تابستان سال ۱۳۸۹ استارت سریال سازی خارج از مدار صدا و سیما زده شد. قلب یخی، به کارگردانی محمد حسین لطیفی، اولین سریال شبکه نمایش خانگی در مرداد ۸۹ بود. با یک ماه فاصله، قهوه تلخ مهران مدیری نیز پخش در شبکه خانگی را آغاز کرد. هر دو سریال خارج از محدودیت‌های مرسوم صدا و سیما ساخته شدند و خط شکنی‌های خاص خود را داشتند.

قورباغه فصل جدید سریال‌های نمایش خانگی را رقم می‌زند؟

سلام نو سرویس فرهنگ و هنر: اگر اتفاق خاصی نیافتد، حاشیه‌ای رخ ندهد و همه چیز همان‌طور که برنامه ریزی شده پیش برود؛ سریال قورباغه هومن سیدی ۲۴ آذر ماه در شبکه خانگی پخش و توزیع شود. این سریال، اولین سریالی است که هومن سیدی پس از چند فیلم موفق آن را می‌سازد. قورباغه هم‌چنین نخستین سریالی است که نوید محمدزاده در آن بازی می‌کند.

ترکیب جذاب بازیگران در کنار پیش نمایش‌های اکشنی که از این سریال منتشر شد، باعث شده است تا بسیاری این سوال را بپرسند که قورباغه فصل جدید سریال‌های نمایش خانگی را رقم می‌زند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، بد نیست نگاهی به سریال‌های مهم یک دهه اخیر شبکه نمایش خانگی داشته باشیم.

از قلب یخی و قهوه تلخ تا هم‌گناه؛ شروع یک مسیر طولانی

تابستان سال ۱۳۸۹ استارت سریال سازی خارج از مدار صدا و سیما زده شد. قلب یخی، به کارگردانی محمد حسین لطیفی، اولین سریال شبکه نمایش خانگی در مرداد ۸۹ بود. با یک ماه فاصله، قهوه تلخ مهران مدیری نیز پخش در شبکه خانگی را آغاز کرد. هر دو سریال خارج از محدودیت‌های مرسوم صدا و سیما ساخته شدند و خط شکنی‌های خاص خود را داشتند.

قلب یخی درباره قاچاق دختران به خارج از ایران و شبکه‌های فساد مالی حرف می‌زد، از خواننده‌هایی مثل رضا یزدانی، محسن یگانه و مازیار فلاحی استفاده می‌کرد و روابط رمانتیک را با دست بازتری نشان می‌داد. قهوه تلخ هم عظیم‌ترین پروژه طنز مهران مدیری از نظر پروداکشن بود و داستانی پرکشش داشت.

بحران اصلی هر دو مجموعه در آن زمان کپی غیر قانونی بود. تهیه کننده قلب یخی به خاطر کپی با مشکلات مالی مواجه شد؛ قهوه تلخ اما به لطف خواهش و تمنای مهران مدیری و جوایزی که داشت، نسخه اصل بیشتری فروخت. در نهایت قهوه تلخ به پرفروش‌ترین سریال نمایش خانگی در زمان خود بدل شد و این رکورد را تا مدتی حفظ کرد. متاسفانه قلب یخی به علت اختلاف تهیه کننده و دیگر اعضای کار و قهوه تلخ به دلایلی نامشخص، نیمه تمام رها شدند.

بعد از قلب یخی و قهوه تلخ سریال‌های مختلفی از جمله ساخت ایران و شاهگوش در شبکه نمایش خانگی ساخته شدند. با این وجود، حتی سریالی مثل ساخت ایران با بازی بهنام تشکر، امین حیایی و رضا گلزار نتوانست موفقیت و موج سازی قهوه تلخ را تکرار کند.

شهرزاد؛ فصلی جدید با حسن فتحی

در سال ۱۳۹۴ حسن فتحی با فصل اول شهرزاد به شبکه نمایش خانگی آمد. داستان پرکشش و بازی‌های خوب نسیم ادبی، ترانه علیدوستی، مهدی سلطانی و شهاب حسینی در کنار هنرنمایی کم نظیر علی نصریان، شهرزاد را به حرف روز مردم تبدیل کرد. شهرزاد به سرعت عنوان پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی را کسب کرد. نکته قابل توجه شهرزاد موسیقی‌های آن با صدای محسن چاوشی بود که بعضی از آن‌ها به ترک‌های هیت بازار تبدیل شدند.

با وجود تمام موفقیت‌ها، شهرزاد یک حاشیه بزرگ به نام محمد امامی داشت. امامی جوان که تهیه کننده این سریال بود از سال ۱۳۹۵ با اتهامات مالی مواجه شد. در نهایت، مدتی بعد از پایان شهرزاد امامی بازداشت شد. اکنون گاهی اخباری از دادگاه او در رسانه‌ها پخش می‌شود.

نیم فصل با هیولا و هم‌گناه

بعد از شهرزاد سریال‌های بیشتری در شبکه نمایش خانگی عرضه شدند. به خصوص با حضور VOD‌هایی مثل نماوا و فیلیمو که حاضر به سرمایه‌گذاری مشترک بر روی پروژه‌ها بودند. ممنوعه، آسپرین، عاشقانه، کرگدن و نهنگ آبی از جمله سریال‌هایی بودند که گاها دو جین ستاره‌ جوان و با تجربه در اختیار داشتند. این سریال‌ها موفقیت‌های خوبی داشتند. عاشقانه با مهناز افشار و محمدرضا گلزار پرفروش بود و نهنگ آبی فریدون جیران خوش ساخت. با این وجود، هیچ کدام نتوانستند "اتفاقی" که قهوه تلخ یا شهرزاد رقم زدند را تکرار کنند.

دو سریال متفاوت در این لیست حضور دارند؛ هیولای مهران مدیری و هم‌گناه مصطفی کیایی. این دو سریال را می‌توان پخته‌ترین سریال‌های چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی دانست. در دورانی که طنزهای بی‌کیفیت صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی را احاطه کردند، مهران مدیری بار دیگر با پیمان قاسم خانی همکاری کرد و با هیولا رکوردها را شکست و چهره‌ای تازه از هنر فرهاد اصلانی ارائه کرد.

مصطفی کیایی هم در اولین تجربه سریال سازی خود هم‌گناه را ساخت. درامی پیچیده و چند لایه که به جای اتکا به روابط عاشقانه "آبکی" یا تضاد "گل درشت" فقیر و ثروتمند، به داستان و گره‌های آن تکیه کرده بود. هم‌گناه درخشش ستاره‌های جوان را در کنار هنرنمایی کم نظیر هدیه تهرانی، مسعود رایگان و پرویز پرستویی به هم‌راه داشت.

یکی دیگر از محصولات قابل توجه و متفاوت این دوره دل است. درامی که تقلیدی ضعیف از الگوی سریال‌های ترکیه‌ای بود و هر هفته با انتقادات بسیاری مواجه می‌شود. دلِ منوچهر هادی ویژگی‌های خاصی داشت: زمان مفید سریال زیر ۳۰ دقیقه بود؛ در هر اپیزود مجبور به شنیدن موسیقی‌های بی ربط به سریال بودید؛ در نهایت هم بیشتر بازیگران بدترین بازی خود را در دل ارائه دادند. سعید راد، بیژن امکانیان، حامد بهداد و ساره بیات بعید است بتوانند در محصولی بدتر از دل بازی کنند و بدتر از بازی خود در این سریال بازی دیگری ارائه دهند. اگر مراسم تمشک طلایی در ایران برگزار می‌شد، دل می‌توانست در آن تمام جوایز ممکن را درو کند.

قورباغه؛ فصل جدید شروع شده؟

حالا همه چشم‌ها به قورباغه دوخته شده است. همه می‌خواهند بدانند داستان و کارگردانی هومن سیدی در کنار بازی نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی، آناهیتا افشار، فرشته حسینی و مهران غفوریان می‌تواند فصل جدیدی در سریال سازی نمایش خانگی رقم بزند یا نه؟

هومن سیدی فیلم ساز خوب و باهوشی است. او شاهکار خلق نکرده، اما از آفریقا تا مغزهای کوچک زنگ زده فیلم‌های خوش ساختی را ساخته که جایزه و توجه ببینده را با هم کسب کرده است. با این همه، سریال سازی چالشی جدی و خطرناک است که بسیاری از پس آن بر نیامده‌ند.

با این وجود، تا همین جا هم قورباغه فصل جدید را رقم زده است. این سریال اولین محصولی است که به طور انحصاری توسط یکی از دو VOD اصلی بازار تهیه می‌شود. همین مسئله باعث شده تا شایعات درباره داغ شدن رقابت بین نماوا و فیلیمو افزایش یابد و از گوشه و کنار خبر برنامه‌های اختصاصی دیگر هم برسد.

حالا باید دید قورباغه به لطف ترکیب جذاب بازیگران، قصه جذاب و ریتم متفاوت می‌تواند به محصولی متفاوت بدل شود؟ یا نه، مثل آقازاده با وجود بیننده، قصه و بازیگر مناسب به یک سریال معمولی تبدیل می‌شود که اتفاق خاصی را رقم نمی‌زند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید