آصفری مواضع اردوغان را نشان از عدم مطالعه او و عدم اطلاع دقیق از تاریخ دانست و ادامه داد: واقعیت این است که آذربایجان امانت جمهوری اسلامی ایران برای منطقه است و ما امروز اعتقاد داریم با آذربایجان یک ملت هستیم.

اردوغان اشتباه فاحشی کرد / آذربایجان امانت ایران برای منطقه است

سلام نو – سرویس سیاسی: شعر خوانی روز پنجشنبه رئیس جمهور ترکیه درباره ارس هم‌چنان با واکنش‌های مختلفی در ایران هم‌راه است. وزیر امور خارجه در توییتی تاکید کرد هیچ کس نمی‌تواند درباره آذربایجان ایران حرف بزند، مردم با هشتگ‌های مختلف به اردوغان هشدار دادند و برخی نمایندگان مجلس هم مواضع اردوغان را محکوم کردند.

نمایندگان ولی فقیه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل هم در پی اظهارات اردوغان در باکو، بیانیه‌ای را صادر کردند و در آن تاکید کردند که تنظیم کنندگان خطابه خیانت بزرگی به اردوغان کردند و این اتفاق را برای او مایه آبروریزی دانستند.

حتی برخی نمایندگان مجلس پا را از این هم فراتر گذاشتند. از جمله سیدنظام الدین موسوی در توئیتی نوشت:

شاید هم اردوغان خوب جایی سر شوخی را باز کرد. ما هم دو قرن است از جدایی شمال و جنوب "ارس" ناراحتیم و دیر نیست که پاره جدا شده به پیکر ایران بازگردد. بقول استاد یحیی شیدا ادیب نامدار تبریزی:

نه «شمالی» نه «جنوبی»؟ آت بو چرکین سؤزلری

ملک ایراندیر تماماً، دونیایا اعلان ائله

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس نیز در توئیتی اردوغان را ناآگاه دانست و نوشت:

جناب اردوغان؛

یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید...دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود. دستگاه دیپلماسی نیز به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.

اردوغان اشتباه فاحشی کرد

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با سلام نو حرف‌های اردوغان را اشتباهی فاحش دانست و تاکید کرد که آذربایجان امانت ایران در منطقه است.

نماینده اراک و کمیجان با اشاره به سخنان اردوغان گفت: آقای اردوغان فکر کرده با رفتارهایی که غربی‌ها و آمریکا در برجام با جمهوری اسلامی انجام داده‌اند، ایران منزوی شده، کوتاه آمده و دست از حقوق قانونی خود برداشته است؛ ولی اشتباه می‌کند.

وی این فرض را خطا دانست و گفت: آقای اردوغان اشتباه فاحشی می‌کند. اردوغان بهتر می‌داند که جایگاه ایران امروز در عرصه بین الملل تا چه اندازه ویژه است.

این نماینده مجلس با اشاره به روابط بین دو ملت ایران و ترکیه گفت: ارتباط مردم ایران با مردم ترکیه ارتباطی دیرینه و تاریخی است و اظهارات بی‌منطق، بی‌پشتوانه و ناپخته آقای اردوغان در خصوص آذربایجان باعث اختلاف بین ملت ایران و ترکیه نخواهد شد.

آذربایجان امانت جمهوری اسلامی ایران برای منطقه است

آصفری مواضع اردوغان را نشان از عدم مطالعه او و عدم اطلاع دقیق از تاریخ دانست و ادامه داد: واقعیت این است که آذربایجان امانت جمهوری اسلامی ایران برای منطقه است و ما امروز اعتقاد داریم با آذربایجان یک ملت هستیم.

این نماینده مجلس اقدام وزارت خارجه در احضار سفیر ترکیه را اقدامی به جا دانست و گفت: اقدام ترکیه در احضار سفیر ایران اشتباه مجددی بود که از سوی اردوغان رخ داده است.

آصفری درباره احتمال ورود مجلس به مسئله اظهارات اردوغان گفت: چیز خاصی نیست که مجلس به آن ورود کند. یک نفر حرفی را زده که سندیت و منطق ندارد و ما نباید وقتمان را برای این موضوع بگذاریم. این موضوع از اساس و ریشه باطل و غیرمنطقی است.

این نماینده مجلس با اشاره به واکنش مردم به اظهارات اردوغان گفت: پاسخ آقای اردوغان را رسانه‌ها و مردم در فضای مجازی دادند و مردم بار دیگر نشان دادند یک قدم از مسئولین جلوتر هستند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید