وضعیت قیمت در بازار دلار و یورو از همیشه غیرقابل پیش‌بینی تر است اما دلار شانس زیادی برای کاهش قیمت ندارد..

پیش بینی قیمت دلار در هفته پیش رو

دلار تا چهارمین روز از هفته سوم آذر ماه ریاکارانه در نیمه کانال ۲۵ هزار تومان حضور داشت، اما سه‌شنبه ۱۸ آذر روی واقعی خودش را نشان داد و با جهشی بلند به کانال ۲۶ هزار تومان گریخت.


بازار ارز در روز شنبه ۱۵ آذر کار خود را تحت تاثیر التهابات هفته پیشین آغاز کرد و با قیمت ۲۶هزار و ۲۰۰تومان روبرو بود، اما خیلی زود مشخص شد از نظر عوامل اقتصادی می‌تواند به کانال ۲۵هزار تومان برگردد. پس تا پایان همان روز ۵۰۰تومان ارزان شد و در پایان روند معاملات روز شنبه شاهد نمایش قیمت ۲۵هزار و ۷۰۰ تومان بودیم. در روز دوم هفته با وجود آنکه بانک‌مرکزی قیمت فروش رسمی دلار در صرافی‌های بانکی را تثبیت کرده بود در بازار آزاد نشانه‌هایی از رشد ملایم قیمت ارز به‌چشم می‌خورد. در کشاکش تحولات سیاسی دلار تا روز سه‌شنبه حفظ ظاهر کرد و در همان محدوده ۲۵هزار تومان باقی ماند، اما وقتی آفتاب دوشنبه غروب کرد قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۲۶هزار تومان گذشت.


بانک مرکزی در نتیجه این اتفاق مجبور شد نرخ رسمی را وسط روز سه‌شنبه هزار تومان بالا ببرد تا از ایجاد رانت و سوءاستفاده‌هایی که معمولا پس از تشدید اختلاف قیمت رسمی و آزاد در بازار ارز رخ می‌دهد، جلوگیری کند. در روزهای چهارشنبه و پنجشبه دلار همچنان در کانال ۲۶ هزار تومان به پیشروی خود ادامه داد.


به این ترتیب در هفته‌ای که گذشت بازار ابتدا شاهد کاهش ۵۰۰تومانی نرخ دلار بود، اما در پنج روز بعدی این اتفاق روند معکوس به خود گرفت. اگرچه روند افزایشی قیمت یورو شدیدتر بود و این ارز که در معاملات ابتدای هفته در محدوده ۳۱هزار تومان قرار داشت، در پایان هفته به نزدیکی ۳۱هزار و ۷۰۰تومان رسید.


نکته قابل توجه این است که بازار آزاد و صرافی‌های محدوده فردوسی در تمام طول هفت روز هفته خلوت بودند. این اتفاق به‌طور طبیعی باید منجر به کاهش قیمت دلار در طول هفته سوم آذرماه می‌شد، اما تحولات و اخبار سیاسی در روزهای پایانی هفته کار خودش را کرد و این بهانه را دست دلار داد تا دوباره رشد کند. پس با خاطری آزرده و دلی چرکین مجبوریم قیمت پایانی دلار را در هفته سوم آذر ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت کنیم. رقمی که نرخ بازگشایی بازار روز شنبه ۲۲ آذرماه را نشان می‌دهد.


اگرچه اعتقاد داریم وضعیت بازار در هفته پیش‌رو بیش از همیشه غیرقابل پیش‌بینی است، اما شانس رشد قیمت‌ها بیشتر از ایجاد روند کاهشی است؛ به‌عنوان مثال می‌توان به افت ارزش جهانی دلار و به دنبال آن ایجاد روند صعودی قیمت فلزات اساسی، نفت و طلا اشاره کرد. این خبرها در بازار ایران شاید اثر مثبتی روی بورس داشته باشند و باعث رشد شاخص کل در پایان معاملات روز ۲۲ آذر شوند اما در مورد قیمت دلار وضع فرق می‌کند. تقریبا نمی‌توانیم شانس زیادی برای کاهش قیمت دلار در این روز قائل باشیم مگر اینکه اتفاق مثبت پیش‌بینی نشده‌ای در راه باشد

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید