جمشید شایانفر، معاون اداره کل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت گفت: کمبود ویتامین دی منجر به مشکلات و بیماری های جدی می شود و نورخورشید بیشترین تاثیر در جذب این ویتامین دارد.

۸۰ درصد ایرانی‌ها کمبود این ویتامین را دارند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، جمشید شایانفر، افزود: بیشتر افراد از طریق تابش مستقیم نور خورشید بر پوست مقدار کافی ویتامین دی به دست می‌آورند ولی باید توجه داشت که پوشیدن لباس، رنگ پوست، دود، گرد و غبار، شیشه پنجره، هوای ابری و کرم‌های ضد آفتاب مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش به بدن و تبدیل پیش سازها به ویتامین دی می‌شوند.

معاون اداره کل بیمه‌گری سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه با مصرف برخی مواد غذایی مانند شیر و یا دوغ غنی شده، ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد و سالمون، تخم مرغ، کره، میگو و برخی از مغزها مانند بادام، فندق و گردو بخشی از ویتامین دی مورد نیاز بدن تأمین می‌شود، گفت: کمبود ویتامین دی معمولاً در افرادی به وجود می‌آید که به اندازه کافی و یا به طور صحیح در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، رژیم بسیار محدودی از مواد غذایی حاوی ویتامین دی داشته و یا دچار اختلال در جذب این ویتامین می‌باشند.

وی افزود: کمبود ویتامین دی منجر به مشکلات جدی از جمله راشیتیسم و نرمی استخوان، کاهش جذب کلسیم، کاهش تراکم استخوان و شکستگی استخوان می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده بر نقش احتمالی کمبود ویتامین دی بر بیماری‌هایی مانند دیابت، پرفشاری خون، زوال عقل (دمانس)، سرطان و بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس دلالت دارد. بنابراین با توجه شیوع قریب به ۸۰ درصدی کمبود این ویتامین در ایران، توصیه می‌شود مردم با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور صحیح و مصرف مکمل‌های ویتامین دی، کمبود این ویتامین را برطرف نمایند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید