نماینده مجلس در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه اخیر اردوغان گفت قطعاً در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد؛ همانطور که سفیر ترکیه احضار شد و در خصوص سخنان آقای اردوغان پاسخ داد.

به اظهارات اردوغان در ارتباط با موضوعات مختلف عادت کرده‌ایم/ دنیای امروز با آنچه در ذهن آقای اردوغان وجود دارد متفاوت است

به گزارش سلام نو فداحسین مالکی در گفت‌وگوبا ایلنا، در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص رود ارس و وضعیت کشورهای ترک زبان گفت: ما به برخی از اظهارات آقای اردوغان در ارتباط با موضوعات مختلف عادت کرده‌ایم. اگر یادتان باشد ایشان در گذشته دم از "عثمانی بزرگ" می‌زد  اما کودتای سال ۲۰۱۶ مشخص کرد آنچه برای خودش تعریف کرده بود، وجود ندارد. 

وی با تاکید بر این‌که دنیای امروز با آنچه در ذهن آقای اردوغان وجود دارد متفاوت است، اظهار داشت: ایران کشوری مقتدر در جامعه جهانی است و تاثیر بسزایی در منطقه و معادلات دارد؛ در نتیجه ما این حرف‌های آقای اردوغان را جدی نمی‌گیریم.

مالکی بیان کرد: توصیه ما به رئیس‌جمهور ترکیه این است که ما دشمنان مشترکی در جهان اسلام داریم، اسرائیل و آمریکا دست به تحرکات بسیاری در منطقه می‌زنند؛ بنابراین بهتر است با حفظ احترام متقابل مرزها به منافع مشترک بیندیشیم و در کنار هم بر علیه یک دشمن مشترک مبارزه کنیم.

 وی خاطر نشان کرد: حرف‌هایی که ایشان زدند منطبق با شناخت از مردم ترکیه و ایران نیست و امیدواریم مانند گذشته که نسبت به موضوعات اعلام موضع می‌کردند در خصوص این موضوع هم موضع‌شان را مشخص کند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اقدامی درباره اظهارات رئیس جمهور ترکیه خواهد کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران تا به حال نگاه مدارا به کشورهای همسایه داشته و حجم روابط ما با ترک‌ها و جمهوری آذربایجان بسیار بالاست. با کشورهای ترک‌زبان مناسبات تجاری ،اقتصادی و سیاسی داریم نباید حرف‌هایی زده شود که باعث کدورت و اتفاقاتی شود که برای منطقه و جهان اسلام که همان‌طور که گفتم دشمن بسیار دارد ایجاد پشیمانی کند.

وی افزود: قطعاً ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد؛ همانطور که سفیر ترکیه احضار شد و در خصوص سخنان آقای اردوغان پاسخ داد روز یکشنبه یا دوشنبه در جلسه کمیسیون نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در گذشته ما قصد داشتیم یک هیاتی از مجلس شورای اسلامی عازم ترکیه و آذربایجان کنیم تا ارتباطات بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما روابط خوبی با کشورهای همسایه داریم و با طرح موضوعاتی که جایگاهی ندارد نباید بگذاریم دچار مشکل شویم. دوستان ترک ما باید بدانند جمهوری اسلامی ایران نگاهش به رفت و آمد با آنها مثبت است و اتفاقاً باید به این نکته توجه کنند و نگذارند دشمنان جهان اسلام آرامش ما را در منطقه برهم بزنند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید