دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی معتقد است شکاف پیش آمده بین اصولگرایان سنتی با طیف جوان این جریان واقعیتی انکارناپذیر است. او همچنین از تعدد کاندیداهای انتخاباتی جریان اصولگرا انتقاد کرده است.

مینی‌بوس کاندیداهای اصولگرایان پر شده/ اختلاف دو طیف سنتی و مدرن اصولگرا انکارناپذیر است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی از روند افزایشی اختلافات میان دو طیف سنتی و مدرن اصولگرایان خبر می‌دهد.

وهاب عزیزی فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی در واکنش به روند افزایشی تعداد کاندیداهای اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری و استفاده از کلیدواژه «مینی‌بوس کاندیداها»، گفت: روز به روز بر تعداد کسانی که احساس تکلیف کرده و برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کنند افزوده می‌شود و کار به جایی رسیده که می‌توان درباره این پدیده از مینی‌بوس کاندیداها استفاده کرد اما ظرفیت این مینی‌بوس تقریبا تکمیل شده است و اگر افراد بیشتری داوطلب شوند به احتمال زیاد هیچ کدام به مقصد نخواهند رسید.

وی با تاکید بر اینکه جریان اصولگرایی نیاز دارد در ساختار تشکیلاتی و مناسبات درون جریانی خود یک باز تعریف اساسی انجام دهد، گفت: زمانی در ساختار خانواده‌های ایرانی سیستم پدرسالاری حاکم بود که متناسب با گذر زمان و ظهور تکنولوژی، دچار تغییرات شد. همچنین مناسبات فرهنگی در جامعه امروزی ما نسبت به ۵۰ سال گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است اما در حوزه سیاسی و به‌ویژه در جریان اصولگرایی در مقابل هرگونه تغییری مقاومت می‌شود. پدربزرگ های اصولگرایی علیرغم اینکه چندین شکست را تجربه کرده‌اند؛ هنوز هم اصرار دارند مناسبات خشک و بی روح ۵۰ سال گذشته را حتی از طریق تنفس مصنوعی و تزریق رانت بر رگ های خشکیده آن، زنده نگه‌دارند.

دبیرکل جبهه جهادگران با بیان اینکه اوضاع سیاسی تغییر کرده است، ابراز داشت: در زمان پدربزرگ‌ها و پدرسالاری سیاسی( دهه ۶۰) کسی برای نامزدی ریاست جمهوری رغبت نشان نمی‌داد و اگر هم فردی احساس می‌کرد که توان اداره کشور را دارد جرات نداشت که احساس خود را بر زبان جاری کند، لذا آن زمان تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری هرگز به عدد پنج نمی‌رسید. اما امروز شرایط متحول شده و فضای سیاسی تغییر کرده است که بر همین اساس شاهد یک مینی‌بوس از کاندیدا آن هم از جناح اصولگرا هستیم.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن اشاره به میزان اختلاف سلیقه و عمق شکاف در درون این جریان سیاسی، اظهار داشت: مجموعه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا شکاف اختلاف سلیقه و گاها اختلاف نظر در بین جریان‌های اصولگرایی، به‌ویژه میان اصولگرایان جوان و اصولگراهای سنتی روز به روز عمیق‌تر شود. عمق این شکاف در انتخابات مجلس یازدهم نمایان شد که با زیرکی و البته به صورت موقت آن را پوشاندند؛ اما در بحث انتخاب رئیس مجلس گوشه‌ای از آن مجدد سر باز کرد. شکاف بین اصولگرایان سنتی و جریان های جوان یک واقعیت انکار ناپذیر است که ترمیم آن نیازمند تعریف ساز و کار جدیدی است تا بتواند سلایق مختلف را زیر بیرق وحدت اصولگرایی جمع کند.

وی افزود: اصرار بر حفظ ساختار قدیمی نه‌تنها منجر به افزایش هزینه برای جریان اصولگرایی می‌شود بلکه احتمال دارد مینی‌بوس کاندیداها در همین شکاف سقوط کند.

عزیزی با اشاره به تحرکات اخیر دو طیف سنتی‌ها و جوان‌تر ها در درون جریان اصولگرا، ابراز داشت: اخیرا جامعه روحانیت مبارز تحرکات انتخاباتی را نسبت به چند دوره گذشته بیشتر کرده و سعی دارد به دوران اقتدار خود بازگردد. در کنار آن، حزب موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز حضور دارند. از سوی دیگر گروه هایی مثل جمعیت رهپویان، ایثارگران، جهادگران، جبهه پایداری و نواصولگرایان قالیبافی هر کدام با استدلال تازه و استقلال رای، مدعی نوآوری و ایجاد تغییرات اساسی در کشور هستند.

وی گفت: البته ما معتقدیم در عصر فضای مجازی و میدان داری شبکه های اجتماعی، اصولگرایی به مفهوم سابق به پایان خط رسیده است‌. لذا توصیه می‌کنم نخبگان این جریان و دلسوزان انقلاب برای حفظ پتانسیل نیروهای ارزشی، سازمان جدیدی را با مشارکت گروه های نوظهور و جوان ایجاد کنند به عبارت دیگر اصولگرایی امروز به تناسب تحولات نیازمند پوست‌اندازی است.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید