حسین کمالی با اشاره به قانون انتخابات مورد بحث در مجلس گفت: با این ساز و کاری که در حال تولید آن هستند، مشارکت حداکثری مردم تحقق نخواهد یافت، هر وقت هم که حضور مردم در کنار انقلاب کم‌رنگ شود،  با توجه به اینکه همیشه تکیه انقلاب بر حمایت مردم بوده است انقلاب به شدت تضعیف خواهد شد.

این‌طور به نظر می‌رسد که قانون انتخابات بر اساس مشخصات رقبا نوشته می‌شود! / ساز و کار اجماعی اصلاح‌طلبان کاملا قطعی نشده است

سلام نو – سرویس سیاسی: ۳۰+۱۰ ظاهرا نام ساختار جدید اجماعی اصلاح طلبان است. به گفته رسانه‌ها در آخرین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مصوب شد که نهادی اجماع‌ساز با حضور ۳۰ حزب دارای مجوز وزارت کشور تشکیل شود. ۱۰ شخصیت ملی اصلاح طلب هم به عنوان مشاور در کنار این نهاد حضور خواهند داشت.

دایره گسترده‌ای از احزاب اصلاح طلب در لیست حامیان این طرح شناخته می‌شوند، از جمله خانه کارگر، حزب اتحاد ملت ایران، حزب اسلامی کار، حزب اعتماد ملی،‌ حزب اراده ملت ایران، حزب ندای ایرانیان و حزب کارگزاران سازندگی.

با این همه همین حالا هم انتقاداتی نسبت به این نهاد اجماع ساز جدید مطرح شده است و برخی از اعضای ارشد همین احزاب نسبت به این ساز و کار انتقاداتی را وارد کرده‌اند.

حسین کمالی، رییس کمیته سیاسی شورای هماهنگی اصلاحات، در گفت‌وگو با سلام نو شکل گرفتن این ساختار را تایید کرد، اما تاکید کرد که هیچ چیز نهایی نشده و هنوز امکان تغییراتی در این ساختار وجود دارد.

او با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره نهاد جدید اجماع ساز اصلاح‌طلبان گفت: آن چیز که در رسانه‌ها درباره ساختار جدید اصلاح‌طلبان گفته شده است یک خبر غیرقطعی است.

دبیر کل حزب اسلامی کار ادامه داد: این به معنای آن است که خبر طرح شده دور از واقعیت نیست، اما هنوز قطعیت پیدا نکرده است و مذاکره برای نهاد اجماع ساز، ساز و کار و ترکیب آن هم‌چنان ادامه دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که به احتمال زیاد همین ساز و کار تصویب می‌شود گفت: با این همه، هنوز هیچ چیز قطعی نشده است و امکان تغییراتی وجود دارد.

وی درباره برخی انتقادات درباره حضور ده چهره شاخص ملی در ترکیب جدید اصلاح‌طلبان گفت: نقش ده نفری که انتخاب خواهند شد مشورتی است و در کنار ساختار جدید حضور خواهند داشت.

کمالی درباره کم و کیف حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: این بستگی به روشی دارد که شورای نگهبان در پیش می‌گیرد. باید دید شورای نگهبان به سمت انتخابات پر شور و مردمی گرایش دارد یا انتخاباتی خلوت که نفرات موردپسند خود را در مسند امور قرار دهد.

دبیر کل حزب اسلامی کار با اشاره به مصوبات و تصمیمات اخیر مجلس افزود: آنچه که از مصوبات اخیر مجلس بر می‌آید آن است که اهالی بهارستان، روز به روز و ساعت به ساعت در حال تنگ‌تر کردن دایره و کاهش میزان مشارکت مردم هستند و شرایطی را به وجود می‌آورند که افراد کمتری در صحنه انتخابات حاضر شوند.

وی با انتقاد از رویکرد مجلس در اصلاح قانون انتخابات ادامه داد: این‌طور به نظر می‌رسد که قانون انتخابات بر اساس مشخصات رقبا نوشته می‌شود! با این تفاسیر بعید نیست که در آینده نزدیک نمایندگان به گونه‌ای عمل کنند که میزان و نوع تحصیلات را در قانون با نامزد مورد نظر خود تنظیم کنند.

کمالی این رویکرد را به ضرر نظام دانست و گفت: این راهی که مجلس در پیش گرفته است، با روح و اصول قانون اساسی فاصله دارد و در تعارض است و برای نظام اسلامی زیان بار است.

دبیرکل حزب اسلامی کار با انتقاد از انحصار طلبان گفت: سعدی می‌گوید چشم مرد تنگ دنیا دوست را/ یا قناعت پر کند یا خاک گور. این طمع ورزی، انحصار طلبی و خودبینی‌های یک طیف خاص، در نهایت به نظام آسیب زده و یا به حذف همیشگی خودشان از صحنه سیاست منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: با این ساز و کاری که در حال تولید آن هستند، مشارکت حداکثری مردم تحقق نخواهد یافت، هر وقت هم که حضور مردم در کنار انقلاب کم‌رنگ شود،  با توجه به اینکه همیشه تکیه انقلاب بر حمایت مردم بوده است انقلاب به شدت تضعیف خواهد شد.

کمالی با اشاره به رویکردهای بعضی جریان‌ها به ماجرای برجام و مذاکره احتمالی با آمریکا گفت: اگر منافع ملی و مصالح کشور برای ما مطرح باشد و نه خود بینی و خودخواهی، می‌توانیم از تمام فرصت‌ها در جهت تامین منافع کشور استفاده کنیم؛ ولی متاسفانه ما شاهد این هستیم که بعضی وقت‌ها، منافع ملی و حتی اصل نظام را قربانی بقای خود و جریانات سیاسی مربوطه می‌کنیم و به خاطر دست آوردهایی کوچک اصل نظام را هم به خطر می‌اندازیم.

دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان برای تغییر شرایط فعلی به گفت‌وگو با رهبری می‌پردازند یا نه، گفت:  در مورد این که در این زمینه گفت‌وگویی با رهبری شود گفتگویی صورت نپذیرفته است اما می‌تواند مفید و موثر باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید