و سلامت مردم به خطر افتاده، بلکه حتی در خرید خوراک دام هم مشکل ایجاد شده و امنیت غذایی مردم به خطر افتاده است. البته این شرایط چندان غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی نبود و روزی که مجمع دنبال رد کردن FATF بود بسیاری درباره این مسئله هشدار داده بودند.

ضررهای ادامه‌دار عدم تصویب FATF؛ چرا مخالفان FATF با دور زدن تحریم‌ها واکسن نمی‌خرند؟

سلام نو - سرویس سیاسی: با بازگرداندن FATF به مجمع با خواست رئیس‌جمهور و موافقت رهبری و همچنین عدم خرید واکسن به خاطر حضور ایران در لیست سیاه FATF ، موج جدیدی از واکنش‌ها نسبت به این لوایح شکل گرفت. موافقان این لایحه به وضعیت کشور اشاره کردند و عدم خرید واکسن و مشکل در خرید خوراک دامی را دو نمونه اخیر حضور در لیست سیاه FATF دانستند.

در مقابل مخالفان FATF همچنان بر حرف‌های سابق خود پافشاری می‌کنند. مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با عصر ایران گفت که اگر مجمع بخواهد به صورت جدی در مورد این لوایح رأی گیری کند قطعاً رد می‌شوند. او دلیل اصلی مخالفت مجمع با FATF را این‌گونه تشریح کرد: استدلال‌هایی که در مجمع در مورد رد لوایح وجود دارد این است که این کنوانسیون‌ها به نفع مردم ما نیست. ذوالنوری وضعیت فعلی که نه رد رسمی و نه تأیید لوایح است را شرایطی مطلوب برای دولت دانست.

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همین نظر را دارد. او در توییتی مدعی شده که «ما در مجمع برای حفظ کیان دولت دلایل مخالفت خود را با «FATF» علنی نکردیم و عملاً نظر شورای محترم نگهبان که در جهت ردکردن پیوستن به «FATF» بود، حکمفرما شد. اکنون هم شرایط تغییری نکرده است، بلکه دلایل آشکارتری وجود دارد که نشان می‌دهد.»

ذوالنوری و میرسلیم در حالی تأیید نکردن FATF را به نفع مردم و در جهت حفظ کیان دولت می‌کنند که علی ربیعی، سخنگوی دولت، به طور ضمنی ادعای علی مطهری درباره ایجاد مانع بر سر خرید واکسن به دلیل نپذیرفتن لوایح مرتبط با FATF از سوی ایران را تأیید کرد. علی مطهری دو روز پیش در توییتی نوشته بود: «به خاطر این که در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

چهره‌های مخالف FATF در مجمع به روایت روزنامه سازندگی

همه واکسن خریدند جز ایران

در حالی ایران هنوز موفق به خرید یک دوز واکسن نشده است که عراق با تمام مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود، می‌خواهد بیشترین میزان هرگونه واکسن جهانی را برای بیش از ۲۰ درصد جمعیت خود که حدود هشت میلیون نفر می‌شود، دریافت کند. تا این لحظه تزریق واکسن در عراق مجانی است. فرانسه اعلام کرده است این کشور با نزدیک به ۷۰ میلیون نفر جمعیت قصد خرید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن از شش شرکت مختلف را دارد و واکسن را به شکل رایگان در اختیار مردم می‌گذارد.

اندونزی با حدود ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت یکی دیگر از مشتریان واکسن شرکت سینوواک و یکی از اولین کشورهای دریافت کننده واکسن کرونا است. انگلستان، عربستان، آمریکا، کانادا، روسیه و قطر هم از جمله کشورهایی هستند که تزریق واکسن را شروع کرده‌اند.

در چنین شرایط مسئولان با دلایل مختلف خبر از عدم امکان خرید واکسن می‌دهند. یک روز هواپیما نیست، یک روز فریز مطلوب نیست و یک روز هم پول نیست! در نهایت اما مشخص می‌شود که تمام مشکلات به عدم پذیرش FATF باز می‌گردد. در چنین شرایطی ایران تازه در حال تست محدود واکسن ایرانی کرونا است، واکسنی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت در انتهای بهار به تولید انبوه می‌رسد.

آن چنان که مشخص است و از تلاش مسئولان دولتی بر می‌آید حداقل بخشی مهمی از دولت و مجلس دنبال خرید واکسن بودند و حتی اقداماتی در این زمینه رخ داده است، اما عدم تصویب FATF امکان نقل و انتقال پول را از ایران سلب کرده است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد

امروز با حضور ایران در لیست سیاه FATF نه تنها امنیت جانی و سلامت مردم به خطر افتاده، بلکه حتی در خرید خوراک دام هم مشکل ایجاد شده و امنیت غذایی مردم به خطر افتاده است. البته این شرایط چندان غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی نبود و روزی که مجمع دنبال رد کردن FATF بود، بسیاری درباره این مسئله هشدار داده بودند. زمانی که ایران در آستانه ورود به لیست سیاه FATF بود، نه تنها کارشناسان داخلی بلکه حتی چین و روسیه از طریق کانال بانک مرکزی هشدار دادند که در صورت ورود ایران به لیست سیاه، همکاری این دو شریک مهم هم با تهران کم می‌شود.

با وجود تمام این‌ها، مخالفین لوایح FATF بر حرف خود پافشاری کردند و درست مثل امروز از مصلحت مردم و حفظ کیان دولت سخن گفتند. عباس آخوندی در پاسخ به توییت میرسلیم از او خواست که ملاحظه را کنار بگذارد و دلایل عدم تأیید FATF را بگوید. آخوندی خطاب به این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لطفاً هیچ ملاحظه کیان دولت را نکنید و به مردم توضیح دهید. قانون چیزی نیست که دلایل آن را از مردم با ملاحظاتی پوشیده دارید. قانون یعنی رفتار قاعده‌مند و تکرارپذیر مردم که نه با اراده شما در مجمع شکل می‌گیرد و نه با رفت‌وآمد مجلسیان عوض می‌شود. شما دلیل‌هایتان را اعلام کنید، آنگاه ببینید آیا مردم با شما همراه خواهند شد یا تصمیم شما را تحمیل اراده اقلیت بر خود می‌دانند؟ این چه قانونی است که نمی‌توانید درباره آن به مردم توضیح دهید و مردم را همراه خود کنید؟

 مخالفان FATF پیوستن به آن را مخّلِ دور زدن تحریم‌ها می‌دانستند. حالا باید به این مخالفان گفت که چرا با دور زدن تحریم‌ها سهم واکسن ایران را حفظ نکردید؟ چرا از چین یا روسیه واکسن نخریدید؟ چرا حالا برای نشان دادن بی اثر بودن لیست سیاه FATF و ثابت کردن اشتباه دولت با دور زدن تحریم واکسن نمی‌خرید؟

هرچند حسن روحانی این روزها مدام به مردم اطمینان می‌دهد که واکسن کرونا از خارج وارد خواهد شد و تنها به واکسن تولید داخل بسنده نمی‌شود، اما اگر کسی به خاطر حتی یک روز تاخیر در واردات این واکسن، آن هم به خاطر حضور ایران در لیست سیاه FATF، جانش را از دست بدهد، مجمع تشخیص مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد؟

مشخص نیست مجموعه استدلال‌های میرسلیم و دیگر مخالفان FATF در مجمع بر چه چیزی استوار است که قیمت آن به خطر افتادن جان ۸۰ میلیون ایرانی به خاطر عدم خرید واکسن و به مشکل خوردن امنیت غذایی ایران و مسائلی از این دست است. چه مصلحتی بالاتر از حفظ جان مردم و امنیت آنان وجود دارد؟ 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید