ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما، عضو شناخته شده سپاه، معاون دو وزارت خانه و عضو شورای عالی فضای مجازی است. او هم از رهبر انقلاب و هم از رئیس دولت حکم دارد. چنین فردی نمی‌تواند شعار زیر میز بازی زدن بدهد و علیه ساختار مدیریت شورش کند و ژست اپوزیسیونی بگیرد.

انتخابات ۱۴۰۰ و ژست اپوزیسیونی که به ضرغامی نمی‌آید

سلام نو – سرویس سیاسی: «در نظام مدیریت کشور، "راز بقاء" در سکوت و همراهی است. "راز رشد" در تئوریزه کردن منویات اصحاب قدرت و "راز حذف" در مشاوره صادقانه و کارشناسانه! دولت آینده باید زیر میز این بازی بزند.» هر کس این چند جمله را بخواند، می‌کند گوینده یا یک اصلاح طلب دو آتشه منتقد نظام یا محمود احمدی‌نژاد سال ۱۳۸۴ است.

اما واقعیت این است که گوینده این سخنان عزت الله ضرغامی است، کسی که سابقه ۱۰ سال ریاست صدا و سیما، معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد و وزیر دفاع و عضویت در شورای عالی فضای مجازی را در کارنامه دارد. کسی که تا مقام معاونت دو وزارت خانه "رشد" کرده و ۱۰ سال، با حکم رهبر معظم انقلاب، سکان سازمانی را در اختیار داشته که بعد از قوای سه گانه مهم‌ترین سازمان کشور است.

همین سابقه برجسته در نظام مدیریت کشور و بقای چهار دهه‌ای ضرغامی در دولت و فراسوی دولت، این سوال را برای بسیاری ایجاد کرد که رئیس سابق صدا و سیما چرا باید چنین حرفی بزند؟ همین مسئله در نهایت باعث شد تا حسام الدین آشنا در توییتی به ضرغامی واکنش نشان دهد و بنویسید: «سلام‌علیکم؛ با این تقسیم‌بندی الان شما در مرحله بقا هستید یا رشد یا حذف؟»

ضرغامی بدون توجه به اصل سوال آشنا، پاسخ داد: «سلام شما که رو به رشد هستید! من مهم نیستم، ولی نخبگانی، چون رحیم‌پور ازغدی مشمول این قاعده شدند». اما آشنا کوتاه نیامد و دوباره پرسید:«سؤال من جدی است! پاسخ کنایه‌آمیز کافی نیست! ظاهرا شما در آستانه اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستید، واقعا خوب است روشن بفرمایید با این تقسیم‌بندی که فرمودید و با تصمیمی که احتمالا دارید، خود را در چه مرحله‌ای می‌دانید و مایل به انتقال به کدام مرحله هستید». اینجا بود که ضرغامی حرف اصلی را زد و در پاسخ به آشنا گفت: «در مرحله آماده‌شدن برای زدن زیر میز هستم».

انتخابات و ژست اپوزیسیونی که به ضرغامی نمی‌آید

از فردای روزی که عزت الله ضرغامی از جام جم خداحافظی کرد و صبحانه‌های "دوستانه" را با اهالی فرهنگ و سیاست آغاز کرد، بسیاری حرف از انتخاباتی بودن این صبحانه‌ها زدند. با این همه ضرغامی زیر بار سیاسی و انتخاباتی بودن دیدارهایش نمی‌رفت.

با وجود تکذیب‌های جسته و گریخته درباره حضور او در انتخابات، ضرغامی ۱۹ مهر در برنامه «رو در رو» در خصوص احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت که اتفاقاً صریح‌ترین حرف را در این قصه من زده ام و گفته‌ام که در نیمکت جمهوری اسلامی برای هر کاری از جمله ریاست جمهوری آماده هستم. او در ادامه تاکید کرد که نه پوششی، نه داربستی و نه اجاره‌ای هستم و عضو هیچ حزب، گروه، قبیله و سازمانی نیست.

ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما، عضو شناخته شده سپاه، معاون دو وزارت خانه و عضو شورای عالی فضای مجازی است. او هم از رهبر انقلاب و هم از رئیس دولت حکم دارد. چنین فردی نمی‌تواند شعار زیر میز بازی زدن بدهد و علیه ساختار مدیریت شورش کند و ژست اپوزیسیونی بگیرد.

ضرغامی و راه غیرممکن انتخابات ریاست جمهوری

اغراق نیست اگر عزت الله ضرغامی را امروز احمدی‌نژادی معقول و در چهارچوب نظام بدانیم. او دقیقا دنبال پیروی از الگوی احمدی‌نژاد در سال ۸۴ است. عضو هیچ حزب، گروه، قبیله و سازمانی نبودن را افتخار می‌داند و مدعی است که در حال آماده شدن برای برای زدن زیر میز بازی است! ضرغامی تا اینجا تلاش کرده است در حوزه فرهنگ به نسبت باز، جوان پسند و اصلاح‌طلب و در حوزه سیاست اصولگرا، مقاوم و واقع‌گرا باشد.

ضرغامی هرچند روابط بهتری با اهل فرهنگ و هنر دارد و صد پله از علی عسگری کارامدتر و محبوب‌تر است، اما در وضعیت فعلی او کسی نیست که جامعه هنری را راضی به حمایت از خود کند. در حوزه سیاسی هم او کسی نیست که بتواند شعارهایی مثل زیرمیز بازی زدن و شکستن حلقه مدیریت را بدهد.

در وضعیت امروز ایران، توییت بازی با حسام آشنا یا صبحانه سیاسی نمی‌تواند راه ضرغامی را برای ریاست جمهوری هموار کند. ضرغامی نه نماد کارآمدی ، نه نماد دولت نظامی و نه نماد دولت جوان انقلابی است. او با هیچ کدام از استانداردهای امروز اصولگرایان هم‌خوانی ندارد. اصولگرایان امروز دنبال احمدی‌نژاد نیستند، بلکه دنبال کسی شبیه رئیسی یا قالیباف می‌گردند.

اصلاح‌طلبان هم که قصد حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب را ندارند و اگر هم روزی چنین قصدی را داشته باشند، ضرغامی در انتهای لیست آن‌ها هم نخواهد بود.

به تعبیر محمد مهاجری ۵۰ درصد کار ضرغامی برای ریاست جمهوری، که نامزدی در انتخابات است حل است. با این همه ۵۰ درصد رضایت مردم بعید است به این سادگی حل شود. البته این حساب و کتاب‌ها به گوش ضرغامی فرو نمی‌رود. به نظر می‌رسد، عمو عزت صدا و سیما دومین نامزد زود هنگام انتخابات بعد حسین دهقان خواهد بود؛ نامزدی که ناکامی‌اش کم و بیش قطعی است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید