مراسم بازگشایی راه آهن خواف- هرات صبح امروز در مراسمی از طریق ویدیوکنفرانس با حضور دکتر روحانی و مسولان دو کشور و استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

بازگشایی رسمی راه‌آهن خواف - هرات

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، راه‌آهن "خواف" واقع در جنوب شرق استان خراسان رضوی به "هرات" واقع در غرب افغانستان با هدف تکمیل بخشی از کریدور ریلی بین‌المللی شرق به غرب و توسعه منطقه روز پنجشنبه طی مراسم ویدیوکنفرانس با حضور رییس جمهوری، مسوولان سیاسی و اقتصادی دو کشور و استاندار خراسان رضوی در خواف آغاز شد.

فرماندار خواف در حاشیه این مراسم گفت: مسیر ریلی خواف به هرات یکی از طرحهای بسیار مهم ملی و بین‌المللی است که نه تنها موجب افزایش ارزآوری اقتصادی، حمل ارزان و با صرفه کالا بین ایران و افغانستان می‌شود بلکه بر ثبات و امنیت، ظرفیتهای اشتغالزایی و ارتقاء وضعیت اقتصادی کل منطقه می‌افزاید.  

حسین سنجرانی افزود: فعالیت راه‌آهن خواف - هرات با ایجاد ظرفیت حمل و نقل سالانه ۱۲ میلیون تن بار و کالا نقش موثری بر افزایش حجم صادرات و واردات و رونق اقتصادی افغانستان و توسعه مبادلات کشور دوست و همسایه شرقی با جمهوری اسلامی ایران دارد. 

وی ادامه داد: علاوه بر ظرفیتهای حمل ریلی بار و کالا، با بهره‌برداری راه‌آهن خواف - هرات سالانه یک میلیون نفر مسافر نیز امکان رفت و آمد با قطار را در مسیر ایران و افغانستان خواهند یافت. 

فرماندار خواف گفت: همچنین با راه‌اندازی خط ریلی خواف - هرات زنجیره حمل و نقل کالا در کریدور بین‌المللی کامل شده و کشور افغانستان که در خشکی محصور است از طریق این خط آهن و اتصال آن به مسیر ریلی در دست ساخت مشهد- بیرجند- زاهدان- چابهار برای صادارت، واردات و ترانزیت سهل و سریع، به آبهای آزاد در جنوب ایران دسترسی می‌یابد.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله  ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. این شهرستان نوار مرزی ۱۲۳ کیلومتری با افغانستان دارد.

مشخصات فنی

طراحی و اجرای راه‌آهن ۲۲۵ کیلومتری خواف - هرات که تاکنون برای ایران ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه یا سرمایه‌گذاری در بر داشته و همچنین برای آن "گذرگاه شمتیغ" به عنوان دومین پایانه مرزی بین ایران و افغانستان پس از دوغارون، در شهرستان خواف ساخته و تجهیز شده است، در قالب تعهد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مشارکت در بازسازی کشور دوست و همسایه شرقی یعنی افغانستان از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود.

۷۸ کیلومتر از مسیر ریلی خواف – هرات در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران توسط مهندسان و کارشناسان کشورمان اجرا شده است. ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم این مسیر ریلی از نقطه صفر مرزی "شمتیغ" شهرستان خواف تا ایستگاه "روزنک" افغانستان ادامه یافته است.

متولی ساخت قطعات سوم و چهارم این مسیر ریلی که قطعات یکم تا سوم آن به طول ۱۴۴ کیلومتر تا ایستگاه روزنک امروز ۲۰ آذر ۱۳۹۹ بهره‌برداری شد، کشور افغانستان است تا راه آهن خواف – هرات را به مزارشریف و مرز آن کشور با ازبکستان امتداد دهد. قطعه چهارم این خط ریلی مرکب از دو بخش شامل ۸۵ کیلومتر است که بر اساس وعده دولت افغانستان عملیات اجرایی آن همزمان با افتتاح راه آهن خواف – هرات توسط پیمانکاری از کشور قزاقستان آغاز خواهد شد.

۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی، ۱۷۴ هزار مترمکعب بتن ریزی، دو هزار متر شمع گذاری و دو هزار مترمکعب تیر پیش ساخته در مسیر ریلی خواف - هرات اجرا و نصب شده است.  نصب ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن ریل، ۲۶۹ هزار قطعه تراورس، ۷۲ دستگاه سوزن و ۳۸۹ هزار مترمکعب بالاست (سنگ ریزه زیر ریل) از دیگر مشخصات فنی این خط ریلی است تا لکوموتیوهای باری و مسافربری به ترتیب با سرعت ۱۲۰ و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر سیر کنند.

همچنین هفت ایستگاه، ۳۴۷ پل کوچک و بزرگ در طول مسیر ۲۲۵ کیلومتری راه‌آهن خواف - هرات ساخته شده که پل ۳۶۰ متری هریرود یکی از آنها است. 

عملیات ساخت این مسیر ریلی نه تنها برای هزار و ۵۲۹ نفر اشتغال ایجاد کرد بلکه بهره‌برداری با تاثیرش بر کاهش نیاز به حرکت جاده‌ای خودروهای سنگین باربری سالانه ۲۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی به دنبال داشته که همن خود به تنهایی از انتشار ۴۷۰ مترمکعب گازهای آلاینده محیط زیست در این منطقه جلوگیری می‌کند. 

دستاوردها  

راه‌آهن خواف - هرات که سبب احیای "جاده ابریشم" از طریق ریلی و اتصال خط‌ آهن چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود، نه تنها در توسعه منطقه و کشور دوست و همسایه افغانستان نقش مستقیم دارد بلکه تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اکو، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی دارد.

همچنین مسیر ریلی خواف - هرات در کنار "راه‌آهن در دست ساخت چابهار- زاهدان- بیرجند - مشهد" در مسیر کریدور بین‌المللی تجارت جهانی، نویدبخش رونق و توسعه اقتصادی برای کشورهای منطقه است.

هم‌اینک ۴۰ درصد حجم واردات کشور افغانستان از طریق پایانه مرزی دوغارونِ شهرستان تایباد صورت می‌گیرد لذا فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات شمار ۱۸۰ هزار دستگاه کامیونی را که سالانه از طریق دوغارون بین ایران و افغانستان کالا حمل می‌کنند به میزان ۵۰ درصد کاهش داده و نه تنها هزینه حمل و نقل بار را کمتر می‌کند  بلکه انتظار می‌رود بر حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور به میزان قابل توجهی بیافزاید.

پیش‌بینی می‌شود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف - هرات، سه میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح، شش میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابه‌جا شود. با بهره‌برداری این مسیر خط آهن، سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین دو کشور ایران و افغانستان رفت و آمد خواهند کرد.

گرچه همه کنترلهای مربوط به سرعت و انتقال بار در این مسیر ریلی انجام و به پایان رسیده اما فعالیت بخش مسافربری راه آهن خواف – هرات هنوز نیازمند هماهنگیهای دوجانبه نهایی بین ایران و افغانستان در خصوص فروش بلیت و جابه‌جایی مسافر است. 

پیش از افتتاح رسمی، نخستین محموله صادراتی جمهوری اسلامی ایران شامل ۵۰۰ تن سیمان با هدف بررسی مشکلات و نقاط قوت خط ریلی خواف - هرات روز ۱۲ آذر ماه جاری با استقبال گرم مسوولان افغانستان، با قطار باربری از خواف به هرات حمل شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید