محمد هاشمی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با سلام نو دستور رهبری را بی‌سابقه ندانست، اما پیش بینی کرد که با توجه به نتایج انتخابات آمریکا و وضعیت کنونی ایران، FATF این بار با موافقت مجمع رو به رو شود.

مجمع این بار FATF را تایید خواهد کرد / وضع موجود برای مسئولین ملموس‌تر از قبل شده است

سلام نو – سرویس سیاسی: آن طور که لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری خبر داد FATF با درخواست رئیس جمهور و موافقت رهبری به روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام بازگشته است. لعیا جنیدی این مورد را یک امر کلی کشور با آثار ملی دانست و گفت که دولت موضوع را رها نکرده و با پیگیری، مقدمات رسیدگی دوباره آن را فراهم کرده است.

آن طور که جنیدی گفته دولت راهکارهای جدیدی را برای نگرانی‌های اعضای مجمع در نظر گرفته است و حالا با امید به این راه‌کارها قصد دارد که اعضای مجمع را برای تصویب FATF  قانع کند.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین مساله‌ای را بی‌سابقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این مسئله رویکرد جدیدی در مجمع حاکم کند، هر چند در نهایت گفت که باید منتظر ماند و دید موضوع به کجا خواهد رسید.

بسیاری دیگر از حامیان برجام و FATF هم امیدوارند با توجه به راهکارهای جدید دولت و موافقت رهبری، مجمع این بار نظر مساعدتری داشته باشد و این لایحه در زمان طلایی تصویب شود.

محمد هاشمی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با سلام نو دستور رهبری را بی‌سابقه ندانست، اما پیش بینی کرد که با توجه به نتایج انتخابات آمریکا و وضعیت کنونی ایران، FATF این بار با موافقت مجمع رو به رو شود.

هاشمی با اشاره به فرآیند طی شده برای بازگشت FATF روی میز مجمع گفت: آن چنان که در اخبار هم آمده است، رئیس جمهور از رهبری درخواست کردند و ایشان هم موافقت کردند که این لایحه برای بررسی مجدد به مجمع بازگردد. 

وی با تاکید بر این که چنین مواردی در گذشته هم سابقه داشته است گفت: پیش از این، لوایحی بوده که از دستور مجمع خارج شده است، اما با درخواست یکی از ذی‌ربط‌ها آن لایحه به مجمع بازگشته است.

این عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال رد یا تایید FATF گفت: با توجه به نتایج انتخابات آمریکا و مشکلاتی که بانک مرکزی و سیستم بانکی ما در جا به جایی پول با آن مواجه هستند، این لایحه به مجمع بازگشته است.

وی با اشاره به قابل مشاهده بودن مشکلات پولی و مالی کشور گفت: مشکلات بانک‌های ما در ماجرای واکسن خودش را نشان داد. ما دیدیم که در حالی که ارز موجود بود و قصد تامین واکسن وجود داشت، انتقال ارز با مشکلات زیادی مواجه شد.

هاشمی با اشاره به اینکه رئیس جمهور بر اساس همین مشکلات از رهبری درخواست بازگشت FATF به مجمع را داشتند گفت: با توجه با این مسائل، به نظر من مجمع این بار پیوستن به FATF را تایید خواهد کرد.

وی درباره دلایل موافقت احتمالی مجمع با FATF گفت: امروز وضع موجود برای مسئولان ملموس‌تر از قبل شده است و آن‌ها تاثیر تحریم در اقتصاد را بهتر از قبل فهمیدند. در سال‌های دولت آقای احمدی‌نژاد قطعنامه‌های شورای امنیت کاغذ پاره خوانده می‌شد، اما امروز چنین نیست. در نتیجه، به نظر من اعضای مجمع به واقعیت‌های روز پی برده‌اند و لایحه را تصویب می‌کنند.

 عضو سابق مجمع درباره اثر فشار و تبلیغات مخالفان FATF بر اعضای مجمع گفت: اثر تبلیغات بر سیاستمداران به دو گونه است. گاهی جریانی با مسئله‌ای مخالف است و این مخالفت را مطرح می‌کند. در این صورت مجمع هر چند حرف مخالف را می‌شنود، اما در نهایت بر اساس نظرات تجمیع شده کارشناسان و رای اعضای خود تصمیم می‌گیرد؛ نه نظر مخالفان.

وی ادامه: گونه دوم مخالفت این است که با تبلیغات پیچیده تلاش می‌کنند برای رد یا تایید یک مصوبه زمینه‌سازی کنند و روی ذهن سیاستمداران تاثیر بگذارند. در این حالت مخالفان یک لایحه ابتدا زمینه‌سازی تبلیغاتی می‌کنند و بعد موضوع را مطرح می‌کنند. این زمینه سازی نه تنها در تصمیم گیری مجمع، بلکه در تصمیم‌گیری تمام سیاستمداران بی‌تاثیر نیست؛ اما تاثیر صد در صدی هم ندارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید