دندان عقل چهار دندان انتهایی دهان است که در هر فک بالا و پایین و سمت چپ و راست دیده می شود و بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می کند.

دلیل وجود دندان عقل و کار آن در دهان چیست؟  / جزئیات

طبق گفته دندانپزشکان آمریکایی دندان عقل بین سنین ۱۷ الی ۲۵ سالگی رشد می‌کند و پشت دندان‌های آسیاب عقب قرار می‌گیرند تعداد آن‌ها ۴ تا می‌باشد و در هر دو فک بالا و پایین دیده می‌شود. اما رشد این دندان در هر فرد متفاوت است و شاید شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که با دندان عقلتان مشکل‌های زیادی دارید پس بهتر است با ما همراه شوید. اگر شما از دندان‌های خود عکس بگیرید و به دندانپزشک مراجعه کنید می‌توانید از نهفته بودن دندان عقل مطلع شوید و بنا بر تشخیص دندانپزشک برای دندان عقل تصمیم گیری نمایید زیرا گاهی اوقات ممکن است دندان عقل نهفته شما به دندان‌های دیگر آسیب برساند بنابراین باید دندان عقل را بکشید و یا جراحی کنید. حالا بهتر می‌توانید درک کنید که چرا برخی دندان عقل را یک دندان دردسر ساز می‌دانند.

چرا بعضی‌ها دندان عقل ندارند

گاهی اوقات ممکن است بین بازه ۱۷ تا ۲۵ سالگی با درد دندان عقل به دندانپزشک مراجعه نمایید و با بررسی دندانپزشک دندان عقل را از لثه خارج نمایید اما اگر دندان عقل شما بعد از سن ۳۰ سالگی دیگر با درد و تورم همراه نبود دیگر نیازی به خارج کردن دندان عقل ندارید. باید بگوییم شاید کشیدن دندان عقل و جراحی آن کمی دردسر داشته باشد اما نکشیدن آن هم می‌تواند دردسرهای بیشتری به همراه داشته باشد. عفونت‌های ایجاد شده توسط دندان عقل می‌تواند به بافت استخوان‌های لثه هم آسیب بزند بنابراین بهتر است تا دیر نشده برای درد دندان عقل خود راه چاره‌ای بیابید.

لازم است بدانید دلیل خارج نکردن دندان عقل می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین لازم است بررسی شود جزو کدام دسته هستید. عده‌ای هستند که دندان عقل دارند ولی این دندان نهفته است و هیچ گاه در نمی‌آید زیرا فضای کافی برای بیرون آمدن را ندارد بنابراین سال‌ها در استخوان فک باقی می‌ماند و هیچ گاه در نمی اید.

گاهی اوقات ممکن است دلیل در نیاوردن دندان عقل ژنتیکی باشد و مربوط به ژن افراد باشد طبق مطالعات انجام شده کسانی که مغز بزرگ‌تری دارند فضای کمتری برای دندان‌های عقل دارند. شاید هم دندان عقل داشته اید و قبلاً آن را کشیده اید و یا جراحی کرده اید و به خاطر نمی‌آورید. به هر حال داشتن یا نداشتن دندان عقل از این سه حالت خارج نمی‌شود.

علت درنیامدن دندان عقل

دندان عقل فقط در صورتی باید کشیده شود که علل بالینی داشته باشد و یا به دلیل نهفتگی آن نیاز به جراحی داشته باشد. در برخی مواقع هم کشیدن دندان عقل ضروری نیست و می‌توانید از آن برای عمل جویدن استفاده کنید البته تا زمانی که دچار پوسیدگی نشود و به دندان‌های دیگر آسیبی وارد نکند. اگر فک شما جای دندان عقل را نداشته باشد لازم است برای جراحی دندان عقل و یا کشیدن آن اقدام کنید. همه افراد ۴ دندان عقل دارند که در صورتی خرابی و پوسیدگی لازم است برای برطرف کردن این مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات نکشیدن دندان عقل می‌تواند در زیبایی ظاهری دندان‌هایتان مشکل ایجاد نماید زیرا فشاری که دندان عقل برای بیرون آمدن به دندان‌های دیگر وارد می‌کند ممکن است منجر به کج شدن دندان‌ها شود بنابراین لازم است قبل از درآمدن دندان عقل فضای لثه را بررسی کنید تا در صورت نبود فضای کافی برای بیرون آمدن دندان عقل اقدام به کشیدن و یا جراحی آن نمایید، زیرا این دندان می‌تواند باعث ناهماهنگی و کج شدن دندان‌های شما شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید