به گفته سامیار مظاهری، فروشگاه اینترنتی تیمچه دنبال این است تا تجربه خرید از قلب بازار تهران را در فضای مجازی زنده کند و به مشتریان اثبات کند که خرید مجازی به جز صرفه جویی وقت، می‌تواند تجربه بهتری از خرید هم باشد.

می‌خواهیم فضای بازار را در خرید اینترنتی زنده کنیم

در سال‌های اخیر فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل به یکی از جدی‌ترین انتخاب‌های مردم برای خرید کالاهای مختلف شده‌اند. صرفه جویی در وقت، در کنار تنوع گسترده کالاها و امکان مقایسه قیمت، فروشگاه‌های اینترنتی را تبدیل به گزینه‌ای جذاب کرده است.

به گزارش سلام نو، جذابیت‌های خاص فروش آنلاین باعث شده تا فروشگاه‌های عمومی و تخصصی بسیاری در این فضا شکل بگیرند. از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب گرفته تا فروشگاه قطعات کامپیوتر، صدها فروشگاه مختلف در فضای وب شکل گرفت تا بتوانند سهمی از بازار بزرگ فروش اینترنتی داشته باشند.

فروشگاه اینترنتی تیمچه یکی از همین فروشگاه‌ها است که با رویکردی متفاوت پا به عرصه فعالیت گذاشته. فروشگاه اینترنتی تیمچه مخاطبانی خاص را در حوزه فروش و حتی خرید انتخاب کرده است. به گفته سامیار مظاهری، مدیر فروشگاه اینترنتی تیمچه، این فروشگاه به دنبال این است تا با بهره بردن از تجربه‌های موجود سرویسی متفاوت را به فروشندگان و خریداران ارائه دهد.

به گفته مظاهری، تیمچه که کار خود را با تمرکز بر روی مد و استایل آغاز کرده است، دنبال این است تا تجربه خرید از قلب بازار تهران را در فضای مجازی زنده کند و به مشتریان اثبات کند که خرید مجازی به جز صرفه جویی وقت، می‌تواند تجربه بهتری از خرید هم باشد.

در ادامه مشروح گفت‌وگو سلام نو با سامیار مظاهری، مدیر فروشگاه اینترنتی تیمچه را می‌خوانید.

چه شد که تصمیم به تاسیس فروشگاه اینترنتی تیمچه گرفتید؟ چرا به جای تاسیس این فروشگاه وارد مارکت پلیس‌های دیگر نشدید و چالش‌های تاسیس یک فروشگاه اینترنتی را پذیرفتید؟

وقتی ما تصمیم گرفتیم به سمت آغاز چنین کاری برویم، حس کردیم که نیاز است سایت‌هایی جدید، با ماموریت و اهدافی تازه، به فضای فروش اینترنتی کشور اضافه شوند. به همین دلیل تیم ما با امکانات و توانایی‌هایی که داشت به دنبال تاسیس فضای جدیدی رفت. ما فهمیدیم که بخشی از فروشندگان بازار تهران مایل به مشارکت در فضای فروش اینترنتی هستند، ولی امکانات، وقت و تجربه آن را ندارند.

در نتیجه ما تصمیم گرفتیم این خلا را پر کنیم. قبل از ما سایتی نبود که بتواند به فروشندگان بازار سرویس دهد و به مارکت پلیس اهالی بازار تبدیل شود. در نتیجه، هدف اصلی ما این شد که بتوانیم بستری را مهیا و سرویسی را ارائه کنیم که فروشندگان بازار وارد آن شوند و بتوانند فروش اینترنتی بدون دغدغه را تجربه کنند.

ما سعی کردیم حس حضور در بازار را در فروشگاه اینترنتی تیمچه زنده و شبیه سازی کنیم و حتی به نوعی فضای تخفیف گرفتن و چانه زنی را در فضای سایت بازسازی کنیم. گام بعدی ما مهیا کردن فضای فروش B۲B بود. ما در این قسمت این قابلیتی را فراهم کردیم که جنس به صورت دسته‌ای و عمده‌تر هم به فروش برسد. به واسطه این قابلیت فروشندگان شهرستان با خیال راحت و با صرف وقت و هزینه کم‌تر می‌توانند از قلب بازار تهران خرید کنند.

این ویژگی برای اصناف شهرستان بسیار مفید است، چون هم وقتشان کم‌تر هدر می‌رود، هم با طیف گسترده‌تری از اجناس طرف هستند. فروشندگان بازار هم به پرداخت نقدی خود می‌رسند و معطل چک نمی‌شوند. کار دیگری که ما به عنوان یک مارکت پلیس جدید انجام دادیم، بهبود سرعت تسویه حساب با فروشنده است. متاسفانه سرعت پرداخت پول فروشنده در مارکت پلیس ایران مناسب نیست و ما سعی کردیم با بهبود این مسئله، رضایت همکاران خود را جلب کنیم.

در آخر هم سعی کردیم بخشی از اجناس فروشندگان را خریداری کنیم و حراجی‌هایی را مهیا کنیم، به ویژه اجناس خارج از کالکشن فروشندگان را می‌خریم و به قیمت خیلی پایین‌تر به مردم عرضه می‌کنیم تا رضایت دو طرف بیش از پیش مهیا شود.

مخاطب اصلی شما در آغاز کار فروشندگان بازار بودند که به فروش سنتی عادت دارند. این قشر نسبت به پیشنهاد شما چه واکنشی داشتند؟

در اوایل جلب اعتماد فروشندگان دشوار بود. فروشنده‌ای که ۲۴ ساعته مغازه شلوغی در بازار دارد، نمی‌تواند پای سایت باشد و خروجی‌ها و ورودی‌ها را چک کند. به خصوص فروش کالاهایی مثل رژ لب و وسایل آرایشی به تعامل جدی با مشتری نیاز دارد.ما این خدمت را در شرکت ارائه دادیم تا راه برای فروشندگان هموار شود. خوشبختانه به مرور زمان با کار خوب و عملی کردن وعده‌ها توانستیم اعتماد فروشندگان را جلب کنیم.

بسیاری مایل به ورود فضای فروش اینترنتی هستند. با این وجود، به دلیل حضور رقیب قدری مثل دیجی کالا و انحصار آن، قید حضور در این بازار را می‌زنند. شما نگران چنین رقیبی نبودید؟

ما با دیجی کالا در یک سطح نیستیم و هدف متفاوتی را دنبال می‌کنیم. در حالی که دیجی کالا دسته بندی‌های بسیار وسیعی برای فروش دارد، ما روی فروش تخصصی متمرکز هستیم. از طرف دیگر دیجی کالا هر مغازه‌ای را در مارکت پلیس خود می‌پذیرد، ولی ما به سراغ مغازه‌های مبدا می‌رویم.

با این وجود، نقطه قوت ما این است که امکان بهره برداری از تجربه ده ساله دیجی کالا را داریم.

استقبال مردم از شما چطور بود؟

ما سعی کردیم پشتیبانی و سرویس دهی قوی و خوبی داشته باشیم و تا اینجا  بازخورد بسیار مناسبی داشتیم. حتی می‌شود گفت مشتری حس بهتری نسبت به کالایی که دریافت کرده داشته، تا آن چیزی که در سایت دیده. یعنی اینطور نبود که چیزی ببیند و چیز دیگری بخرد و کیفیت پایین‌تری را تجربه کند. مثلا اینطور نبود که مشتری شومیز یا پالتویی بخرد و با کالایی متفاوت رو به رو شود.

فروشگاه‌های اینترنتی با یک چالش قدیمی مواجه هستند و آن افت کیفیت خدمات، پس از شهرت و موفقیت اولیه است. شما برای فرار از این چالش و تله چه فکری کردید؟

این مسئله، دغدغه‌ تمام فروشگاهای اینترنتی است. متاسفانه فروشگاه‌های اینترنتی با افزایش مشتری یا افزایش دسته بندی کالاها وارد بازاری می‌شوند که تجربه، بستر یا توانایی آن را ندارند. ما به این صورت عمل نخواهیم کرد. تلاش ما این است که سرویس دهی، دسته بندی کالا و بازاری که داریم با هم متناسب باشد تا سرویس خوبی ارائه دهیم. به خوبی مطلع هستیم، اگر در هر کدام از گام‌ها اشتباه کنیم وارد چرخه معیوب دیگر سایت‌ها می‌شویم.

در راهی که تا اینجا آمدید مشکلی داشتید؟

مشکلات زیاد است. متاسفانه بستر اینترنتی پایدار نیست و از نظر فنی مشکل فراوان است. به عنوان مثال در جمعه سیاه بسیاری از سایت‌ها با درگاه بانکی دچار مشکل شدند. از این دست اتفاقات بسیار زیاد بوده، هرچند ما توانستیم بسیاری از این مشکلات را با راه‌کارهای تازه حل کنیم.

در انتها تصور شما از آینده فروشگاه اینترنتی تیمچه چیست؟

هدف ما این است که فروش B۲B را فعال‌تر و دغدغه فروشندگان را در این حوزه کم و کم‌تر کنیم. در حوزه تامین کالا بتوانیم قیمت و کیفیت متفاوتی را تجربه کنیم. واقعا دوست داریم کاری کنیم که مردم باور کنند، با خرید اینترنتی از ما فقط در وقت در صرفه جویی نمی‌کنند، بلکه تجربه بهتری هم خواهند داشت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید